Blå gurami og speil

Hei :- )
Idag prøvde jeg å sette et speil i bakbrunnen av akvariumet isteden for plate-bakgrunnen. Men jeg lurer på om det har noe å si for fiskene?
For guramihannen begynte å svømme fram og tilbake ved speilbilde sitt og så fikk han så skarpe farger! Og da jeg tok speilet vekk, begynte fargene å gå tilbake til det normale.
Hva var grunnen til det?

Tusen takk for all svar :- )
Fisk ser jo seg selv i speilet.
Hann-guramien trodde jo selvfølgelig da at han så en konkurrent, en annen hann, og ville kjekke seg overfor denne inntrengeren. Da får de ofte sterkere farger, bruser med finnene og gjør seg selv barskere. Svømmingen frem og tilbake var et forsøk på å få fatt i denne andre fisken den trodde at den så på andre siden av glasset.

Det er kanskje ikke så lurt å ha et speil der, ettersom det gjør dem litt stresset.
Han trodde vel at det hadde kommet en inntrenger til hans territorie, og skulle jage vekk denne. Da får de gjerne sterkere farger og oppfører seg annerledes enn ellers, for å skremme vekk konkurrenten.

Jeg er usikker på dette med speil og bruken av det. Jeg vet en del bruker det på kampfisk, siden kampfisken da blåser seg opp for å jage vekk inntrengerne, og da passer det bra å ta et bilde for eksempel.

Men egentlig tror jeg at speil bør brukes med forsiktighet. Jeg vil tro at det tar på litt å skulle jage vekk inntrengere hele tiden. Spesielt om speilet alltid står der, slik at han aldri får slappet av og få følelsen av at "YES! Jeg jagde inntrengeren, jeg er jammen litt av en storkar!" Hehe.

I naturen vil jo alle måtte jage vekk inntrengere fra tid til annen, så sånn sett ser ikke jeg noen kjempeproblemer med et speil innimellom. Men ikke permanent eller over lang tid, siden det forhindrer han fra å få slappet av og følt seg trygg.

Det er nå min mening, sikkert mange meninger ute og går
Kan man evnt gjøre dette mht kjønnsbestemming av malawi også kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap