Sliter med at det blir så mye som 34 grader når sola steiker her i leiligheten.

Så å kjøpe mere fisk er utsatt på ubestemt tid. Men jeger sneglene jeg har ser ut til å overleve varmen.

Finnes det noen annet å ha i akvariet, som tåler sånne varmer? Jeg bytter vann og fyller kaldt vann i når det skjer, men klarer ikke stoppe det fra å skje fra tid til annen. (Er veldig dumt.)
Skjønner faktisk ikke hvordan du får til det der.
Har selv karr fra 11 l til 660 l og har ikke noe problem og holde relativt normal temp hele sommeren, så hvordan du får 34 grader i karret ditt er uforståelig for meg.

Veldig få dyr om ikke alle, som liker så høy temp, jeg har ihvertfall aldri hørt om dyr som liker sånn temp.
Discuser tåler det da, men til og med de har ikke godt av å gå i såpass høy temp.

Så et eller annet "feil"må du jo gjøre, eller har du 30 grader inne også?

Tror de er mange som sliter med varmen om sommeren. Her hos oss kommer det veldig fort opp i høy temperatur i karene ,spesiellt de små da. Hvis et hus er godt isolert og har mange og gjerne store vinduer så blir det varmt. Persienner er selvfølgelig et must for å redusere litt på varmen når det er sol ute. Hvis en da ikke er hjemme på dagtid og kan ha full gjennomtrekk så er det bakerovn hos oss når jeg kommer hjem i hvertfall . Da er det bare å sette igang med vannbytter eller brusflasker som har lagt i frysen. Men i sommer har jeg et ekstra problem da mange kar huser yngel og ungfisk og tviler på om de liker kaldtvannsbytter. Kommer nok til å kjøpe en gulv-vifte for å se om det kan hjelpe men tror ikke jeg tør å ha den på når vi ikke er hjemme.

Så du er veldig heldig som ikke har problem med dette ,for det er skikkelig stressende å forsøke å holde temperaturen nedehele tiden.
Så tar jeg mine forhåndsregler også, uansett hvordan vær det er på morran når jeg drar på jobb/bort så drar jeg ned persener, setter opp vinduer/luker på lufting, setter igang 2 stk takvifter som henger i vær sin stue, dette er noe jeg må gjøre, eller ihvertfall velger og gjøre, det svømmer fisker til en pris av en middels bruktbil her og de skal ikke blig kokt.
Så skjønner ikke at dere kan slite sånn med varmen viss dere tar litt forhåndsregler de få mnd vi har varmt vær i Norge.
Har som sakt også et karr på 11 l som det svømmer en kampfisk i, til og med dette karret holder godt under 30 grader.

Men seff har man alle vinduene lukket, null persener og bare drar bort, seff får man problemer da, men det sier seg selv.
Men når man har relativt store verdier svømmende, ja da har man ikke råd til sånne blemmer, vi akvarister er pliktige til og gi fiskene våres knall forhold og dza må man noen ganger bruke litt kroner på slike tiltak.

Har til og med saltvannskarr med metalhalogen lampe over som "brenner"i 10 timer i døgnet, og til og med i det karret så har jeg mellom 25-26 grader-men der bruker jeg vifte de dagene det blir varmt i Norge, men det er ikke mange dagene da.
Må også si at jeg er en av de som ikke har det varmere enn 20-21 grader inne, varmere enn det synes jeg er ukofortabelt.
Jeg har også en bolig som blir noe inn i granskauen varm på soldager (sort hus, store vinduer). Og det med persienner foran alle vinduer. Har målt opp mot 35-36 grader innedørs.
Så vi måtte gå til innkjøp av en AC for et par år tilbake, den syns jeg fungerer meget godt.
Jeg beskrev denne i en annen tråd, her
Fjern dekkglass/armatur og sett en vifte som blåser rett på vannoverflaten. Det er veldig effektivt. Hvis du har hoppende fisker må vannstanden seff senkes.

Ellers kan du jo kjøpe deg aircondition, de koster ikke så altfor mye og gjør huset mer levelig for både mennesker og dyr
Martina
Les denne tråden - mange gode tips. :-) http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1038&thread_id=43180&message_id=327517#327517

Takker.
Ken Myrseth
Skjønner faktisk ikke hvordan du får til det der. Har selv karr fra 11 l til 660 l og har ikke noe problem og holde relativt normal temp hele sommeren, så hvordan du får 34 grader i karret ditt er uforståelig for meg. Veldig få dyr om ikke alle, som liker så høy temp, jeg har ihvertfall aldri hørt om dyr som liker sånn temp. Discuser tåler det da, men til og med de har ikke godt av å gå i såpass høy temp. Så et eller annet "feil"må du jo gjøre, eller har du 30 grader inne også?

Morsom du. Seff er det 34 grader i rommet også.
Gidder ikke forklare alle å en hver hvordan hus jeg bor i å hvorfor det blir så varmt. Om du ikke skjønner hvorfor er det greit, men vit at det blir det.
Sølvi Gullaksen
Tror de er mange som sliter med varmen om sommeren. Her hos oss kommer det veldig fort opp i høy temperatur i karene ,spesiellt de små da. Hvis et hus er godt isolert og har mange og gjerne store vinduer så blir det varmt. Persienner er selvfølgelig et must for å redusere litt på varmen når det er sol ute. Hvis en da ikke er hjemme på dagtid og kan ha full gjennomtrekk så er det bakerovn hos oss når jeg kommer hjem i hvertfall . Da er det bare å sette igang med vannbytter eller brusflasker som har lagt i frysen. Men i sommer har jeg et ekstra problem da mange kar huser yngel og ungfisk og tviler på om de liker kaldtvannsbytter. Kommer nok til å kjøpe en gulv-vifte for å se om det kan hjelpe men tror ikke jeg tør å ha den på når vi ikke er hjemme. Så du er veldig heldig som ikke har problem med dette ,for det er skikkelig stressende å forsøke å holde temperaturen nedehele tiden.

Veldig det samme som jeg gjør. Men har bare skråtak, med svart takstein, så selv om vinduene er skjermet, og på fullt gap, så holder varmen seg alt for godt. Har tenkt på å bruke kjøleelementer, men det er sånne klistremerker på alle jeg får kjøpt, og de får jeg ikke vekk uten lim rester, og det er sikkert ikke bra for fisken. Men det brusflaske tipset skal jeg jommen kopiere! Vaske ned en 1,5L og fylle den med ikke mere vann enn att den ikke sprekker burde jo gå!

Takker for tipset!
FredG
Jeg har også en bolig som blir noe inn i granskauen varm på soldager (sort hus, store vinduer). Og det med persienner foran alle vinduer. Har målt opp mot 35-36 grader innedørs. Så vi måtte gå til innkjøp av en AC for et par år tilbake, den syns jeg fungerer meget godt. Jeg beskrev denne i en annen tråd, [URLBLOCK1]

Godt å høre jeg ikke er alene om det.

Skal se på den tråden, men AC blir nok i dyreste laget for meg.
Gomp
[QUOTE=FredG]Jeg har også en bolig som blir noe inn i granskauen varm på soldager (sort hus, store vinduer). Og det med persienner foran alle vinduer. Har målt opp mot 35-36 grader innedørs. Så vi måtte gå til innkjøp av en AC for et par år tilbake, den syns jeg fungerer meget godt. Jeg beskrev denne i en annen tråd, [URLBLOCK1]

Ok, den kommer i mindre kraftige utgaver også (billigere). Jeg kjøpte (desverre) den kraftigste de hadde, og den er eg. altfor kraftig for mitt bruk.
Skulle jeg kjøpt idag, hadde jeg gått for lillebroren.
FredG
[QUOTE=Gomp][QUOTE=FredG]Jeg har også en bolig som blir noe inn i granskauen varm på soldager (sort hus, store vinduer). Og det med persienner foran alle vinduer. Har målt opp mot 35-36 grader innedørs. Så vi måtte gå til innkjøp av en AC for et par år tilbake, den syns jeg fungerer meget godt. Jeg beskrev denne i en annen tråd, [URLBLOCK1]

Ok, den kommer i mindre kraftige utgaver også (billigere). Jeg kjøpte (desverre) den kraftigste de hadde, og den er eg. altfor kraftig for mitt bruk.
Skulle jeg kjøpt idag, hadde jeg gått for lillebroren.

Det er visst eneste løsningen å kjøpe AC eller vannkjølings pumpe. Siden det er rom temperaturen som er for høy. Skal se litt på pris på en mindre "mobil AC". Visste ikke at de kom i "Mobile" utgaver engang. Så tusen hjertelig takk for tipset! (Jeg er snekker nesten, og får stort sett gjøre som jeg vil med leiligheta jeg leier, så blir ikke noe problem å borre hull i veggen om det trengs heller.)
Men hvordan er det å reise fra slike frittstående air condition-enheter? Er det trygt?
Det er nok flere som sliter, uansett hvilke forhåndsregler man tar. Det er litt for lettvint å si at man slipper det om man tar sine forholdsregler. Det kommer an på huset. Her har jeg alle persiennene ned 24/7 365 dager i året (folk må tro jeg er lyssky... ). Likevel sliter jeg med varme. Det kommer av at jeg har sol inn på stua nesten hele dagen (vinduer på to av veggene, og persienner holder faktisk ikke 100 % av solskinnet ute), jeg får varmen fra etasjen under meg, samt varmen som samler seg på loftet. Dette siste merkes veldig godt på sommeren. Setter jeg opp vinduet på loftet, hjelper det faktisk etter et døgn eller to. Men problemet er at vinduet ikke kan stå oppe, da naboen får det vått nede hos seg hvis det regner skikkelig (og da er det ikke sikkert at jeg er hjemme...). Gjennom sommeren ligger innetemperaturen på tett oppunder 30 grader, hele tiden! Det eneste jeg kan gjøre er å sørge for at det ikke blir varmere i karene. Det gjøres ved å sette gløtt på lokk, lystopp eller dekkglass, samt å begrense belysningen. Varmekolbene napper jeg ut (dette skal strengt tatt ikke være nødvendig, da det er termostat på varmekolber, men jeg stoler ikke helt på det). Jeg merker faktisk forskjell på varmen i akvariene når jeg setter gløtt på lokkene. Men temperaturen blir selvsagt ikke lavere enn lufttemperaturen i rommet.
Inger Anne
Det er nok flere som sliter, uansett hvilke forhåndsregler man tar. Det er litt for lettvint å si at man slipper det om man tar sine forholdsregler. Det kommer an på huset. Her har jeg alle persiennene ned 24/7 365 dager i året (folk må tro jeg er lyssky... ;-) ). Likevel sliter jeg med varme. Det kommer av at jeg har sol inn på stua nesten hele dagen (vinduer på to av veggene, og persienner holder faktisk ikke 100 % av solskinnet ute), jeg får varmen fra etasjen under meg, samt varmen som samler seg på loftet. Dette siste merkes veldig godt på sommeren. Setter jeg opp vinduet på loftet, hjelper det faktisk etter et døgn eller to. Men problemet er at vinduet ikke kan stå oppe, da naboen får det vått nede hos seg hvis det regner skikkelig (og da er det ikke sikkert at jeg er hjemme...). Gjennom sommeren ligger innetemperaturen på tett oppunder 30 grader, hele tiden! Det eneste jeg kan gjøre er å sørge for at det ikke blir varmere i karene. Det gjøres ved å sette gløtt på lokk, lystopp eller dekkglass, samt å begrense belysningen. Varmekolbene napper jeg ut (dette skal strengt tatt ikke være nødvendig, da det er termostat på varmekolber, men jeg stoler ikke helt på det). Jeg merker faktisk forskjell på varmen i akvariene når jeg setter gløtt på lokkene. Men temperaturen blir selvsagt ikke lavere enn lufttemperaturen i rommet.

Ah! Atter takk for velskrevet innlegg! Er så godt å vite at jeg ikke er alene om dette, for nesten alle som ikke har dette problemet, sier bare "Herregud, hva er problemet ditt, jeg har da 26 grader hele året!" ..

Jeg elsker dette forumet!
Gomp:

Det er ikke bare fiskene i akvariet som får nytte og glede av en Air Conditioner om man investerer i en slik. Det kommer absolutt til stor glede for menneskene som bor i et hus der tempen kommer opp i over 30 og opptil 34°C om sommeren...! Jeg hadde ikke holdt ut å ha det så varmt inne! Usjameg, man blir jo helt ødelagt. Kan knapt forestille meg hvordan du må ha det på varme sommerdager, du kan ikke ha det bra du heller?

En Air Conditioner maskin kan virke dyr med en gang, hvis man tenker at det bare er for fiskenes del. Men som sagt; det hjelper for alle, inkl oss på to bein (eller firbeinte om du har det også)!

Jeg kjøpte en AirConditioner maskin i fjor, men pga gubbens prolaps i ryggen som kom så ubeleilig, så måtte vi vente med installeringen av den til nå i våres. Vi ville ikke sage hull i veggen midt på vinteren heller :p
Så nå står den der og kjøler, og holder prikkfri temperatur i akvarierommet mitt. 24°C jevnt, hele døgnet, uansett temperatur ute. Jeg har 19 akvarier i det rommet, og på varme sommerdager koker det nesten der inne uten A/C maskinen.

Og vil vi kjøle ned resten av huset også, så har den kapasitet til det. Da åpner jeg bare døren til akvarierommet, så kjøler den hele kåken (vi bor i en rekkehusleilighet og har bare noen-og-åtti kvadrat).
mona o
Gomp: Det er ikke bare fiskene i akvariet som får nytte og glede av en Air Conditioner om man investerer i en slik. Det kommer absolutt til stor glede for menneskene som bor i et hus der tempen kommer opp i over 30 og opptil 34°C om sommeren...! [I]Jeg[/I] hadde [I]ikke holdt ut[/I] å ha det så varmt inne! Usjameg, man blir jo helt ødelagt. Kan knapt forestille meg hvordan du må ha det på varme sommerdager, du kan ikke ha det bra du heller? En Air Conditioner maskin kan virke dyr med en gang, hvis man tenker at det bare er for fiskenes del. Men som sagt; det hjelper for alle, inkl oss på to bein (eller firbeinte om du har det også)! :) Jeg kjøpte en AirConditioner maskin i fjor, men pga gubbens prolaps i ryggen som kom så ubeleilig, så måtte vi vente med installeringen av den til nå i våres. Vi ville ikke sage hull i veggen midt på vinteren heller :p Så nå står den der og kjøler, og holder prikkfri temperatur i akvarierommet mitt. 24°C jevnt, hele døgnet, uansett temperatur ute. Jeg har 19 akvarier i det rommet, og på varme sommerdager koker det nesten der inne uten A/C maskinen. Og vil vi kjøle ned resten av huset også, så har den kapasitet til det. Da åpner jeg bare døren til akvarierommet, så kjøler den hele kåken (vi bor i en rekkehusleilighet og har bare noen-og-åtti kvadrat).

Sant det, men jeg har ødelagt beinet og hånda, begge høyre siden, så har ikke akkurat mye penger for å si det mildt..
Tilfeldig bekjentskap
© Kai Henrik Gunderstad
Reklame for plussmedlemskap