Posthornsneglene eller mallene?

Vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men etter noen hektiske mnd, som jeg har vekslet mellom å bo på jobb og dykke i akvarier har jeg nå overtatt et akvarie fra en venn med fisker og hele pakka, da jeg er fullstendig hekta så jeg i grunnen ikke over fiskesammensetningen osv. Men nå har jeg for en uke siden fått opp 150 litern,med alt fra "forvokste" sugemaller, en forskremt ildhale og diverse fredelige stimfisker.Mine egne fisker som jeg hadde først flyttet fra 10 litern, til 60 litern er også kommet opp i, å har ingen sett en lykkelig fisk før så skulle dere sett blacki, mollyen min som nå faktisk aktivt leker med løse blader, som en liten delfin suser han rundt dytter, henter og styrer værre enn verst...men d er ikke d som er poenget, heller ikke d faktum at jeg ser jeg må adoptere bort mallene i tur og orden, da jeg har oppfattet at den ene faktisk kan bli 50 cm?!!
Det har seg slik at jeg "er" facinert av snegler, d begynte med sebrasnegler, eplesnegler, å så fikk jeg da posthornsnegler av min venn, å siden har jeg ikke fått beholde en eneste plante! Men faktisk så har jeg kun fått beholde en sebrasnegle også, de døde alle de andre + eplesneglene- mens posthornsneglene har overlevd alt unntatt "koking", d har jeg ikke prøvd... de har nå strippet 3 akvarier for planter, å jeg har siste uka kjørt dusinvis til dyrebutikken og d ser jaggu meg ut så jeg må fortsette å fiske de opp å sende de på omplassering! De får haugvis av agurk, men hva i herrens navn får de til å glemme plantene et øyeblikk? men opp i alt lurer jeg på om ikke sugemallene også forsyner seg av plantene, at jeg kanskje skylder sneglene urett?? for de er misstenkelig glad i agurk de også, noe de får + malletabeletter som coryene mine elsker. Har så vidt lest en plass at de kan gå løs på plantene visst de er veldig sultne, men hvor mye skal jeg beregne på en slik på rundt 20 cm,+ noen mindre? Hjelp
Du kan nok ikke hindre sneglene i å gjøre det som er naturlig for dem. Posthornsnegler spiser planter, det er et faktum

Du får heller kvitte deg med dem, fiske dem opp i tur og orden.
Ja,d blir vel
å fortsette med d. De er jo pene, men jeg skal holde meg til sebrasnegler heretter, har aldri opplevd skader på plantene med de. Men så spretter d jo ikke ut på tusenvis av små "matvrak" av dem heller
Tilfeldig bekjentskap
© Terje Aareskjold
Reklame for plussmedlemskap