Grønt skjær i vannet?

Inaktiv bruker
Jeg har 2 slørhaler i et 63l jewel akvarium. fikk slørhalene av en veninne som ikke behandlet dem bra``/
mitt akvariet er dekorert med trerøtter, elvegrus og planter.

Har gjort alt som de sa jeg måtte gjøre i dyrebutikken men jeg har også lest mye på nett. det stod og gikk i 1 uke før jeg tok fiskene oppi. men vannet hadde et slaks grønt skjær i seg, så jeg testet alle verdiene og de var normal. så jeg trodde det var svevealger. så jeg tok fiskene utav og mørkla akvariet i en uke, men det hjalp ikke. Jeg bytter litt og litt vann hver uke men det hjelper ikke. må jeg tømme og vaske hele akariet gjen? Jeg syntes det virker litt drastisk å tømme det ,men jeg vil heller ikke bruke algedreper siden det bare skader fiskene og plantene mine.

Her var det veldig mye informasjon på en gang, men det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg blir kvitt det grønne skjæret i vannet

Ps: jeg vet at mangen av dere ikke er så begeistret for slørhaler og mener at man ikke skal ha dem i akvarium, men jeg prøver å gjøre mitt beste jeg er 14 år og nybegynner så jeg håper på og få hjelp
Jeg er litt usikker på hva du mener her. For bildene dine viser da et akvarium som ikke ser ut til å være plaget med grønt vann? Ser ikke noe grønnskjær, jeg?

Grønnskjæret i glasset ser man på svært tykke glassplater, men skulle ikke tro det var noe man så eller fant plagsomt på et så lite akvarium?

PS!
Du bør kjøpe deg en nitritt-test så fort som mulig. Det er stor fare for at fiskene dine vil bli utsatt for nitrittforgiftning, siden karet bare stod en uke før du satte inn fiskene. Nitritten dukker opp ca 14 dager etter oppstart.

Siden du bare er 14 år, må du få foreldrene dine til å bestille for deg om du skal handle det på nett.
Inaktiv bruker
Takk for raskt svar har testet allle verdier og alt er fint fiskene ser ut til og være helt normale de det var litt dårlige bilder ja så dere ser det gjerne ikke så godt...Men jeg har hørt at røtter kan farge vannet brunt kan det være årsaken?
Vannverdiene må sjekkes hver dag de første ukene. Nitritten kan komme eksplosivt fort.

Når det gjelder slørhale er det ikke å ha den i akvarium som sådan som er problemet, men at den kan bli så utrolig stor. 30-35cm er ikke unormalt, og da trenger den mange hundre liters akvarium.

-Tim
Inaktiv bruker
tester verdiene hver dag

Jeg tror jeg kan gi vekk fiskene til noen jeg kjenner som jeg vet tar godt vare på dem og som gir dem nok plass så kan jeg heller kjøpe noen fisker som passer bedre til mitt akvarium, noen forslag?

alt jeg er ute etter er at fiskene skal ha det bra

takk for svar
Røtter kan farge vannet ja, sikkert litt ulik farge etter treslaget.
Lysrøret du har kan kanskje gi litt gul farge i vannet og bruker du Aquasafe el.l som gir vannet litt blå farge, vil kombinasjonen av det bli grønt.

Om du gir bort de fiskene du har i dag, så ikke sett inn nye fisker før filteret ditt har vært i drift i 4-5 uker. Men de fiskene du har i dag blir ikke store over natta, og du har ihvertfall gitt dem et bedre liv enn de hadde fra før (om jeg skjønner deg rett). Velger du å beholde fiskene, så vær forberedt på å bytte mye vann hver dag framover til filteret har "modnet" med bakterier.
Har du et liten hinne på vannet?
Og dette er nok bare noen sunne grønne algevekster
Inaktiv bruker
har gitt vekk fiskene idag
Jeg tømte hele akvariet og skylte grusen, men jeg lot være å ta røttene oppi akvariet i tilfelle det var grunnen. nå er vannet klart og fint igjen
var på dyrebutikken idag og kjøpte et middel som skal hjelpe filteret og få en god bakterievekst.
Akvariet skal stå tomt noen uker nå før jeg kjøper noen fisker som passer bedre, tenkte litt på guppy
takk for alle svar og råd

-Regina
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap