Noen som kan hjelpe med med dette kelvin greiene???

Har fått nytt armatur nå med nye T5 lys rør i, som nå skulle være så mye bedre enn mine gamle T8 rør.
Men det som sjokka med veldig nå, er at lysfargen i akvariet har gådd fra lyst og klårt til GRØNN. Ja og det er skikkelig jyselig grønn farge i vannet. Er knappt så det er godt før øya å se på Blir skikkelig skuffet nå. Ser skikkelig medisinert ut oppi der nå, og det er det jo ikke da

Da er vell igrunn mitt spm, siden jeg kan "null" om lysrør, denne kelvin tabellen, hvordan er det den funker igjen?
Hvor mye kelvin skal lysrørene ha for å få et mest mulig hvitt lys, å ikke over til blått eller rød.

Nå har jeg i allefall et High-lite nature på 4100 kelvin og et High-lite day på 9000 kelvin.

Noen som har en formening om denne sammensettningen da????

Hjelp meg, for nå har jeg et helt for jævlig akvarie... På forrhånd takk
Du har sannsynligvis fått en oppblomstring av svevealger i vannet, fordi du har brått gått fra svake T8 rør til nye T5 rør. Svevealger farger vannet grønt.

T5 rør er mange ganger så sterke som T8 rør, så du har økt lysmengden i karet ditt voldsomt. Dersom det er mye overskuddsnæring i vannet i tillegg, vil svevealgene få meget gode levekår.

Du bør sette inn en del planter, som f.eks. hurtigvoksende stilkplanter, som kan ta seg av en del av overskuddsnæringen. Først bør du imidlertid bytte vann daglig noen dager, fpr å tynne ut næringsmengden i vannet og med det minske livsgrunnlaget for svevealgene. Og viktigst: KORT NED på antall timer med lys pr døgn! Du har fått svært kraftig lys, og akvariet ditt trenger ikke så mye hvis du ikke har fryktelig mye planter (vi snakker om regelrett jungel...ikke fem-seks planter her og der).

Gjør disse tiltakene som nevnt ovenfor; vannbytter, mere planter og kortere lystid pr døgn, så vil det forhåpentligvis bli bedre i løpet av noen uker. Bytt vann ofte til det er under kontroll.

Ja men det er jo snakk om at jeg byttet fra di gammle til di nye på et minutt altså Kan det kåmme såååå mye svevealger over dette byttet som jeg nyss ha gjort da. Det høres ikke rett ut.
Karet mitt er på 180 liter, hvor mye kelvin trenger jeg og ha til dette karet?
Er fortsatt innteressert i å vite hvor mange kelvin som skal til for hvitt lys. Noen som har den oversikten?
Lysrørene blir jeg uansett å bytte om di er for kraftig til mitt kar. Var bare di som fulgte med liksom, men kunne byttes.
Har ikke peil på T5, men 6500K gir hvit dagslys.
Å takk Da får e sjå etter lysrør på den kelvin da
Tips: om du ikke har noen spesielle planter og vil ha hvit dagslys, selger biltema 6500K lysrør for 24,- fungerer utmerket her!
Tar denne litt opp igjen for et nytt spm ang dette...
Når dere sier at 6500 K gir et hvitt dagslys. Mener dere da at begge lysrørene skal gi 6500 kelvin til sammen når man legger sammen begge rør, eller er det KUN snakk om at DAYLIGHT røret skal være 6500 K.?
Hva skal nature røret være på da?

Har nylig fått opp dette karet nå med malawi. Men får gul/brune prikker på ALT av steiner samt bakgrunn nå:O Å DETTE SKJER JÆVLIG FORT...Vet da f** hva jeg skal gjøre, bare se på at karet gradvis gulner, det blir ikke aktuelt i allefall..... Er dette noe med feil lysrør???

Derfor jeg lurer på nå om det skal være 6500 K. til SAMMEN med begge rør, eller kun på ett?

Håper på noen kloke svar nå, for jeg vet ikke hva jeg skal ta meg til nå...
[External Image]

to røde lys gir ikke et blankt, så begge må være i det området du vil ha.
Om du fortsatt sliter med overskudd på næring og svevelager bør du kanskje vurdere total mørklegging eller bruk av UV-filter
Tilfeldig bekjentskap
© Tom B
Reklame for plussmedlemskap