Hjelp!! fisken sitter fast!! :o

AKUTTHJELP TRENGS!!!! :O
Hjeeelp!!! Ancistrusen min sitter fast inni en liten pyntekrukke og jeg får den ikke ut!!
Oppdaget plutselig i dag at den ene Ancistrusen min hadde svømt inn i en av de små pyntekrukkene (som nå skal fjernes!) i akvariet. De pleier å gjøre dette av og til, men nå hadde den ene valgt en med for liten åpning, den hadde vel ikke regnet med at den hadde vokst.....
Jeg har forsøkt å få den ut, men har ikke lyktes så langt, og nå har den vært der inne i flere timer...stakkar!! Tror den begynner å bli temmelig utslitt nå. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan få den ut? (helst levende...)
Er du sikker på at den sitter fast? Det at du ikke får den ut betyr slett ikke at den sitter fast nemlig

Disse fiskene digger trange plasser, og har en egen evne til å lirke seg ut igjen - når de måtte føle for det. La krukka bli i karet, eller flytt krukka, med litt akvarievann ned i en bøtte, og la den få fred. Plutselig (om 5 minutter eller i morgen), har den kommet ut helt av seg selv.

Legge ned noe mat utenfor hula som den er glad i, kan kanskje få fortgang i prosessen med å lure den ut?
Sitter fast...
Tror dessverre den sitter fast ja, men skal absolutt forsøke rådet ditt! ) Håper den kommer seg ut...ser ut som den har strevd i hele dag med det, men den kommer seg ingen vei...
Hddama
Tror dessverre den sitter fast ja, men skal absolutt forsøke rådet ditt! :)) Håper den kommer seg ut...ser ut som den har strevd i hele dag med det, men den kommer seg ingen vei...

Jeg tenker knus den pynten.. Ikke slå da kan du skade fisken, men jeg tipper det går an å klemme på den med en nøtte-knekker eller noe, bare så den sprekker i 2..

Kan ikke noe om fisken dog, så hør på den posten over. Kan jo hende den vil være der inne.
Knus..
Har tenkt tanken på å knuse krukken, men er stygt redd for at det går galt med fisken da... tviler på at det går an med nøtteknekker også, men skal forsøke hvis den ikke kommer seg ut innen i morgen :/
Skjønner ikke at den har fått til å satt seg så fast...den ser unektelig en smule "dum" ut kan man si....
Skulle likt å sett ett bilde.

Er det en "konisk" krukke, så trenger du bare "knekke" toppen av den. Om du gjør det, så er det ikke å knuse den du er ute etter, bare det å få en sprekk, eller så kan du skade fisken.

PS: Om du ikke får lastet opp bilde men har telefon med MMS så kan du få nummeret mitt på privaten. Fikk lyst til å se åssen det der ser ut as.

Selv hadde jeg en malle i akvariet når det sist var operativt, når jeg var 16 år.

Den var borte i så mange dager at jeg begynte å lete etter den, og den satt kilt fast i/under en stor rot, stein dau.. Så ingen tvil om at de kan sette seg fast, men det var jo en malle da..
Nøtteknekker du liksom Fisken blir jo skvisa hvis du prøver det.
Hadde en zebraciklide som satte seg fast i en "pyntekrukke" som var formet omtrent som en stor konkylie. Jeg tok ut krukka, la den på et hardt underlag ok kakket forsiktig gjentatte ganger med en liten spisshammer. (du kan sikkert bruke en gaffel eller smørkniv). Treff samme punkt flere ganger og krukka sprekker uten å knuses. (hvis det er kjeramikk/porselen/glass funker denne metoden alltid)
Sitter fast...
Kjetil Eriksen
Nøtteknekker du liksom :) Fisken blir jo skvisa hvis du prøver det. Hadde en zebraciklide som satte seg fast i en "pyntekrukke" som var formet omtrent som en stor konkylie. Jeg tok ut krukka, la den på et hardt underlag ok kakket forsiktig gjentatte ganger med en liten spisshammer. (du kan sikkert bruke en gaffel eller smørkniv). Treff samme punkt flere ganger og krukka sprekker uten å knuses. (hvis det er kjeramikk/porselen/glass funker denne metoden alltid)

Men hva med fisken da? Hvor lenge kan den berge "oppe i luft u/vann?"
Usj, skal ikke ha sånne pyntedritt nedi akvariet lenger værtfall... ;/
Gomp
Skulle likt å sett ett bilde. :) Er det en "konisk" krukke, så trenger du bare "knekke" toppen av den. Om du gjør det, så er det ikke å knuse den du er ute etter, bare det å få en sprekk, eller så kan du skade fisken. PS: Om du ikke får lastet opp bilde men har telefon med MMS så kan du få nummeret mitt på privaten. Fikk lyst til å se åssen det der ser ut as. :) Selv hadde jeg en malle i akvariet når det sist var operativt, når jeg var 16 år. Den var borte i så mange dager at jeg begynte å lete etter den, og den satt kilt fast i/under en stor rot, stein dau.. Så ingen tvil om at de kan sette seg fast, men det var jo en malle da..

Huffda......skal tro hvor lenge den kan overleve inne i denne krukken...?
Ancistruser kan overleve på bare luft ganske lenge. Bare hold den fuktig. Å knuse krukka forsiktig med hammer eller lignende burde ikke ta mer en ett minutt eller to.

-Tim
Hvis det tar for lang tid å få i stykker krukken, legg den tilbake i karet et par minutter og prøv deretter igjen. Burde ikke være problematisk med et minutt eller to ute av vannet, da fiskegjeller kan oppta små mengder oksygen fra luft (så lenge de er fuktige)
Gomp
Skulle likt å sett ett bilde. :) Er det en "konisk" krukke, så trenger du bare "knekke" toppen av den. Om du gjør det, så er det ikke å knuse den du er ute etter, bare det å få en sprekk, eller så kan du skade fisken. PS: Om du ikke får lastet opp bilde men har telefon med MMS så kan du få nummeret mitt på privaten. Fikk lyst til å se åssen det der ser ut as. :) Selv hadde jeg en malle i akvariet når det sist var operativt, når jeg var 16 år. Den var borte i så mange dager at jeg begynte å lete etter den, og den satt kilt fast i/under en stor rot, stein dau.. Så ingen tvil om at de kan sette seg fast, men det var jo en malle da..

Her er bilder... vet ikke hvor gode de ble, men litt vises værtfall...
Hddama
[QUOTE=Gomp]Skulle likt å sett ett bilde. :) Er det en "konisk" krukke, så trenger du bare "knekke" toppen av den. Om du gjør det, så er det ikke å knuse den du er ute etter, bare det å få en sprekk, eller så kan du skade fisken. PS: Om du ikke får lastet opp bilde men har telefon med MMS så kan du få nummeret mitt på privaten. Fikk lyst til å se åssen det der ser ut as. :) Selv hadde jeg en malle i akvariet når det sist var operativt, når jeg var 16 år. Den var borte i så mange dager at jeg begynte å lete etter den, og den satt kilt fast i/under en stor rot, stein dau.. Så ingen tvil om at de kan sette seg fast, men det var jo en malle da..

Her er bilder... vet ikke hvor gode de ble, men litt vises værtfall...

Er ikke rart at jeg kaller dem "spøkelseskladden"....
Uuuuufff da
Huff da

prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.
må ikke smøre den med noe som helst. ancistruser har voldsomme gripeklør på finnene, og prøver du fra i en sperres disse utover.
om du prøver løfte hula over vann så det kommer luft inn, vil malla slippe taket etterhvert(om den kan), ellers må du bare ofre hula eller fisken..
Kaia Wirgeness Sørenmo
Huff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.

Tuller du nå eller? Såpe??? Må ikke finne på å ha såpemiddel i nærheten av fisk...

Tynn naturlig fiskeolje kanskje, men aldri såpe.

-Tim
Akvarie
hadde samme problem for en stund side ,kom hjem med ny ancistrus(voksen) etter noen dager så satt den fast i en liten pynte gjenstand.med hode . har ingen råd til deg. i etter tid ser jeg jeg kunne prøvd og sage pyntegjenstanden forsiktig i biter ,,min døde
Kaia Wirgeness Sørenmo
Huff da prøv å dytt den litt på baken eller smør såpe rundt han.

Såpe? Håper det var en spøk?
Først blir nøtteknekker foreslått, deretter såpe.
Skulle tro noen ville fisken din til livs

Å ha såpe på en fisk er vel noe av det værste du kan utsette den for.
Vil jo oppløse fiskens slimhinne fullstendig og det vil ikke være noen "sperre" mellom fiskens kropp og vannet.
Kan vel nesten sammenlignes med et menneske uten hud
For ikke å snakke om hva som skjer med gjellene.

Den krukka så forresten veldig solid ut, er vel ikke bare å knuse den.
Både formen på krukka og formen på fisken hindrer fisken i å komme seg ut
Men om du finner en måte og feste krukka så den henger opp ned, vil den antagelig ha mye bedre sjangse til å komme seg ut.

Lykke til!

Hadde en L-129 som trødde hodet helt fast i et forlatt eplesneglhus. Malla raste rundt i akvariet et par minutter, med sneglhuset over hodet, mens den stanget i det meste. Før ny pause når den ble sliten. Også samme greia på nytt. 10-15 min tok det før den plutselig kom seg løs. Helt uskadd. Lettere komisk å se på, men selvfølgelig blodig alvor for fisken. Sikkert tvilsomt om jeg ville klart det bedre om jeg hadde blandet meg inn i situasjonen så jeg lot den være. Malla var stressa nok om ikke jeg skulle begynt å ta den opp av vannet, dra den etter halen, banke i sneglhuset og smøre såpe på den. Men greit nok om man ser fisken kveles, da blir det noe annet. Men dropp såpa som sagt Lykke til.
Sitter ikke fast mer...
NÅÅH, endelig, kom den seg løs!! ))
Fulgte rådet med å henge opp krukken opp ned, men rakk ikke å feste tråden før fisken plutselig kom seg ut av krukken ) Den var vel så utmattet at den ikke orket å "holde seg fast" lengre...
Den er allerede i full gang med å presse seg inn på alle mulige andre trange steder....*sukk*....
Tilfeldig bekjentskap
© ThorG
Reklame for plussmedlemskap