Frakte fisk fra nordnorge-oslo med bil.
Postet 29.08.09 kl 20:50
Mener det har vært en del tråder om dette før. Mitt tips er å få satt i gang akvariet på det nye stedet så fort som mulig. Lag en annonse på forumet der du spør om noen har filtergugge å gi deg.
Derreter skaffer du noen store baljer til fiskene, siden de fiskene du har sikkert er for store til å fraktes i poser. Hvis det finnes kobling fra sigarettenner til kontakt, sjekk om det går at å koble til luftpumpe via sigarettenneren i bilen. Det finnes også oksygentabletter.
Noen anbefaler å stoppe på bensinstasjoner i løpet av turen og få byttet litt vann.
Kan ikke garantere at fiskene overlever, men det KAN jo hende.
Tror likevel det er aller best for fiskene om de kan bli omplassert til noen i nærmiljøet, så får du heller kjøpe nye dit du flytter.
Derreter skaffer du noen store baljer til fiskene, siden de fiskene du har sikkert er for store til å fraktes i poser. Hvis det finnes kobling fra sigarettenner til kontakt, sjekk om det går at å koble til luftpumpe via sigarettenneren i bilen. Det finnes også oksygentabletter.
Noen anbefaler å stoppe på bensinstasjoner i løpet av turen og få byttet litt vann.
Kan ikke garantere at fiskene overlever, men det KAN jo hende.
Tror likevel det er aller best for fiskene om de kan bli omplassert til noen i nærmiljøet, så får du heller kjøpe nye dit du flytter.
Postet 29.08.09 kl 20:57
Endret: 29.08.09 kl 20:58
Hvor store er døm ?? Største fiskeposene døm har på akvariesjappa, er døm store nok. pakk posene tett og ha døm i ei isoporkasse/fiskekasse med mye avispapir rundt og passe temp i bilen om du kjører, eller finnes det heatpack å få kjøpt. Men karret døm kommer frem/hjem til er det ferdig innkjørt ?? Og som vanlig Marretard var først hehe enig i det ho sier
Mvh Per
Mvh Per
Postet 29.08.09 kl 21:00
Endret: 29.08.09 kl 21:04
Glemte forresten å nevne at om de er små nok til å fraktes i poser er det en fordel at du pakker en fisk per pose, og om du får fylt ren oksygen i posene, samt pakkes varmt som blondviking sier. Gjør du dette er det en sjanse for at de kan være nokså lenge i posene. Du bør ikke fore de siste dagene før flytting forresten for å hindre forurensing av vannet=)
Postet 29.08.09 kl 21:07
Postet 29.08.09 kl 21:29
Endret: 29.08.09 kl 21:31
Postet 29.08.09 kl 21:40
Postet 29.08.09 kl 23:41
Postet 30.08.09 kl 00:18
Endret: 30.08.09 kl 00:18
Postet 30.08.09 kl 07:06
Postet 30.08.09 kl 11:51
Hei alle, og tusen takk for gode råd!!
Jeg har ikke vært inne på forumet på et par dager og når jeg nå logget inn ble jeg overasket av alle svar
Jeg kjører fra Narvik og må ta en pause i trondheim. Jeg har kjøpt 5 stk 10 literskanner som er beregnet på drikke vann + 2 stk 25 literskanner.
tenkte jeg skulle ta ghosten i en 25 liters kanne og resten i 10 litrene.
Den siste 25 litringen skal jeg ha vann fra akvariet jeg har rigget ned for påfylling av de mindre dunkene.
Eller har jeg tenkt å kjøre klimaanlegget på fullt for å holde varmen oppe (selv om det blir tortur for sjåføren.
Det neste spørmålet er om jeg MÅ ha filterguffe, eller om bakteriene i vannet jeg har med er tilstrekkelig for å starte floraen i pumpa igjen?
Igjen: Tusen takk for hjelp! Jeg elsker Akvaforum
Mvh:
Øystein
Jeg har ikke vært inne på forumet på et par dager og når jeg nå logget inn ble jeg overasket av alle svar
Jeg kjører fra Narvik og må ta en pause i trondheim. Jeg har kjøpt 5 stk 10 literskanner som er beregnet på drikke vann + 2 stk 25 literskanner.
tenkte jeg skulle ta ghosten i en 25 liters kanne og resten i 10 litrene.
Den siste 25 litringen skal jeg ha vann fra akvariet jeg har rigget ned for påfylling av de mindre dunkene.
Eller har jeg tenkt å kjøre klimaanlegget på fullt for å holde varmen oppe (selv om det blir tortur for sjåføren.
Det neste spørmålet er om jeg MÅ ha filterguffe, eller om bakteriene i vannet jeg har med er tilstrekkelig for å starte floraen i pumpa igjen?
Igjen: Tusen takk for hjelp! Jeg elsker Akvaforum
Mvh:
Øystein
Postet 01.09.09 kl 19:15
Postet 01.09.09 kl 19:18
Postet 01.09.09 kl 20:16
Endret: 01.09.09 kl 20:16