Overforing!

Min kjære sønn på 3 år tenkte idag at fiskene sikkert var sultne. Dessverre har han ikke begrep på hvor mye mat fisker skal ha, så han tømte en hel boks flakfor og en hel boks plante pellets rett i akvariet. Ganske fortvilende å oppdage. Har samlet opp det som var mulig med håven, skifter en del vann med jevne mellomrom. Har bare ett akvarie så jeg kan ikke flytte fiskene. Er det noen som har noen andre gode råd for å begrense skaden mest mulig? Fiskene sliter, og jeg tror egentlig ikke det er stor sjans for at noen overlever, men håper jo på det beste.
Hvis du ikke har prøvd å slamsuge enda er dette tidspunktet å prøve, finn en slange av en sort, og sug vann ut og ned i en bøtte, så støvsuger du godt på bunnen...

Ellers er det egentlig bare skifte vann du kan gjøre... ofte.. 2-3 ganger i kveld, og 2 ganger om dagen noen dager framover.
Slamsuger samtidig som jeg skifter vann ja, men ellers takk for svar.
Vel, det er ikke annet å gjøre enn å skifte vann og slamsuge. Er dette et kar som har stått lenge og hvor filteret er godt innkjørt?

Det som kan være en ide er å slamsuge karet godt, for å få opp så mye matrester som mulig. Løft gjerne på steiner, røtter og planter for å få bukt med dette; om det er mye mat som ligger rundt om.

Det er sannsynligvis kommet veldig mye mat og for inn i filteret som ligger der å råtner og tetter til; det kan derfor være en ide å skylle filtersvampene i litt vann (en bøtte vann fra akvariet) for å få bort de værste matrestene. Skyll forsiktig og krøst svampene et par-tre ganger.

Dette er det viktigste, da har du gjort mye for å stoppe problemet. Så er det å fikse opp symptomene, og vannkvaliteten er sannsynligvis som maten - røten. Og da er det vannbytte som gjelder. Hvor mye og hvor ofte avhenger av hvor dårlig vannet er. Er det helt krise så må du bytte hele tiden. Bytt 50% og vent en halvtime før du gjør det samme igjen. Fiskene bør selvsagt ikke få noe mat på en stund...
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap