Hva tenker dere når..?

...dere leser følgende:

Alle akvarium bør ha en eller flere alespisere [...] I et 60-liters akvarium bør man ha fire stk"

Jeg stussa litt (eller egentlig mer enn litt) over denne påstanden, men er det bare meg?
Den var litt bastant da, hvis man ikke har alger trenger man ikke en algespiser, eller hvis man liker alger trenger man heller ikke algespiser, og hvor mange kommer an på hvilken algespiser man velger.

Så ja, det var et snodig utsagn, med mindre det spesifieres hvilken algespiser det er snakk om.
Skal jeg være ærlig - og uten at jeg aner hvem som har sagt dette?

Jeg tenker at dette er noe skikkelig sprøyt. Jeg har 11 akvarier oppe og går, og har 5 otto i det ene karet, reker i et kar, og i de 9 andre karene har jeg ikke en eneste algespiser. Og karene mine er ikke nedgrodd i alger.

Jeg kjenner at jeg nærmest blir irritert når folk sier at de "må ha noen nyttefisk" eller "hva slags/hvor mange nyttefisk kan/må jeg ha??".

Ingen MÅ ha "nyttefisk" (liker ikke det ordet heller).

Folk flest har da begrenset plass i akvariene sine fra før. Hvorfor bruke opp verdifull plass, på fisk de kun ser på som en "nyttefisk"? Uansett hva vi måtte synes om fisken, så krever den plass, stell og fôr på lik linje med alle andre fisk. Og da forstår jeg ikke hvorfor plass skal brukes på fisk de egentlig ikke ønsker seg.

Det er da mye enklere (og ofte bedre for fiskene også) å finne andre metoder. Er det alger det er snakk om, er det mulig å kontrollere disse med en dott filtervatt, kontrollere mengden lys, og tilpasse vannbyttene etter belastningen.

Er det snegler det er snakk om, er det enkelt å redusere disse med å manuelt plukke/skvise de man ser, og sørge for at det ikke ligger matrester igjen etter fôringen. Ja - det er vanskelig å utrydde de 100% på denne måten, men de er jo egentlig nyttige også, så hva gjør det om det er noen snegler der, bare de ikke tar over karet helt? Man har jo ingen garanti for å bli kvitt sneglene om man kjøper en haug med botia heller.

Jeg tror ikke folk flest mener noe negativt med det, men jeg misliker å lese poster der folk snakker om "nyttefisk". jeg får liksom automatisk inntrykket av at fisken det er snakk om, oppfattes som annenrangs, og ikke får sin egen mat, men må klare seg på alger eller matrestene fra de "skikkelige" fiskene.

Å anbefale 4 algespisere i en 60 liter er jo håpløst i seg selv. Er det otto det er snakk om, så ja... men algespisere kan være SAE eller ancistrus også, og da er det straks en annen ballett med 4 stykk i en 60 liter (i tillegg til de "ordentlige" fiskene...).

*puh* der fikk jeg ut mye på en gang, gitt! Hehe
Mitt største problem med denne uttalelsen er at hvis en fersk akvarist går i "gjennomsnittsbutikken" og spør etter fire algespisere, så er det sannsynlig at han enten får ancistrus eller pleco/gibbi.

Personlig ville jeg sagt at 1 ancistrus er nok i en 60-liter.... om man i det hele tatt skal ha en "algespiser" da. Det er da ikke nok alger til mer enn 1 ancistrus i en 60-liter? Og knapt nok det.

4 gibbier i en 60-liter synes jeg jeg ser....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap