Sliter med filter eller pompe, hjelp!

hei, jeg har en pompe som heter AM-TOP AT-800F, og det jeg sliter med den er:
Fulgte med en VELDIG dårlig bruksanvisning sammen med masse smådeler sikkert for forskjelige type bølger i vannet tipper jeg på, men det fulgte med en slange i pakken har sånn cirka fått satt den på og tror den fungerer.

så nå kommer det bittesmå bobler med luft i vannet også, er dette noe veldig viktig eller kan jeg bruke den vanelige som det ikke kommer luft i?

og synes det er veldig sterk strøm i den pumpa og kan ikke se noe justerings mekanisme der.

skal den være rett under vannoverflate eller mitt i karet?

det er det jeg lurer på. har irritert meg en del masse med elendig bruksanvisning.

Hjelp er hjertelig velkommen.
Håper på noe hjelp.
Alle spørsmålene dine er relative. Kommer ann på hvilke fisker og planter du har, samt hvor stort karet er.

Generelt er det greit å sette utblåsningen i overflaten eller rett under, så det dannes litt krusninger i overflaten. Dersom du bruke den slangen så du får bobler i vannet er dette mindre viktig. Da vil boblene som stiger opp diffusere oksygen til vannet, samt sette overflaten i bevegelse.

Det stemmer at filteret ditt ikke kan justere gjennomstrømningen.

-Tim
Er det dette filteret du har? Det står i vareteksten i den danske nettbutikken at det har justerbar ytelse iallefall.

Sjekk emballasjen (esken) ordentlig. Jeg vet at andre innlegg om Am-Top har svart at man må lese på esken og se på instruksjonstegningene der.
Jeg har sett flere slike, men aldri noen justering.

De mener ikke justering for vannstrålen da? Den kan justeres horisontalt.

-Tim
Plussmedlem
AmTop AT800 har ikke justerbart vanntrykk.
Dessuten har den elendige sugekopper, går fort tett, har dårlig ytelse og er generelt det dummeste jeg har kjøpt av innvendige filter...

Oppgitt ytelse er ikke på LANGTNÆR i nærheten av reell ytelse... Kjørte disse 2 og 2 i 63liters kar, helt til jeg byttet de ut med Fluval3+...

Men dette er bare min mening...

Hvor stort kar har du den i da?
Jeg bruker et 60 liters kar, når jeg har på den slangen så blir det bobbler det ser jeg men trykket er så stort skulle jeg tro, vet ikke om fiksene har noe imot det, har ennå ikke puttet oppi fisker kjøpte karet på onsdag.

og når jeg setter på et annet munnstykke til filteret så tror jeg ser et svakt svakt oljelignende lag på toppen av vannoverflaten, men ser det nesten ikke,
vet heller ikke om det er noe annet.
Den filmen på toppen er en proteinhinne og er ikke farlig. Den reduserer lyset som kommer ned i akvariet litt og øker belastningen på filteret til en viss grad.

-Tim
Tim
Den filmen på toppen er en proteinhinne og er ikke farlig. Den reduserer lyset som kommer ned i akvariet litt og øker belastningen på filteret til en viss grad. -Tim

Er vel strengt tatt ikke lyset som blir blokkert, men oksygen opptaket i vannoverflaten som blir det. Men problemet løses enkelt med å ha utblåset i vannflaten slik at det blir krusninger. Dette har heller ingen innvirking på filteret.
Nja. Jeg synes lyset også blir svakere jeg.

Helt sant meg O2 opptaket altså. Glemte det i farten. Nettopp våken :P

-Tim
Tim
Nja. Jeg synes lyset også blir svakere jeg. Helt sant meg O2 opptaket altså. Glemte det i farten. Nettopp våken :P -Tim

hehe kan nok hende at lyset også blir noe svakere om hinna er veldig tykk, men vil nok si at det er 02 opptaket til akvariet som er viktig i denne sammenheng.
Filmen? hva mener du med det? sorry men har ikke peil på hva du mente med filmen og protein greia=(.

men her har jeg tatt noen bilder av hva som fulgte med, kan dere si meg hva som lønner seg å bruke?

det hadde vært snilt=)

Bilde Nr1 er det jeg bruker nå, og har jeg den for langt ned i vannet? tar jeg den lengre opp blir det mere sprut oppi der lampa er.

Bilde Nr2 er den andre delen som fulgte med.

Hva brude jeg bruke?
Filmen/proteinlag = det oljelignende du spurte om.

-Tim
Takker for nyttig info og hjelp=)
Hei steffy90
Jeg hadde samme problem med den samme pumpen du har.
Det jeg gjorde var å kjøpe en Fluval U-2 pumpe/filter, og etter det har det ikke vært mangel på hverken sirkulasjon eller problemer av noe slag!
Dette filteret har både justerbar utstrømming, en utstrømmerdyse øverst på filteret med luftdiffusor, en lang svak dyse i nesten hele filterets høyde for rolig strøm til f.eks planteakvarierer, og utsrømningsdyse helt nederst i bunnen av filteret for vannstrøm langs bunnen av akvariet.
Det er både mekanisk, kjemisk og biologisk filtrering!

Jeg har ett U-2 filter i ett 64 liters akvarie. og ett U-3 i ett 86 liters.
Var 4 uker på ferie nå, og begge filterne gikk knirkefritt i de 4 ukene, og vannverdier var helt perfekte!! Kan anbefale de på det sterkeste!
Eneste som er ett lite minus, er at det ikke følger med nok såkaldte "bionodes" til den biologiske filtreringen, så det må kjøpes en til to ekstra poser med det!
Jeg fyllte det opp med noe som heter Sirax fra Juwel isteden for de originale fra Fluval, og det har fungert helt utmerket! (billigere også).

Så igjen... Fluval U-2 kan jeg absolutt anbefale, fra egen erfaring!

PS.. Er ikke det billigste filteret på markedet,betalte 699,- for U-2 og 869,- for U-3 men det har 3 års garanti og kan nok sikkert finnes billigere på f.eks en nettbutikk. Men anbefaler i allefall Fluval U serien fremfor de som heter Fluval 1+,2+,3+ og 4+!!

Lykke til med din nye og fantastiske hobby
MVH. Jørgen (øyfisken)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap