Skal kjøpe brukt akvarium med fisk, men hvordan gjøre det praktisk??
Skal endelig få meg større akvarium Etter å hatt et 120 l i 4 år har jeg kjøpt meg et på 400 l..Men før jeg får det i hus, lurte jeg på:
- Er det best å ha de nye fiskene oppi det gamle akvariet (120 l) , eller ha de i en stamp i mellomtiden?? kommer jo til å gå noen timer før det nye akvariet er klart til bruk...
- Går det greit å fylle helt nytt vann eller bør man ta med noe av det gamle? Filteret er jo "innkjørt"..
Andre tips tas også imot med stor takk
- Er det best å ha de nye fiskene oppi det gamle akvariet (120 l) , eller ha de i en stamp i mellomtiden?? kommer jo til å gå noen timer før det nye akvariet er klart til bruk...
- Går det greit å fylle helt nytt vann eller bør man ta med noe av det gamle? Filteret er jo "innkjørt"..
Andre tips tas også imot med stor takk
Postet 22.04.09 kl 00:00
Endret: 22.04.09 kl 00:02
Postet 22.04.09 kl 00:52
ta fisk og pumpe(r) først. OM de går sammen med det du har i ditt akvarie fra før, kan de jo bo oppi der et par timer.
Så setter du pumper til å gå i en balje eller bøtte sånn at ikke filterbakteriene dør. Da slipper du stresset med filterbakterier som dør, og kan konsentrere deg mer om resten av arbeidet.
Så setter du pumper til å gå i en balje eller bøtte sånn at ikke filterbakteriene dør. Da slipper du stresset med filterbakterier som dør, og kan konsentrere deg mer om resten av arbeidet.
Postet 22.04.09 kl 06:55
Postet 22.04.09 kl 08:16
Fiskene passer sammen så det blir ikke noe problem blir bare litt mye fisk i 120 literen....men det går vel for noen timer
Men en ting til - Det vil jo ta en stund før det nye vannet blir temperert dersom jeg tar kaldt vann rett fra springen...for varmt vann er vel ikke noe bra eller hur???
kan det være en idè og tappe kaldt vann i badekaret og la det lunke seg der en dag?
Men en ting til - Det vil jo ta en stund før det nye vannet blir temperert dersom jeg tar kaldt vann rett fra springen...for varmt vann er vel ikke noe bra eller hur???
kan det være en idè og tappe kaldt vann i badekaret og la det lunke seg der en dag?
Postet 23.04.09 kl 21:42
Postet 23.04.09 kl 22:00
Postet 23.04.09 kl 22:09
Postet 23.04.09 kl 22:09
Postet 23.04.09 kl 22:20
Postet 23.04.09 kl 23:03