Alger

Jeg hadde for en stund siden at algeangrep i mitt 120l akvaruim. jeg har nå fått det under kontroll og mener at grunnen var for mye direkte sollys.

Nå er det en del alger igjen på glasset og på steinene. De sprer seg ikke lenger, men de er der ennå.

Jeg har prøvd å ta ut stenene og skure dem i varmt vann med en oppvaskbørste og det fikk bort litt, men langt ifra alt.
Har en god del ancistrus i karet, men det ser ikke ut som om de kommer noen vei med algene, selg om de skal ha ros for at de prøver.

Er det noen som har gode tips for å fjerne alger fra glass og stein?
Ager på glasset er fy-fy. alger på steiner er naturlig
Fjerning av alger fra glass er jo enkelt. De fleste foretrekker er skrape, men man kan også bruke en kjøkkensvamp (bruk den harde siden). Selv foretrekker jeg algeskrape med litt tynt barberbladlignende skrapeblad.

Jeg har aldri klart å holde glassene helt frie for alger uansett hvor mange algespisere og snegler jeg har i karet. Skrapen må frem minst en gang i uka dersom glassene skal være helt rene. Alternativet er å la være å mate fiskene slik at du tvinger dem til å spise alger. Når jeg har vært bortreist i noen dager er som regel glassene reinere når jeg kommer tilbake enn de var før jeg dro.

Alger på steiner er ikke så farlig synes jeg og her klarer som regel fisker og snegler holde algene i sjakk.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Aspevik
Reklame for plussmedlemskap