Co2 pumpe
Hvor viktig er det at man har co2 pumpe i akvariet i tillegg til fluval 3+ for at plantene skal trives? Mine fisk spiser på plantene som eks guppy har jeg sett gjør det.
Hva koster slike co2 pumper og hvordan kobler man det i akvariet eller til fluval 3+
Kan noen vise meg bilder av de co2 pumper som finnes og er billige og bra?
Takk!
Hva koster slike co2 pumper og hvordan kobler man det i akvariet eller til fluval 3+
Kan noen vise meg bilder av de co2 pumper som finnes og er billige og bra?
Takk!
Postet 03.02.09 kl 15:54
Du er muligens litt ute å kjøre hvis det er en luftpumpe du mener.
CO2 er karbondioksid mens O2 er luft.
På mine Fluval 4+ er det mulig å feste en slange på utblås slik at denne trekker inn luft. Dermed har man ikke behov for en luftpumpe. Sett i forhold til planter er det å tilføre luft en bakdel da dette øker bevegelsen i vannflata og er med på å "lufte" ut CO2.
Hvis det var CO2 du mente så er ikke dette en pumpe, men en trykkbeholder man fyller med CO2. Hvis det er et CO2 oppsett du er ute etter så kan du følge linken i signaturen min og bla litt på hjemmesiden så vil du finne et CO2 oppsett.
Postet 03.02.09 kl 17:36
Geir KristiansenDu er muligens litt ute å kjøre hvis det er en luftpumpe du mener. CO2 er karbondioksid mens O2 er luft. På mine Fluval 4+ er det mulig å feste en slange på utblås slik at denne trekker inn luft. Dermed har man ikke behov for en luftpumpe. Sett i forhold til planter er det å tilføre luft en bakdel da dette øker bevegelsen i vannflata og er med på å "lufte" ut CO2. Hvis det var CO2 du mente så er ikke dette en pumpe, men en trykkbeholder man fyller med CO2. Hvis det er et CO2 oppsett du er ute etter så kan du følge linken i signaturen min og bla litt på hjemmesiden så vil du finne et CO2 oppsett.
Jepp co2 jeg mente. Hmm er alle så store http://home.online.no/~gekrist/ Er jo ei stor flaske som må så utfor akvairet. Er alt slik? Er helt ny på dette som du ser.
Postet 03.02.09 kl 17:43
Det finnes enkle co2 sett også som baserer seg på sats. Dette for eksempel. Dessverre så har det lite for seg å tilsette co2 om karet har lite belysning. Dessuten så er det viktig å følge med kh slik at ikke ph faller drastisk. Det er altså litt å sette seg inn i.
Jeg anbefaler kanskje at du prøver å skaffe planter som er enkle og tåler lite lys til å begynne med. Hvilke dette er kan du sjekke i plantebasen. Du må også gi de nok og tilpasset næring. Planter med stort rotsystem krever gjødsel som stikkes ned til røttene. I tillegg bør du tilføre flytende gjødsel. Start forsiktig med under en fjerdedels dosering og øk heller etterhvert når veksten kommer i gang.
Skulle du likevel gå for co2-tilsetning så bør du i tillegg sjekke om lyset du har er tilstrekkelig. Selv så kjørte jeg med det settet som jeg linket til i lengre tid, men oppdaget da jeg startet opp et annet kar at veksten var like bra der. Fjernet derfor co2-en og merket ingen forskjell. Grunnen er antagelig at jeg har såpass lite lys i karene mine at plantene uansett ikke kan nyttiggjøre seg den ekstra co2-mengden. Om du velger riktige planter så behøver du altså ikke co2 for at de skal trives. Du kan for eksempel se på planteveksten jeg har i mine kar og jeg bruker altså ikke co2-tilsetning i noen av dem
Jeg anbefaler kanskje at du prøver å skaffe planter som er enkle og tåler lite lys til å begynne med. Hvilke dette er kan du sjekke i plantebasen. Du må også gi de nok og tilpasset næring. Planter med stort rotsystem krever gjødsel som stikkes ned til røttene. I tillegg bør du tilføre flytende gjødsel. Start forsiktig med under en fjerdedels dosering og øk heller etterhvert når veksten kommer i gang.
Skulle du likevel gå for co2-tilsetning så bør du i tillegg sjekke om lyset du har er tilstrekkelig. Selv så kjørte jeg med det settet som jeg linket til i lengre tid, men oppdaget da jeg startet opp et annet kar at veksten var like bra der. Fjernet derfor co2-en og merket ingen forskjell. Grunnen er antagelig at jeg har såpass lite lys i karene mine at plantene uansett ikke kan nyttiggjøre seg den ekstra co2-mengden. Om du velger riktige planter så behøver du altså ikke co2 for at de skal trives. Du kan for eksempel se på planteveksten jeg har i mine kar og jeg bruker altså ikke co2-tilsetning i noen av dem
Postet 03.02.09 kl 18:57
Det så straks bedre ut det du linket til og ikke så dyrt heller.
Men jeg tror jeg har lite lys i mitt karr, for jeg har plante lys bak og vanlig lys fremme. Er et aqua family 92 liter akvarium jeg har. Plantene er vel kanskje: java bregne, valisneri eller hvordan det skrives er så vanskelig navn. anubias, javamose, 2 typer hurtigvoksene planter.
Da er det kanskje best å bare bruke Co2 pulver hver mnd da?
Men jeg tror jeg har lite lys i mitt karr, for jeg har plante lys bak og vanlig lys fremme. Er et aqua family 92 liter akvarium jeg har. Plantene er vel kanskje: java bregne, valisneri eller hvordan det skrives er så vanskelig navn. anubias, javamose, 2 typer hurtigvoksene planter.
Da er det kanskje best å bare bruke Co2 pulver hver mnd da?
Postet 03.02.09 kl 19:33
Postet 03.02.09 kl 19:48
Postet 03.02.09 kl 19:51
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=138&HKatID=]Reflektor[/URL]. Sjekk watten på lysrørene dine for å finn ut hvilken størrelse du trenger. De fleste dyrebutikker fører også slike.
Postet 03.02.09 kl 19:54
Endret: 03.02.09 kl 19:55
Tante Astrid[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=138&HKatID=]Reflektor[/URL]. Sjekk watten på lysrørene dine for å finn ut hvilken størrelse du trenger. De fleste dyrebutikker fører også slike.
Det er 15 wat lysrør jeg har. Jeg har 2 lysrør i armaturet over avkariet.
Men jeg skjønner ikke hvor reflektor skal være.
Postet 03.02.09 kl 20:14
Postet 03.02.09 kl 20:25
Postet 03.02.09 kl 20:28
Postet 03.02.09 kl 20:38
Postet 03.02.09 kl 20:46
Postet 03.02.09 kl 20:48
Postet 03.02.09 kl 20:56
Postet 03.02.09 kl 21:39