Hvor bor folk hen?

Hei.
Mitt navn er Yuma Camilla Daleng og jeg eller min familie er snart den stolte eier av et akvarium.
Vi bor på Stokmarknes i Vesterålen..
Er det mange som bor utover denne veien slik at man kunne ha fått litt tips og råd på hvilke fisker som kan være lurt å starte med og sånn generelt sett også ?

Gratulerer med snart nytt akvarium!
Hvor stort skal det være ?
Husk etter du har fylt karet med vann for første gang og satt på elektriske apparater så skal det stå sånn i 3-5 uker.
Husk at du må kjøpe dråpetester for å teste vannverdiene.
Det er en av de aller viktikste tingene i akavriet.

Dem fiskene som veldig mange nybegynnere begynner med er Levefødene fisk.
Så vis du sakl kjøpe et 60+ så kan du ha en gruppe med Mollyer eller Platyer eller Sverddrager!
Og 1-2 Ancistruser=En type malle=Bunnfisk.
Husk at maller skal ha en hule så du kan kjøpe deg en stor rot med mange gjemmesteder eller skifferhuler.
Det som er fint vis du skal ha en stor rot så kan du ha tett beplanting rundt roten så blir det mørkt for den=Dem fleste maller er oppe om natta og jakter etter mat så du bør kjøpe en boks med Pellets=Malletabletter med spirluna=alger. Når du Fòrer mallene så må du fòre dem etter du har slukket lyset.
Lyset skal være på ca.10-12t ellers kan du få algeproblemer.
Fiskene skal du fòre minst 30m etter du har satt på lyset for at fiskene skal våkne opp.
Jeg bor i Halden!
Bytt vann 30% hver uke.
Bare spørr vis det er andre ting du lurer på.
Håper dette hjelper deg litt.
Husk ikke stol på dem i dyrebutikkene for dem sier mye rart som ikke er sant.
De prøver og selge mye unødvendig som du ikke trenger i det hele tatt.
Det er heller ikke så mangei dyrebutikker som vet noen om akvarier osv.
Det fikk vi også opplyst..skal avsted i dag å se hva som hvor mye og litt andre ting..Halden ja..der har jeg å bodd en gang..tusen takk for hjelpen så langt :o)
Anbefaler akvarieskolen som ligger under artikler her øverst på siden. Spesielt vannverdier og oppstart av akvarium er verdt å få med seg.

Som Platy-fan sier så er det ikke alltid man får de beste rådene på dyrebutikken så det kan anbefales å sjekke det ut her inne først og ikke stole på all informasjon derfra. Som nevnt så bør dere vente 4-5 uker før dere setter inn fisk i akvariet. Mat det tomme akvariet med litt fiskemat noen ganger i uken slik at filteret får noe å jobbe med og bruk ellers tiden til å lese i fiskebasen om fiskene dere kunne tenke dere å holde. Legg spesielt merke til anbefalt minstestørrelse på akvariet og vannverdiene de forskjellige artene krever. Anbefales å velge fisker som går overens når det gjelder krav til vannet.

Gratulerer med akvariet og velkommen til en fascinerende hobby
@Platy-fan

Det er på 100l og vi får alt av utstyr med uten om vann og fisk da :o)
Og vi får med utvendig filter. Sand/Grus følger med (svart)
dra til tropefisk de har mye fint og kvalitet
counterkris
dra til tropefisk de har mye fint og kvalitet

Da må vi ihvertfall kjøre langt...Vi har ikke det her på Stokmarknes :o)
Hva med planter da?
Hva er det dere bruker og hvordan gror de...fort/sakte høy/lav..
Beklager hvis jeg spør dumt her...første gangen jeg får et akvarium og da får en vel heller stille rare spørsmål.
Dere må bare ha tålmodighet med meg :oD
Til å begynne med kan det lønne seg å sett inn planter som vokser raskt. De pleier også å være blant de billigere sortene. Du kan heller bytte de ut senere om du vil det. Her i plantebasen kan du legge inn søk på de egenskapene du er ute etter. Kan være en fordel å velge planter som tåler moderat til lite lys og som er enkle å få til. Etterhvert som du får dreisen på det kan du bytte de ut med vanskeligere arter om du vil.

Planter behøver også gjødsel, men det er ikke nødvendig å gi full dose fra starten av. Bruk under en fjerdedel til å begynne med å øk heller etterhvert når veksten kommer skikkelig i gang. Planter med stort rotsystem vil gjerne i tillegg ha gjødsel av den typen som stikkes ned til røttene.

Du kan høre om din dyrebutikk kan ta inn de plantene du er ute etter eller legge inn annonse under rubrikk her øverst på siden.
@Tante Astrid

Jeg setter virkelg pris på alt som kommer denne veien :oD
Jeg skal gå inn å titte litt rundt på hva som er av planter..

Takk nok en gang
anubias og vasellinera vokser fort og er ganskje fine
morsomt å se at det er flere fra vesterålen her. bor selv på Melbu.
lykke til med en flott hobby.

før man gir råd til nybegynnere bør man være sikker på at det man sier faktisk stemmer.
anubias vokser da ikke fort (alle arter vokser sakte/veldig sakte), men hardføre er de.
Ja dette kan bli spennende. Vi får antakelig akvariet i hus i morgen hørte jeg rykter om her i kveld

Kjekt å vite at det er andre i området som også har akvarium..

Hva slags fisker har du da?
det har faktisk begynt å komme endel medlemmer her inne som er fra vesterålen. gå inn og se i profilen min.
der finner du fiskene jeg har.
.... og noen er halvt vesterålinger
Tante Astrid
.... og noen er halvt vesterålinger ;)

tøft hehehe...hvordan har du klart å rote deg til Kristiansund da?
Mor mi er fra Dyrøya utenfor Barkestad, men flyttet hit i sin ungdom og giftet seg med faren min som er herfra

Har noen søskenbarn på Myre, men resten av slekten er spredd rundt om.
Må få gratulere med akvarium
Bor i Bodø, men er fra bondelandet ved Saltstraumen

Anubiasen er litt grei, siden du kan dele den opp etterhver som den vokser, så du får flere fine planter. Fikk 4 stk av min da jeg delte den sist. Resultatet kan du se på profilen min, på bildet av 200-litringen.
Kan sies at jeg har hatt akvariumet i 5, snart 6 år å har bare kjøpt to anubias til nå
Ellers så er Hornblad grei. vokser fort å hos meg vokser den godt som både flyteplante og fast i sanden.
Sverdplanten er også en grei å veldig dekprativ plante..
Moro med flere nordlenninger her inne
@Linka

JA ikke sant..og avstandene er ikke så enorm store om man sku bytte imellom på enten fisker eller planter..
Akvariumet er på vei!
Store nyheter :o)
Gubben har dratt avsted for å hente Akvariumet våres og han måtte ut til Myre i kveld.
Han får visst med litt flyteplanter og får en gjennomgang av hvordan filteret funker..
Dette blir spennende..
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap