Tips til nye fisketyper?
Heisann
Vi har et akvariet på 120 liter (har hatt det i litt over 1 år). Vi har fortsatt de fleste fiskene vi startet opp med, men har sett oss lei på guppyene som døde hele tida (de tåler jo ingeting..). Har lyst til å prøve oss på et par nye fisketyper istedet for gyppyene og lurer på om noen her har forslag til hva slags fisk som passer sammen med de fiskene vi har?
Vi har altså 120 liter ferskvannsakvarium. De fiskene vi har nå da er platy, neontetra, ottofisker, eplesnegler, 2 maller. Vi har 1 gyppy-gutt som er født i akvariet vårt som får være der så lenge han lever... Platyene formerer seg og trives tydelig oppi der
Så er det noen fiskekjennere her som kan foreslå noen fisketyper som passer sammen med de vi har? Vi har tenkt på sommerfuglciklider (hadde ballongsommerfuglciklider før, men de var så skjøre). Også lurer vi litt på Molly? Ellers har vi ikke så mye peiling på fisketyper, så det er ikke så lett å velge noen.
Det er lenge siden det har vært dødsfall i akvariet nå da. Vi ville være sikker på at det ikke var noe sykdom der før vi kjøper nye fisk.
Noen som vet hvor mange fisk man kan i et 120 liters akvarium forresten?
Vi har et akvariet på 120 liter (har hatt det i litt over 1 år). Vi har fortsatt de fleste fiskene vi startet opp med, men har sett oss lei på guppyene som døde hele tida (de tåler jo ingeting..). Har lyst til å prøve oss på et par nye fisketyper istedet for gyppyene og lurer på om noen her har forslag til hva slags fisk som passer sammen med de fiskene vi har?
Vi har altså 120 liter ferskvannsakvarium. De fiskene vi har nå da er platy, neontetra, ottofisker, eplesnegler, 2 maller. Vi har 1 gyppy-gutt som er født i akvariet vårt som får være der så lenge han lever... Platyene formerer seg og trives tydelig oppi der
Så er det noen fiskekjennere her som kan foreslå noen fisketyper som passer sammen med de vi har? Vi har tenkt på sommerfuglciklider (hadde ballongsommerfuglciklider før, men de var så skjøre). Også lurer vi litt på Molly? Ellers har vi ikke så mye peiling på fisketyper, så det er ikke så lett å velge noen.
Det er lenge siden det har vært dødsfall i akvariet nå da. Vi ville være sikker på at det ikke var noe sykdom der før vi kjøper nye fisk.
Noen som vet hvor mange fisk man kan i et 120 liters akvarium forresten?
Postet 25.03.09 kl 13:31
Hei
jeg har også hatt guppyer, men e lei av det jeg også, så prøvde jeg med ciklider, det er veldig morro, med yngel og egglegging også videre, så jeg villeanbefalt deg å skaffe et par av en enkel ciklide til å begynne med, for eksempel palettciklide? eller så er jo sebra cikliden veldig lett å få yngel på, men de komme helt garantert til å spise opp neon tetraene og platyene, vis dem er store nok, men du kan jo spøre i en dyrebutikk for eksempel, det er jo utallige mange ciklider !
Postet 25.03.09 kl 13:37
Palettciklider er såpass aggressive i lekstiden så de ville jeg ikke anbefalt. Sebraciklidene blir også hissige når de har egg og unger og i et så lite kar så er det jo ikke mulig for de andre fiskene å komme seg unna. I tillegg blir de store.
Hva slags ph har du i karet? Ser du har platy og eplesnegler og de bør ikke ha så mye under 7 i ph, mens de andre fiskene dine helst ikke skal ha så mye over. Om du holder vannet ditt rundt 7 så burde det gå greit for alle sammen.
De fleste dvergciklider vil derimot ha enda lavere ph så jeg vet nesten ikke om jeg vil anbefale det heller. I tillegg vil selv fredelige dvergciklider kunne bli litt aggressive når de har egg og yngel. Mulig et par kakaduer eller kurvciklider kunne fungert. De krever i såfall sand i bunnen.
Hva slags ph har du i karet? Ser du har platy og eplesnegler og de bør ikke ha så mye under 7 i ph, mens de andre fiskene dine helst ikke skal ha så mye over. Om du holder vannet ditt rundt 7 så burde det gå greit for alle sammen.
De fleste dvergciklider vil derimot ha enda lavere ph så jeg vet nesten ikke om jeg vil anbefale det heller. I tillegg vil selv fredelige dvergciklider kunne bli litt aggressive når de har egg og yngel. Mulig et par kakaduer eller kurvciklider kunne fungert. De krever i såfall sand i bunnen.
Postet 27.03.09 kl 17:47
Inaktiv bruker
Det fins ballongsommerfugl ciklider? o.o
Postet 27.03.09 kl 17:55
Nannacara anomala blir heller ikke så store og er lette å se kjønn på. Etter min erfaring er sommerfuglciklider generelt litt skjøre og passer vel ikke så bra med molly vannmessig. Da passer vel Boliviansk sommerfuglciklide bedre?
Hadde også tenkt å foreslå kurvciklide eller rød kurvciklide, ser det har blitt nevnt før.
Hadde også tenkt å foreslå kurvciklide eller rød kurvciklide, ser det har blitt nevnt før.
Postet 27.03.09 kl 18:10
Endret: 27.03.09 kl 18:17
fayfayDet fins ballongsommerfugl ciklider? o.o
Ja, dessverre :( Hvorfor man absolutt skal ødelegge vakre fisker ved å avle frem deformerte individ greier jeg bare ikke å forstå.
Postet 27.03.09 kl 18:25
Inaktiv bruker
=(
Postet 27.03.09 kl 18:34
ph ligger på rundtd 7 i akvariet. Men vi har småstein i bunnen vi da og da kan vi vel ikke ha de fleste ciklider tror jeg.? Synes det er så innmari vanskelig å finne fine fisketyper som passer sammen med de vi har og i akvariestørrelsen og med steiner i bunn. Vi hadde jo egentlig litt lyst på scalare også, men mener å lese at de skal helst ha kar på minst 250 liter...
Er det noen ciklider man kan ha uten sand i bunnen?
Er det noen ciklider man kan ha uten sand i bunnen?
Postet 29.03.09 kl 22:37