Avslått pumpe

jeg skifta vann i akvariet som vanlig i går og da pleier jeg slå av pumpene og varmekolben/varmekablene med en bryter på kontakten.
Men, jeg glete å slå den på igjen etter vannskifte. Oppdaget det på morgenen i dag.
Slått på igjen nå, men det har jo stått av da i minst 12 timer så går ut ifra at alt av filterbakterier er døde skal ta heftige vannbytter de neste dagene vet jeg.

Men det jeg i grunn lurte på da, jeg har filtersvamp bak bakgrunnen som ett innvendig filter, før vannet går inn i den utvendige pumpa.
Er det noen sjangs for at filterbakteriene i de innvendige filteret kan ha klart seg? eller er de også helt ferdige?

Akvariet er forsåvidt ett 400L, med 8 c. adolfoi, 6 c. sterbai og 3 stk voksene discus.

satse på de klarer seg uten vannbytte til jeg er hjemme igjen kl. 12 i dag.
Usj, dette var leit. Kjipt når slikt skjer. Been there, done that...
MEN, jeg har litt håp å dele. De gangene jeg har gjort samme tabben, dvs glemt å slå på filteret igjen etter vannbytte, så har det faktisk gått bra. Jeg har tatt en rens av filteret før det slås på igjen, og så noen ekstra vannbytter i dagene som følger. Og jeg har faktisk ikke opplevd at det har gått galt. Det kan virke som filteret har nok bakteriekultur igjen til å klare seg og komme opp i rett kondisjon igjen veldig fort. Iallefall har ikke jeg greid å måle noen nitritt etter en slik hendelse.
Mine tilfeller har vært både med bakgrunnsfiltere (svampbiter bak bakgrunnen) og med Eheim tønnefiltere. Og jeg har også oppdaget det omtrent etter samme tid som deg; neste dag.

Men forskjellen på meg og deg er jo at du har diskus... det vanskeliggjør nok tingene litt. Men heftige vannbytter hver dag, og målinger av nitritt, så merker du jo fort hvordan det gikk. Men var jeg deg, ville jeg prøvd å slamsuge ut en del gørr bak bakgrunnen, for å gi bedre vanngjennomstrømming og dermed også mer oksygen og friskt vann til svampmediet. Det kan booste filterbakteriene opp igjen i antall veldig fort.

Krysser fingrene og håper du er like heldig som jeg har vært Av og til er det mulig å ha flaks
hei mona
ja jeg har gjort det samme en gang før også, og det gikk bra, så håper på det samme nå
det at det er discus vanskeliggjør jo litt som du sier, men kom hjem nå, å ser at alt ser bra ut foreløbig, de ser ikke ut til å bry seg noe om vannkvaliteten foreløbig.
skal ta ett skifte nå av så å si alt vannet å gjøre det samme i en uke minst.

ang å rense bak filteret som du sier. det har seg slik (heldigvis) at jeg på fredag tømte akvariet helt, rensket bakgrunnen for alger med filtervatt, renska alle svampene bak bakgrunnen grundig i dusjen, siden de begynnte å tette seg (ca ett år gammelt,,) og slamsugde bak bakgrunnen, så dette burde hjelpe en god del håper jeg.

skal oppi å skifte vann nå.
er heldigvis ikke noe stress da jeg har en slang liggende oppi hele tiden som jeg bare drar ut å kobler til krana på badet, så er det bare å tømme og fylle
da er første vannbytte gjennomført discusen så litt fortvila ut når de lå der med ryggfinnen godt over vann og subba magen i sanda, men de svømmer da livlig rundt som vanlig nå

da gjennstår det bare en uke med fullt vannbytte daglig :P
Jeg har prestert å gjøre det i discuskar, med 6 smådiscus under oppfôring. Det gikk også helt fint. Filteret var i tillegg ganske nystartet, kickstartet med filtergørr fra et annet filter (jada, det er risikabel atferd i et discuskar. Men jeg holdt meget god oppsikt med tilstanden i karet). Filteret stod avskrudd i 3/4 døgn, og det var ingen målbar nitritt eller ammoniakk i etterkant. Det er viktig å måle ammoniakk i tillegg til nitritt, da ammoniakk er det man vil få en topp av hvis alle filterbakteriene er steindøde.
oi, bra det gikk bra hos deg også.
var litt små sjokkert når jeg sto opp og syns det var merkelig stille i akvariet, men ser ut som alt går bra foreløbig. har ikke tester så får ikke målt, men tar store vannbytter daglig så ordner det seg nok.
er glad jeg har mulighet til å koble direkte til kran så jeg slipper bøtter nå. det hadde blitt tungvint tror jeg.
Jeg vil definitivt anbefale deg å anskaffe dråpetester, så snart du har råd til det. Man vet ikke når man trenger dem, og det er nettopp i disse tilfellene man virkelig har bruk for dem. Siden du ikke har, bør du følge godt med på fiskene dine. Kjenner du dem godt nok, kan du til en viss grad se på dem hvordan tilstanden i karet er.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap