Holder denne benken?

har en benk..hylle..sak bygd inn i veggen her som jeg har lyst til å sette akvariumet mitt på... men spørsmålet er om det faktisk holder? Akvariumet er 160l, 100x40x40cm var det vel. Så jeg regner med at det med grus og stein sikkert blir 180kg. Til sammenligning med skapet som fulgte med som det stod på før, så virker denne hylla stødig. Men så var det den kanten der, jeg har null peiling på ting 'utenfor' karet Er det fy-fy å sette akvariumet på en sånn kant som dette? Hylla når ca 5cm utenfor "veggen" under. Akvariumet er forøvrig 40cm mens hylla er 39cm også. Setter pris på hjelp med dette, denne benk/hylle/saken tar så mye plass at jeg vil bruke den til noe, men risikerer ikke fisk,kar og leilighet om det er en dum ide.
Panel og innvendig snekkerverk oppreist som søyle, tåler mer enn liggende treverk.
Ikke stol ukritisk på meg når jeg sier at: Jeg tror den benken er bra nok.

Du kan kanskje forsterke bæreevnen innvendig med 1.5" x 2" som 4 underbyggende bein.
Jeg har ikke peiling på dette, men er det ikke litt risky når benken er smalere enn karet? Karet vil jo stikke 1 cm utenfor benken langs hele langsiden.

Aner ikke om det er noen risiko, det må noen andre si noe om, men jeg tror ikke jeg hadde turt. 160 liter vann er veldig mye om det plutselig ligger på gulvet :p
åjo, den holder i massevis, bare se på de tynne akvarieborda, de er jo ikke i nærheten så sjukk som den plata engangXD så holder gjør den.
ElinH
Jeg har ikke peiling på dette, men er det ikke litt risky når benken er smalere enn karet? Karet vil jo stikke 1 cm utenfor benken langs hele langsiden. Aner ikke om det er noen risiko, det må noen andre si noe om, men jeg tror ikke jeg hadde turt. 160 liter vann er veldig mye om det plutselig ligger på gulvet :p

syns den ligger oppå. det er kansje mikroskopisk utenfor, men det er jo ikke glass på kanten av karet det er jo stål eller no greier.
Glasset går jo helt til ytterkanten av ramma rundt, og han sier jo at akvariet er 40 cm bredt og benken er 39.

Mener bare å ha lest noe om at det ikke er helt trygt om akvarie stikker utenfor, men det er mulig det er feil

At benken tåler vekten er jeg ganske så sikker på, plank tåler mye på høykant. Det kan likevel ikke sammenliknes med porsabord, de er langt fra så pinglete som de kan se ut til
fiskeren
[QUOTE=ElinH]Jeg har ikke peiling på dette, men er det ikke litt risky når benken er smalere enn karet? Karet vil jo stikke 1 cm utenfor benken langs hele langsiden. Aner ikke om det er noen risiko, det må noen andre si noe om, men jeg tror ikke jeg hadde turt. 160 liter vann er veldig mye om det plutselig ligger på gulvet :p

syns den ligger oppå. det er kansje mikroskopisk utenfor, men det er jo ikke glass på kanten av karet det er jo stål eller no greier.

Er litt vanskelig å se på bildet kanskje, men selve akvariumet stikker en underkant av 1cm utenfor selve hylla. Er en rimelig solid aluminiumsramme(tror jeg :P) på hele karet. Rammen stikker selv en 5mm lengre ut enn glasset, så jeg antar at glasset ligger både over hyllekanten og samtidig stikker litt utenfor, er dette et problem når hele greia har en solid metallramme?

Takker for mange kjappe svar
bumper denne for å se om noen har noen formeninger før jeg begynner å helle grus i, som en oppdatering så fant jeg ut at jeg kunne presse akvariumet litt til inn, sånn at glasset står omtrent akkurat på hyllekanten.
Inaktiv bruker
ta vekk den lista bak akvariet som er inn mot veggen så stikker ikke det utforbi
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap