Etikk i akvaristikk

Her er det en spennende artikkel om avl og utfordringer/muligheter for akvarister:

Takk for at du postet den linken. Veldig bra!
Ja det synes jeg også.

La oss ta vår "alles" forhatte slørhale, som vel er ett resultat av målrettet avl, og ancistrus som er en hybrid (blanding av flere arter) som eksempel.

De fleste akvarister setter pris på ancistrusens evne til å trives under svært ulike livsbetingelser, få setter spørsmålstegn ved denne "artens" eksistensberettigelse selv om den ikke finnes i naturen.
Samtidig snakker vi ofte nedsettende om slørhaler selv om dens genetiske opphav finnes/fantes naturlig forekommende.
Hvis vi ser utover fisk, som til kaniner tar det bare noen generasjoner inntil arten er tilbake til naturformen, hvordan ville dette slått ut for ancistrusen?
Jeg er vel av samme mening som artikkelforfatteren, nemlig at fremavlede fargevarianter og slørformer er greit så lenge det ikke går utover fiskens mulighet til et normalt liv og at de ikke selges under falskt flagg. Dvs at slørformer som hindrer fisken i å svømme normalt ikke er akseptabelt i mine øyne, for ikke å snakke om slørhalene hos gullfisk som faktisk har endt opp med to haler og strever med å svømme normalt. Jeg er altså ikke enig i at en slørhale er like greit som en hybridancistrus. Ancistrusen har ingen som helst problem med å kunne både svømme og ellers utvise normal atferd for arten.
Ja og jeg er enig med deg, så da ser det ut til å bli en kort debatt

Men la oss fortsette litt med ancistrusen, la oss si at vi mennesker har skapt en ypperlig generalist som kan klare seg og trives i mange biotoper bør ikke da denne "premieres" framfor endemiske arter som L-46 Hypancistrus Zebra om denne skulle dø ut fordi elva de bor i blir oppdemt? Nye spesialiserte arter vil tidsnok dukke opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap