Har fisk hukommelse?

Det begynner jeg virkelig å tro. De to Oscarene våre var sosiale krabater som kom med en gang man stakk fingern nedi der vi kjøpte dem, men daværende eier slet litt med å få de opp, og jeg vil si de fikk litt hard medfart. Og nå når man stikker fingeren nedi så stikker de av og gjemmer seg i et hjørnet.
Tror dere det er en sammenheng?
Jeg tror definitivt fisk har en form for hukommelse.
Når jeg kommer for å mate fisken stimer alle til den plassen maten pleier å komme.
Alle forbinder håven med fangst og holder seg langt unna... He he

Så jo da noe husker de. Har til og med lest forskning på gullfisk som lærte at de måtte svømme gjennom en tunnel for å komme til maten... Så fisk har nok både hukommelse og hjerne!
Det kan godt være at det er en sammenhang der ja.

Fisk fortjener slett ikke sitt rykte som dyrerikets tosker, og gullfisken husker faktisk mer enn du tror.

Se denne artikkelen om gullfisk og hukommelse.

Se også her , mange tråder om samme temaet.

Mange har forsket på akruratt dette, og det er bevist at de har hukommelse på mer en 3 sek som ryktet sier.

Mine fisker kommer med en gang opp til matluken når jeg åpner den, det kan da ikke bare være tilfeldig at de akuratt er der hver gang jeg åpner luken.
Hmm
Samme erfaringer her... Mine fisker har definitivt hukommelse.....
mine vet at når jeg kommer å stiller meg forran karet, da er det mat å få
testet dette med min søster.. hun fikk ikke samme reaksjonen. Det var litt kult
Jeg fôrer ofte ved nøyaktig samme sted i de ulike karene, dvs maten slippes ned ved et bestemt sted i karet (trenger ikke ta hensyn til fôringslukens str).

Jeg forvirret totalt min gruppe med 16 matglade Corydoras eques for ikke så lenge siden. Jeg hadde flyttet litt på en trerot, og da passet det seg plutselig best å fôre på motsatt side av tidligere. Etter et år med fôring på samme sted, ble altså rutinen brått endret.
Hver gang de merket meg foran karet, styrtet de frem til samme sted som før, og rotet febrilsk etter maten som skulle vært der.... men den lå jo nå på motsatt ende! Det tok en stund før de lærte, og begynte å styrte til det hjørnet istedet...
Ancistrusene mine husker i hvert fall hvor fortabletten lå sist og det etter bare en gang.

I et av karene prøvde jeg å legge fortabletten i en naturlig liten hule under en stein for at mallen skulle få ha den mest mulig i fred.

Men så fikk sverddragerne yngel som også gjemte seg under denne steinen. Dermed la jeg fortabletten et annet sted. Da ble mallen helt forvirret.

For en stund siden kjøpte jeg en blå limia hunn. Hun var alene i et kar på TAM på Alna, trodde jeg, og var tydelig høygravid. Stresset veldig opp og ned langs glassveggen på karet i butikken. Jeg syntes litt synd på henne. Så jeg kjøpte henne og slapp henne sammen med de andre levendeføderne mine.

Uka etter stakk jeg også innom TAM og oppdaget at det var en halvvoksen limiahunn til i karet - trolig en yngel som hadde overlevd. Syntes synd på henne også og fikk den med for et par tiere. Da jeg slapp den i karet gikk det en stund før den oppdaget den andre limiaen. Med de andre fiskene holdt den litt erbødig avstand og var bare litt nysgjerrig. Men da hun oppdaget den voksne limiaen spant hun rundt henne. Kunne nesten se ut som gjensynsglede. Rart var det i hvert fall.
Mine husker også hvor det fores, og hvis jeg forer på et annet sted, eller hvis jeg forer med noe som ikke umiddelbart synker, blir botiaene litt forsvirret, for de graver rundt etter mat i det ene hjørnet. Og de reagerer kun når jeg er foran karet, ikke på typen eller noen andre.

Så joda, klart fisker har hukommelse, i naturen må de huske hvilke fisker man burde passe seg for, passe seg for folk/båter, huske hvor de finner mest mat osv.
Mythbusters
kjørte en test med gullfisk og fikk de til å huske veien gjenom en labirynt da=)
Både husk og intelligens hos fisk varierer jo voldsomt etter art. Det har vel mange merket vil jeg tro. Feks store søramerikanske cicklider virker til å være "smartere" og ha en mer personlighet enn de fleste stimfisk som bare surrer rundt i karet uten mål og mening.
Og som en har nevnt i en tidligere tråd her så er det forsket mye på dette, og det er slått fast at fisk husker relativt godt.
det ble utført en test engang.
noen forskere spilte av country musikk og da skulle fisken trykke på en "knapp", dermed fikk den mat/belønning. hvis de spilte musikk fra en annen sjanger og den trykte på knappen fikk den ikke noe mat. etter lang tid med trening greide fisken dette helt.

de tok en pause og ventet et par måneder før de prøvde å spille av country musikk for fisken igjen, da husket fisken fortsatt hva den skulle gjøre og den igjenkjente musikken.
det er jo ganske utrolig.
Jeg har hørt at
jeg hørte en gan at nosne sa at fisken har 3minuts hukomelse på alt untat mat og håven:P
"3 sekunder hukommelse" er en myte. Men så må man jo kansje skille litt mellom artene. Jeg vil liker å tro at ciklider har en mer utviklet hjerne enn f.eks. guppy.

En stor ciklide ser ut til oppføre seg som ett tenkende vesen. Kommer det nye ting i deres verden skal objektet undersøkes nøye. Det ser nærmest ut som at de tenker for harde livet for å finne ut av hva det nye objektet er.

Guppy ser ut til å være noe enklere og mindre selvbevisste. De farter frem og tilbake og går mer eller mindre på autopilot. De ser etter mat, forsøker å formerer seg, ser etter mat osv osv...

Fisker som lever i større flokker eller stimer har vel mindre behov for å vurdere situasjoner på egen hånd enn arter som lever alene. De har nok både intelligens og andre evner, men ikke akkurat på området hukommelse kanskje. Fisk som lever i par eller mindre grupper må ta egne avgjørelser og er derfor nødt til å ha en annen type intelligens.

Jeg er forresten litt i mot at vi mennesker rangerer og vurderer "vellykkethet" både hos andre medmennesker og andre arter etter deres logiske intelligens. Det finnes andre typer intelligens som er vel så viktig og som har spilt, og spiller, en stor rolle i mange arters overlevelse, for eksempel kroppslig intelligens.
Tilfeldig bekjentskap
© corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap