Snegler i posten på vinterstid?
Postet 28.02.09 kl 00:25
Hei Lillian. Det som er viktig når man sender snegler i posten på vinteren er å ikke bruke vann når man sender. Jeg skal slutte å sende på desember og januar. Det som og er viktig er å sjekke temperaturen dit de skal. Og at de ikke blir liggende i postkassen men taes inn med en gang posten kommer. Kast ikke sneglene rett i karet når du får dem, men legg de på et tefat og ha på litt av vannet det skal bo i. la de få våkne langsomt for hvis du hiver de i karet før de er ute av dvalen så kan de drukne.
Jeg pakker sneglene inn i fuktig filtervatt for vann gjør at de bare blir iskalde og det tar mye lenger tid før de våkner. Sneglene trenger ikke vann når de sendes. Bare litt fuktighet og luft.
Jeg har også sendt på desember og januar tidligere for det spørs jo på temperaturen dit de skal.
Jeg pakker sneglene inn i fuktig filtervatt for vann gjør at de bare blir iskalde og det tar mye lenger tid før de våkner. Sneglene trenger ikke vann når de sendes. Bare litt fuktighet og luft.
Jeg har også sendt på desember og januar tidligere for det spørs jo på temperaturen dit de skal.
Postet 28.02.09 kl 00:40
Postet 28.02.09 kl 00:44
Postet 28.02.09 kl 10:00
Heidi IngdalDet som er viktig når man sender snegler i posten på vinteren er å ikke bruke vann når man sender. Jeg skal slutte å sende på desember og januar. Det som og er viktig er å sjekke temperaturen dit de skal. Og at de ikke blir liggende i postkassen men taes inn med en gang posten kommer. Kast ikke sneglene rett i karet når du får dem, men legg de på et tefat og ha på litt av vannet de skal bo i. La de få våkne langsomt for hvis du hiver de i karet før de er ute av dvalen så kan de drukne. Jeg pakker sneglene inn i fuktig filtervatt for vann gjør at de bare blir iskalde og det tar mye lenger tid før de våkner. Sneglene trenger ikke vann når de sendes. Bare litt fuktighet og luft.
Hva bruker du som emballasje (det finner eg snart ut når eg bestiller av deg, men...)?
Eg tenker da helst på billigste fraktmetode til blant annet store eplesnegler.
Postet 04.03.09 kl 19:54
Kan fortelle at de 20 eplesneglene jeg kjøpte av Heidi kom trygt frem til meg.
Godt innpakket. (Heidi vil sikkert beskrive innpakkningen selv - se innlegg 2 her Donald) Posten var superrask. Jeg kunne ta imot postmann da han kom inn slik at pakken slapp ligge ute i postkassa i kulda.
Så. Det er mulig - jeg var fryktelig engstelig på forhånd.
mvh
Godt innpakket. (Heidi vil sikkert beskrive innpakkningen selv - se innlegg 2 her Donald) Posten var superrask. Jeg kunne ta imot postmann da han kom inn slik at pakken slapp ligge ute i postkassa i kulda.
Så. Det er mulig - jeg var fryktelig engstelig på forhånd.
mvh
Postet 04.03.09 kl 19:59
Endret: 04.03.09 kl 20:01
Postet 04.03.09 kl 20:08
Jeg kan jo svare på hvordan pakken jeg fikk var - om jeg nå husker rett her - så får heller Heidi rette meg.
Inners vatt som sneglene lå i. Rundt denne tørkepapir. Utenpå dette en brødpose. Utenpå her igjen avispapir. Pakket ned i en melkekartong. Birket helt supert. Det var kaldt her når pakken kom.
Inners vatt som sneglene lå i. Rundt denne tørkepapir. Utenpå dette en brødpose. Utenpå her igjen avispapir. Pakket ned i en melkekartong. Birket helt supert. Det var kaldt her når pakken kom.
Postet 04.03.09 kl 20:19
Postet 04.03.09 kl 20:33
Melkekartong fungerer perfekt eller andre små kartonger. Jeg fukter filtervatt som jeg legger sneglene inni. Dette legger jeg i en pose. Så har jeg enda en pose utenpå der igjen for sikkerhets skyld. Så tar jeg enten serviett eller tørkepapir rundt. Så tar jeg sånn plastvatt eller bobleplast rundt der igjen og så avispapir tilslutt. Så pakker jeg dette nedi en melkekartong og taper godt igjen og skriver da navn og adresse utenpå. Fungere godt det sjø....
Postet 04.03.09 kl 21:17
Postet 04.03.09 kl 21:30
Postet 04.03.09 kl 21:41
Postet 04.03.09 kl 21:48
Postet 04.03.09 kl 21:50
Fisken Magnus[QUOTE=Heidi Ingdal][QUOTE=Donald]Takk, takk :-) Pris på en slik sending? 25?
Jepp det stemmer..
Det er vel ikke altid ?
Såg foreksempel på pakken jeg kjøpte av deg Heidi som jeg fikk i dag. Der var portoen på 15,- kr
Jeg har også betalt 15,- kr noen ganger...
Det stemmer det kommer helt an på vekta og hvor mange snegler osv. Opptil 100 g er det 15,50 og over 100 g er det 25 kr. Hvis det veier enda mer er jeg ikke sikker. Og vær obs på lengde, bredde osv på pakken så du ikke får format tillegg som jeg fikk da de påstod at en melkekartong var over 7 cm bred. Da måtte jeg betale 45 kr for å sende en pakke.
Postet 04.03.09 kl 22:14
Endret: 04.03.09 kl 22:16
Postet 04.03.09 kl 22:20