Vanlig havsalt uten jod!
Postet 23.03.09 kl 20:48
Postet 23.03.09 kl 20:50
Postet 23.03.09 kl 20:50
Postet 23.03.09 kl 20:51
Postet 23.03.09 kl 20:53
Er dette et ferskvannsakvarium? I så fall skal du ikke bruke salt (heller ikke akvariesalt), med mindre det er som ledd i en medisinering. Er det som del av en medisinering, kan salt både med og uten jod brukes. At saltet må være uten jod er en myte. Det duger helt fint med vanlig husholdningssalt.
Er det brakk- eller saltvannsakvarium, skal kun en saltvannsmiks brukes, da salt alene ikke inneholder de stoffene som trengs i et slikt miljø.
Er det brakk- eller saltvannsakvarium, skal kun en saltvannsmiks brukes, da salt alene ikke inneholder de stoffene som trengs i et slikt miljø.
Postet 23.03.09 kl 20:53
Postet 23.03.09 kl 20:54
andraggeHvorfor får man da kjøpt salt som er beregnet på ferskvann i dyrebutikk! feks. guppy skal ha litt salt for å beskytte sine slimhinner!
Fordi dyrebutikkene og produsentene vil tjene penger, samt at salt kan brukes i forbindelse med medisinering. Salt kan faktisk være skadelig for en del dyr i akvariet. Sør-Amerikanske maller f.eks. (som pansermaller og sugemaller) tåler salt dårlig, og kan dø av det. Det samme gjelder snegler.
Postet 23.03.09 kl 20:56
En guppy skal ikke ha salt. En guppy kan få salt. En viss forskjell på akkurat det
Andre fisk, spesielt L- og C-maller er svært ømfintlige for salt, og kan faktisk dø av det.
Man får kjøpt mye tull på dyrebutikkene til stive priser som enten ikke gjør noe som helst, eller gjør omtrent en tredjedel av det som loves. Alt i profittens gode navn, vet du
Salt brukes, som Inger Anne sier, ved behandling av enkelte sykdommer. Men, man trenger ikke (skal ikke, etter min mening) tilsette salt som forebyggende, like lite som vi gumler antibiotika i tilfelle vi blir syke en dag.
Andre fisk, spesielt L- og C-maller er svært ømfintlige for salt, og kan faktisk dø av det.
Man får kjøpt mye tull på dyrebutikkene til stive priser som enten ikke gjør noe som helst, eller gjør omtrent en tredjedel av det som loves. Alt i profittens gode navn, vet du
Salt brukes, som Inger Anne sier, ved behandling av enkelte sykdommer. Men, man trenger ikke (skal ikke, etter min mening) tilsette salt som forebyggende, like lite som vi gumler antibiotika i tilfelle vi blir syke en dag.
Postet 23.03.09 kl 20:57
ElinHEn guppy [I]skal[/I] ikke ha salt. En guppy [I]kan[/I] få salt. En viss forskjell på akkurat det ;-) Andre fisk, spesielt L- og C-maller er svært ømfintlige for salt, og kan faktisk dø av det. Man får kjøpt mye tull på dyrebutikkene til stive priser som enten ikke gjør noe som helst, eller gjør omtrent en tredjedel av det som loves. Alt i profittens gode navn, vet du :) Salt brukes, som Inger Anne sier, ved behandling av enkelte sykdommer. Men, man trenger ikke (skal ikke, etter min mening) tilsette salt som forebyggende, like lite som vi gumler antibiotika i tilfelle vi blir syke en dag.
Ja jeg ser den
jeg har faktisk ikke brukt salt på lenge nå, har kjøpt salt en gang! og det har holdt i 2 år! så det er ikke akkurat store mengder som har blitt brukt!
Postet 23.03.09 kl 21:00
andraggeHvorfor får man da kjøpt salt som er beregnet på ferskvann i dyrebutikk! feks. guppy skal ha litt salt for å beskytte sine slimhinner!
Hvorfor? Fordi de vil tjene rått med penger ved å selge vanlig salt til en svindyr kilopris i bokser merket med "akvariesalt"...! Det er bare nybegynnere som går på den limpinnen, fordi de ansatte prakker på dem alskens dill og påstår at "Dette MÅ du ha".
Det er bare tull. Hvem har sagt at guppy må ha det? Det er en ferskvannsfisk! Har du ferskvannsfisk, så har du ferskvannsfisk. De skal ikke ha salt i vannet. Du skriver at du vil "forebygge" sopp.... når begynte du å spjelke bena dine for å "forebygge" i tilfelle du ramler på isen og brekker beinet?
Jeg har aldri brukt en klype salt i noen av akvariene mine, aldri. Og friske, sunne fisk som går sammen med andre fisk de passer i lag med, får ikke sopp i hytt og vær. Da er det noe riv ruskende galt, og man må heller se over fiskebestanden og legge kabalen på nytt. For det er et faktum at friske fisk og friskt, helt vev ikke får soppangrep uten videre. Skadet eller sykt vev risikerer soppangrep.
Postet 23.03.09 kl 21:04
Endret: 23.03.09 kl 21:07
Her var det 3 coryoter som samtidig kastet seg inn i saltdebatten gitt. Vi som driver med corydoras (pansermaller) vet meget godt hvor skadelig salt kan være over lengre tid. Som sagt tåler pansermaller salt dårlig.
Jeg vet ikke hvor mange sugemaller jeg i sin tid tok livet av før jeg fikk vite at akvariesalt ikke var nødvendig, og faktisk kunne være skadelig - så dette er definitivt selvopplevd, dessverre.
Så salt bør kun brukes når det er nødvendig å bruke det, pga. medisinering - ellers ikke.
Siden denne tråden ikke omhandler fisk som sådan, flytter jeg den over til underforumet diverse.
Jeg vet ikke hvor mange sugemaller jeg i sin tid tok livet av før jeg fikk vite at akvariesalt ikke var nødvendig, og faktisk kunne være skadelig - så dette er definitivt selvopplevd, dessverre.
Så salt bør kun brukes når det er nødvendig å bruke det, pga. medisinering - ellers ikke.
Siden denne tråden ikke omhandler fisk som sådan, flytter jeg den over til underforumet diverse.
Postet 23.03.09 kl 21:10