Hvordan slutter man å ha akvarium? hjelp!!!!!!!

tenkte jeg skulle selge alt jeg har av akvarier. føler at jeg ikke har helt tid plass og penger til å ha de og at akvariene ofte er mer mas enn det jeg orker...
nå har jeg tenkt på dette lenge, sikkert i et halvt år og ombestemt meg opptil flere ganger om dagen i det siste... dette er i hvertfall slitsomt, så i dag hadde jeg egentlig bestemt meg for å legge alt ut her...

men så sitter jeg å prøver å lage en annonse og jeg klarer det virkelig ikke... det høres sikkert ut som jeg er helt gal nå, men får hver fisk jeg prøver å legge ut får jeg bare mer å mer vondt i magen...

noen som mener noe om dette? har aldri opplevd noe liknende tror jeg. enten så vil jeg vel ha fisk eller så vil jeg ikke ha fisk? eller så vil jeg bare ha reker og eplesnegler og planter, men rekene liker ikke plantenæring, og det går ikke an å bestemme seg for hvilket kar de i såfall skulle vært i...

kan noen vær så snill å fortelle meg hva det er meningen at jeg skal gjøre????????
Vel det er jo egentlig bare opp til deg...
Enten så selger du eller så gjør du det ikke.
Har du flere kar kan du jo selge halvparten og se hva du da synes?
Er ikke lett når en har en hobby en liker men er sliten av....
Har en ikke tid og penger til å drive med det så er de bare å bli ferdig med det...
hva med å starte å selge litt og litt?
Start med planter og fisk som du garantert kan legge ut. når du har tømt karret for fisk så kan du legge ut akvariet også.
Hehe, det hørtes vanskelig ut. Men på profilen din har du jo ganske mange akvarier. Du kan jo prøve å kutte ned gradvis, kanskje du ombestemmer deg etterhvert. Jeg mener, du kan jo begynne med å selge ett akvarium, også se videre om du vil selge flere og beholde resten, eller bare kvitte deg med alle.

det var det jeg prøvde, men jeg klarte ikke... kanskje jeg skal prøve en gang til ...
Eg ville beholdt det store karet som selskapsakvarium og solgt resten hvis eg ville kutte ut gradvis. Akvariehobbyen er ganske avslappende og er ikke så slitsom som mange tror. Å slutte med akvarium ville eg aldri ha gjort. Det er litersyken som tar overhånd og det er så mange kule fisker/reker og mye fascinerende. Lykke til! Hilsen en med litersyken. Har 10 kar fra 54 liter -240!
ja, men jeg har jo to store... og det er umulig å bestemme seg for hvilket jeg vil ha. jeg tror at jeg vil ha kirsebærrekene, eplesneglene, coryene, saene og ancistrusene. problemet er bare at det karet med best belysning og filter og finest sand får jeg ikke sneglene til å trives i. jeg har prøvd flere ganger og de bare dør selv om jeg gjør det samme med dette karet som det andre. (sandsneglene stortrives i filteret her da, men ser ikke noe særlig til dem i sanda). dette karet har også helt klart best plantevekst(sikkert pga lyset), noe jeg helt klart ikke vil sitte å se på at går i stykker pga at rekene ikke liker plantenæring...
jeg mistenker det kanskje er noen andre enn deg selv som maser på deg over akvariene dine også? Isåfall så må man innimellom inngå kompromiss, innimellom ikke. Sånne ting går egentlig litt på hva for stemme det er som forteller deg at du må kutte ut, om det er din egen fornuft eller, som sagt, om det er noen andres stemme. Om det er ens egne fornuft som prøver å si deg noe så er det som regel alltid lurt å tvinge seg til å lytte da det dreier seg om interessekonfliter der man egentlig vet hvilken interesse som må gi etter.

Du trenger ikke oss til å fortelle deg om du skal kvitte deg med akvariene eller ikke.. spesielt ikke en haug med folk med såkalt litersyke.. :P -Dette er noe du vet selv, om alle må bort, så kvitter du deg med alle, ellers så kvitter du deg med så mye du føler er nødvendig, tenker du hardt nok etter så finner du nok ut hvilke som isåfall skal bort.

huff... har kommet fram til en slags midlertidig løsning tror jeg. den går ut på å selge alt som spiser reker i asia karet og flytte rekene dit. sette glassbollen på loftet og selge 110l når malawiene har flytta. så lar jeg sØr amerika karet stå som det er en stund til.
det er ikke noen andre som maser, det er bare at jeg og fornuften er veldi uenig. den vil ikke ha akvarier, mens jeg vil helst bruke alt jeg har på sparekontoen på et 2000l innebygget veggakvarie i tilegg til de jeg har nå...
kan vel si at en må inga et kompromiss her også, men det er nesten enklere å være uenig med noen andre enn meg selv...
sheela
... det er bare at jeg og fornuften er veldi uenig. den vil ikke ha akvarier, mens jeg vil helst bruke alt jeg har på sparekontoen på et 2000l innebygget veggakvarie i tilegg til de jeg har nå... kan vel si at en må inga et kompromiss her også, men det er nesten enklere å være uenig med noen andre enn meg selv...

Fornuften er ingen god venn i slike situasjoner. Å ha ETT kar er bare kos, så sett dette som et første mål. Og tenk mye på hvilke fisker du liker best og hvorfor.
Og ikke selg noe utstyr, plutselig trenger du noe av det du har tenkt å kvitte deg med eller du finner ut at et liv uten masse kar er et kjipt liv å leve.
Lykke til.
næh, uenigheter med andre om viktige (eller "viktige") interesser kan det bare bli slitsom konflikt av, å tvinge seg selv til å høre på fornuften sin er nesten utelukkende bare en karakterbyggende erfaring. Gjør som fornuften sier så vil du nok føle deg lettet.
Ikke lett å gi råd når man ikke kjenner HELE situasjonen, men jeg ber ikke om detaljer altså Men tror vel det bare er du selv som kan være deg selv nærmest. Men som en var inne på.. Å selge utstyr er sjelden god butikk. Brukt utstyr er det jo ingen som gir noe særlig for.
Hvis du mistenker at interessen dukker opp igjen så behold utstyret
Og lykke til med dine avgjørelser
...men hvis jeg hadde hørt på fornuften min til nå så hadde jeg vært uten to barn, leilighet, akvarier og katter...
tror det er viktig med en balanse her. og heller kanskje høre på fornuften når det er absolutt nødvendig...
Fornuft hva er vel det?
Må tross alt flire - det går an og kombinere alt sammen
ja da, man bare blir overarbeida til slutt
hmm skulle kanskje ha tilføyd at mens menn har to stemmer "fornuft" og "hva jeg føler for" så har kvinner et langt større arsenal, der "hva jeg føler for" forgrener seg ut i masse kaotiske stemmer for hver eneste sinnstemning, situasjoner og hvem-vet-hva.. åja og så er fornuften gjemt der inne et sted, redusert til en stakkars pipelyd. -Nå skal jeg finne meg et sted å gjemme meg.
Piet Hein, kanskje bedre kjent som Kumbel, forfatter av mange små dikt kalt Gruk, har et patent råd når man ikke kan bestemme seg: Kast mynt og kron, fast bestemt på å følge resultatet. Idet mynten er i luften, vet man plutselig hva man håper resultatet skal bli!
De eplesneglene dauer pga for lite kalk/kalsium. Prøv å gi de spinat som du kjøper på frysedisken. Da klarer de seg og du slipper å selge Sør-amerika karet....
Nå er jeg
nå er jeg spent på va det ble til ??
Kjenner igjen problemet, men motsatt her. Grubler dag og natt på hvordan jeg skal få plass til et storkar til. Har plutselig fått det for meg at jeg vil prøve en Tanganakia biotop, men vil ikke gjøre om oppsettet i storkaret. I dag er det et plante/bløtvanns kar. Har innvestert mye penger i co2 anlegg og innvendig bakgrunn med rot på. Har liksom ikke lyst å legge det ned. Leter etter et sted i huset jeg kan sette et stor kar uten at frua finner på å bytte lås, hun truer med det. Da kan jeg liksom stå der ute med akvariene mine. Hadde vel begynt med et hagedam prosjekt da. Sist jeg byttet oppsett slet jeg virkelig med å selge fisk, gruet meg i flere dager før auksjonen. Var fryktelig vondt og se mine sør amerikanske ciklider gå under hammeren for en billig penge. Er virkelig slitsomt å krangle sånn med seg selv, men har trua på Fugla, nye 30 år i eliteserien og nye 30 år med litersyken. Så blir nok Tangynakia biotop en gang, må bare bli skikkelig lei av å luke først.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap