Punktbelastning

for å ungå punkt belasting i karet hva bruker dere???
legges dette inne eller under akvariet?? å ¨går det ann og bruke dette ligge underlaget fra biltema Inni eller under ??

art-nr 26-751
For å unngå punktbelastning under en haug med steiner så brukes gjerne isopor (e.l.) eller liggeunderlag rett på bunnglasset. Dette vil også fordele vekten av steinene litt.

Isoporen kan være 1 - 3 cm tykk, men bør få en hard overflate for at fiskene ikke graver i den. Til det kan varmepistol brukes (forsiktig).
Det går vel også å legge 1 cm isopor og så pleksiglass eller liggeunderlag oppå.

Jeg vet ikke åssen biltema sitt liggeunderlag er mht giftstoffer. Selv har jeg brukt vanlig, svart liggeunderlag kjøpt på sportsbutikk. Denne har jeg lagt i to eller tre lag og punktlimt sammen med akvariesilikon.

Uansett hva du velger så bør det punkt-festes til bunnen med silikon.
Spesielt hjørnene til liggeunderlaget har det med å komme opp gjennom sanden etter en stund.
Ikke legg helt frem til frontglasset (og sideglass), men la det være en glippe på 1 - 2 cm og fyll opp med sand/grus. Da vil det ikke vises.

Dette er mine erfaringer
Jeg bruker store skiferplater tilskjært så de ligger tett i bakgrunn hvor jeg har stenras aktig bakgrunn med huler og sprekker (som samler mye møkk)
og 5mm isopor under karret
Mvh Per
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap