Hjelp! måtte ta i mot ca 35-40(?) fisk pga lekkasje.. hva gjør jeg?
Min venninnes akvarium gikk lekk i dag, og nå sitter jeg med stampen full. Har 96L hvor jeg selv har 15 gullbåndstetra, 5 kuhliiåler og 2 ancistrus + 6 amanoreker og noen kirsebærreker.
Min venninne hadde ca 35-40 fisk(ulike tetraer) + reker så karet er breddfullt! hehe.. Av to kloreker så går den store i en petboks da jeg innbiller meg at en av kuhliiene har egg (stor og grønn i buken og veldig, veldig sulten hele tiden ) og ikke ønsker å stresse henne. Aner ikke hva jeg skal gjøre med den annet enn at jeg har lagt ut en annonse på Rubrikk-sidene.
Så.. Jeg har tatt hennes pumpe i karet i tillegg til min egen - hvor lenge kan dette gå bra? Hvis hun ønsker nytt kar må jo det nye kjøres inn, og det tar jo noen dager, for å si det sånn. Hvis hun ikke vil kjøpe nytt må jo fiskene selges, og det kan ta litt tid..
Det skal mates sparsomt, 40% vannbytte ukentlig. Håper det ordner seg.
Noen med råd og erfaringer?
Min venninne hadde ca 35-40 fisk(ulike tetraer) + reker så karet er breddfullt! hehe.. Av to kloreker så går den store i en petboks da jeg innbiller meg at en av kuhliiene har egg (stor og grønn i buken og veldig, veldig sulten hele tiden ) og ikke ønsker å stresse henne. Aner ikke hva jeg skal gjøre med den annet enn at jeg har lagt ut en annonse på Rubrikk-sidene.
Så.. Jeg har tatt hennes pumpe i karet i tillegg til min egen - hvor lenge kan dette gå bra? Hvis hun ønsker nytt kar må jo det nye kjøres inn, og det tar jo noen dager, for å si det sånn. Hvis hun ikke vil kjøpe nytt må jo fiskene selges, og det kan ta litt tid..
Det skal mates sparsomt, 40% vannbytte ukentlig. Håper det ordner seg.
Noen med råd og erfaringer?
Postet 23.09.09 kl 13:10
Isteden for å stappe alt i ett kar, ville jeg kjøpt en slik stor beholder i plast som man ofte oppbevarer leker og andre ting i. De koster nesten ingenting og man får dem i opptil 100 liter eller noe slikt. En eller to slike så har fiskene litt bedre plass.
Hvis filteret hennes ikke har filterbakterier igjen kan du kickstarte det ved å gni din innkjørte svamp mot hennes svamp, før du setter igang filteret i plastkaret.
Hvis filteret hennes ikke har filterbakterier igjen kan du kickstarte det ved å gni din innkjørte svamp mot hennes svamp, før du setter igang filteret i plastkaret.
Postet 23.09.09 kl 13:16
Det tenkte jeg ikke på, men nå svømmer alle rundt i karet mitt. Orker ikke stresse dem mer enn nødvendig i dag. Kanskje jeg kan gi idéen videre til henne..
Pumpa hennes har gått hele tiden i karet hennes og var utem strøm i ca 20 min, så det tror jeg gikk bra..
Litt uvant for fiskene mine å ha så liten boltreplass, hehe. De ser en smule sjokkerte ut..
Pumpa hennes har gått hele tiden i karet hennes og var utem strøm i ca 20 min, så det tror jeg gikk bra..
Litt uvant for fiskene mine å ha så liten boltreplass, hehe. De ser en smule sjokkerte ut..
Postet 23.09.09 kl 13:20
Postet 23.09.09 kl 13:24
Postet 23.09.09 kl 13:35
Postet 23.09.09 kl 13:38
Postet 23.09.09 kl 20:37