Stive priser?
Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, så flytt den gjerne.
Jeg har vært medlem her en stund og syns noe av det geniale med Akvaforum var rubrikkene hvor man kunne gjøre noen gode kjøp. I det siste syns jeg prisene har blitt ganske vanvittige..!
Som feks til å selge reker til 100 kr stk, når jeg senest her forrige dagen så samme type reke i en dyrebutikk for 49 kr stk. Fortalte det til han som jobbet der og han fikk litt langt fjes for å si det sånn, og sa: Og jeg som syns 49 kr for reka er drøyt...
Er det bare jeg som er fattig student og finanskrisen har satt sine spor eller...?
Selvfølgelig gjelder ikke dette alle!
Jeg har vært medlem her en stund og syns noe av det geniale med Akvaforum var rubrikkene hvor man kunne gjøre noen gode kjøp. I det siste syns jeg prisene har blitt ganske vanvittige..!
Som feks til å selge reker til 100 kr stk, når jeg senest her forrige dagen så samme type reke i en dyrebutikk for 49 kr stk. Fortalte det til han som jobbet der og han fikk litt langt fjes for å si det sånn, og sa: Og jeg som syns 49 kr for reka er drøyt...
Er det bare jeg som er fattig student og finanskrisen har satt sine spor eller...?
Selvfølgelig gjelder ikke dette alle!
Postet 13.02.09 kl 11:44
Alle må jo selv få velge mye de vill ha for sine egene ting.
Er min mening da.
Og om selger for solgt er jo ikke fårt problem men vedkommendes.
Så slutt å henge Dere opp i andres priser.
Er dere intresert så svarer man, er man ikke det så hopper man vidre.
Prisen er ene og alene selgerens ansvar alene og vil vedkommende ha dobbelt så mye som butikk pris ja så tviler jeg på om vedkommende får solgt.
Men vi har ikke noe med det uansett.
Er min mening da.
Og om selger for solgt er jo ikke fårt problem men vedkommendes.
Så slutt å henge Dere opp i andres priser.
Er dere intresert så svarer man, er man ikke det så hopper man vidre.
Prisen er ene og alene selgerens ansvar alene og vil vedkommende ha dobbelt så mye som butikk pris ja så tviler jeg på om vedkommende får solgt.
Men vi har ikke noe med det uansett.
Postet 13.02.09 kl 11:58
Postet 13.02.09 kl 11:59
Nå er jo ikke en reke en reke heller - ikke engang om de har det samme latinske navnet (samme art).
F.eks røde krystallreker. De kan godt koste 49 på butikken, og 100 her på rubrikk, men kan ikke sammenliknes.
Krystallreker til 100,- per stykk er da red bee, som har veldig mye heldekkende hvitt (gjennom målrettet avl). Krystallreker til 49 per stykk vil ha lite hvitt, og det vil i hvert fall ikke være heldekkende hvit farge.
Bare sånn for å ta det eksempelet. Det er mange nyanser når det gjelder prissetting
Et annet eksempel kan være fisk, hvor lekspar/grupper gjerne koster mer enn tilsvarende antall fisk fra dyrebutikk.
F.eks røde krystallreker. De kan godt koste 49 på butikken, og 100 her på rubrikk, men kan ikke sammenliknes.
Krystallreker til 100,- per stykk er da red bee, som har veldig mye heldekkende hvitt (gjennom målrettet avl). Krystallreker til 49 per stykk vil ha lite hvitt, og det vil i hvert fall ikke være heldekkende hvit farge.
Bare sånn for å ta det eksempelet. Det er mange nyanser når det gjelder prissetting
Et annet eksempel kan være fisk, hvor lekspar/grupper gjerne koster mer enn tilsvarende antall fisk fra dyrebutikk.
Postet 13.02.09 kl 12:02
Nå vet ikke jeg hvilken konkret annonse du viser til.
Men, prisen for enkelte rekerarter varierer veldig med utseende, dvs hvor klart og tydelig tegningene på reka er.
Hvis du går på internett butikker som selger reker vil du finne store variasjoner. På denne "butikken" f.eks. varierer prisen fra 3,6€ til 29€ for rød krystall reke.
Men, prisen for enkelte rekerarter varierer veldig med utseende, dvs hvor klart og tydelig tegningene på reka er.
Hvis du går på internett butikker som selger reker vil du finne store variasjoner. På denne "butikken" f.eks. varierer prisen fra 3,6€ til 29€ for rød krystall reke.
Postet 13.02.09 kl 12:04
Når det gjelder spesielle fisker, reker, planter osv er det helt klart tilbud / etterspørsel styrer prisene. Her på berget har f eks muligheter til å skaffe oss meget eksklusive maller til en meget hyggelig pris sett i forhold til en del andre land.
Men nå tror jeg da heller ikke at en nybegynner starter med Crystal Red reker til 29 euro selv om du kanskje får dem for 100 kr her i forumet.
Da vil jeg nok heller anbefale "butikkreker" eller andre rimeligere reker.
Når Ken skriver " Prisen er ene og alene selgerens ansvar alene [..]
Men vi har ikke noe med det uansett. " er jeg ikke helt enig. Dette gjelder spesielt der jeg ser at prisen er satt urimelig høyt eller at det som selges egentlig er "søppel". Her ville ikke Ken eller jeg engang luktet på disse varene.
Derimot ville en nybegynner kunne tenke at dette produktet er vel et bra tilbud siden at dette er lagt ut på et forum for og av akvarister.
Når det da i tillegg ikke skal være annonser fra kommersielle aktører burde dette borge for at de fleste brukte varer som selges her er rimeligere enn det du får på f eks nettbutikker. Dette er dessverre ikke bestandig tilfelle.
Men nå tror jeg da heller ikke at en nybegynner starter med Crystal Red reker til 29 euro selv om du kanskje får dem for 100 kr her i forumet.
Da vil jeg nok heller anbefale "butikkreker" eller andre rimeligere reker.
Når Ken skriver " Prisen er ene og alene selgerens ansvar alene [..]
Men vi har ikke noe med det uansett. " er jeg ikke helt enig. Dette gjelder spesielt der jeg ser at prisen er satt urimelig høyt eller at det som selges egentlig er "søppel". Her ville ikke Ken eller jeg engang luktet på disse varene.
Derimot ville en nybegynner kunne tenke at dette produktet er vel et bra tilbud siden at dette er lagt ut på et forum for og av akvarister.
Når det da i tillegg ikke skal være annonser fra kommersielle aktører burde dette borge for at de fleste brukte varer som selges her er rimeligere enn det du får på f eks nettbutikker. Dette er dessverre ikke bestandig tilfelle.
Postet 13.02.09 kl 12:36
Endret: 13.02.09 kl 13:06
Nils VollstadNår det gjelder spesielle fisker, reker, planter osv er det helt klart tilbud / etterspørsel styrer prisene. Her på berget har f eks muligheter til å skaffe oss meget eksklusive maller til en meget hyggelig pris sett i forhold til en del andre land. Men nå tror jeg da heller ikke at en nybegynner starter med Crystal Red reker til 29 euro selv om du kanskje får dem for 100 kr her i forumet. Da vil jeg nok heller anbefale "butikkreker" eller andre rimeligere reker. Når Ken skriver " Prisen er ene og alene selgerens ansvar alene [..] Men vi har ikke noe med det uansett. " er jeg ikke helt enig. Dette gjelder spesielt der jeg ser at prisen er satt urimelig høyt eller at det som selges egentlig er "søppel". Her ville ikke Ken eller jeg engang luktet på disse varene. Derimot ville en nybegynner kunne tenke at dette produktet er vel et bra tilbud siden at dette er lagt ut på et forum for og av akvarister. Når det da i tillegg ikke skal være annonser fra kommersielle aktører burde dette borge for at de fleste brukte varer som selges her er rimeligere enn det du får på f eks nettbutikker. Dette er dessverre ikke bestandig tilfelle.
Bra skrevet Nils, signerer dette innlegget.
Som sikkert flere har skjønt så er ikke formuleringen bestandig min sterke side, så synes Nils sitt innlegg er meget godt skrevet.
Postet 13.02.09 kl 14:15
Ja det er et veldig godt poeng egentlig, men i realiteten så er det jo snakk om bytting/kjøp & salg mellom privatpersoner så det er umulig å regulere dette, så selv om nybegynnere kan bli lurt pga tillit så er det ikke til å komme bort ifra at det såfall er deres egen feil for å ikke ha gjort litt gransking (og en kapitalist ville vel ha sagt at om kunden er villig til å betale så mye så er varen verdt så mye :P)
Det beste hadde vel å laget et slags laug eller nettklubb der man ble enig om standardpriser på ting.
Det beste hadde vel å laget et slags laug eller nettklubb der man ble enig om standardpriser på ting.
Postet 13.02.09 kl 14:39
Nå var de krystallrekene kun ment som ett eksempel
Jeg er fullstendig klar over at kvaliteten er forskjellig, ergo er prisen og forskjellig. De rekene jeg så på butikken var overhode ikke av noen dårlig kvalitet og joda, de hadde endel hvitt. Etter hva jeg klarer å se på de bildene i annonsen er det ikke enorme forskjeller Hadde jeg skullet ha sånn type reke så hadde jeg fint kjøpt de.
Jeg mener på et generelt plan syns jeg innimellom at folk betaler vanvittige priser for noe som per def ikke burde være så dyrt. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om leksgrupper eller sjeldene arter..
Dette var bare en tanke, jeg syns prisene på det meste har steget ganske i den siste tiden. Er det bare jeg som syns dette?
Og bare for å ha nevnt det, jeg har gjort mange gode varp her gjennom de årene jeg har vært medlem her
Jeg er fullstendig klar over at kvaliteten er forskjellig, ergo er prisen og forskjellig. De rekene jeg så på butikken var overhode ikke av noen dårlig kvalitet og joda, de hadde endel hvitt. Etter hva jeg klarer å se på de bildene i annonsen er det ikke enorme forskjeller Hadde jeg skullet ha sånn type reke så hadde jeg fint kjøpt de.
Jeg mener på et generelt plan syns jeg innimellom at folk betaler vanvittige priser for noe som per def ikke burde være så dyrt. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om leksgrupper eller sjeldene arter..
Dette var bare en tanke, jeg syns prisene på det meste har steget ganske i den siste tiden. Er det bare jeg som syns dette?
Og bare for å ha nevnt det, jeg har gjort mange gode varp her gjennom de årene jeg har vært medlem her
Postet 13.02.09 kl 15:19
Marked, priser og finans og sånn
MarianneljDette var bare en tanke, jeg syns prisene på det meste har steget ganske i den siste tiden. Er det bare jeg som syns dette?
prisen på ancistrus-yngel har vel falt omtrent 50% de siste månedene. før jul solgte jeg en del til 20 kr stk og nå er det flere som selger yngel til 10 kr stk. dette har neppe noe med "finanskrise" å gjøre. kanskje heller at tilbudet er for stort i forhold til etterspørselen. spent på hvordan det vil gå med prisene på L144 fremover...
(edit: leifskriv)
Postet 13.02.09 kl 15:46
Endret: 13.02.09 kl 15:46