Har dere navn på fiskene?
Postet 24.09.09 kl 23:25
Postet 25.09.09 kl 01:33
Postet 25.09.09 kl 14:32
Postet 25.09.09 kl 14:43
Postet 25.09.09 kl 17:03
kampfisk lilja, ancistrusene elly og alfie. Har og 4 coryer(disse har ikkje fått navn for dei er ikkje heilt voksne og då er dei ikkje så lett å sjå kven som er kven) Har og to regnbuefisker som er så nye at dei ikkje har fått navn endå, pluss at eg vil vente til eg har fått tak i riktig mengde slik at eg kan sjå etter ulikheter på dei.
Eg elske alle fiskane mine, og kvar og ein har sin eigne lille måte å visa at dei ikkje er i eit godt humør. Personligheten til fiskane er noko eg virkelig verdsette.
Eg elske alle fiskane mine, og kvar og ein har sin eigne lille måte å visa at dei ikkje er i eit godt humør. Personligheten til fiskane er noko eg virkelig verdsette.
Postet 25.09.09 kl 17:12
Tja.
Jeg har vel alltid hatt navn på de fiskene som er litt mer spesielle enn de andre mtp. atferd og slikt; slike fisk blir fort blir yndlinger her i heimen.
Gjengangerene er Wrede, Blodkjeft og Isfrid: f.eks. 'Wrede' (første Bettaen min i Amerika, første Bettaen i Norge, for øyeblikket er det en svart Scalare som har oppmerksomhetssyke av en annen verden) og 'Isfrid' (første hunn-Bettaen min, nå en territoriell Apistogramma sp. 'Abacaxis'-hunn).
Ellers går det gjerne i norrøne navn. Har to artige størmaller, Hugin og Munin, som vanligvis henger ved siden av hverandre hele dagen, men som også innimellom henger opp-ned på flyteplantene. Gøy å se de flyte rundt slik.
Stimfisker og reker får ikke navn.
Var rimelig knyttet til Wrede den første, likte dårlig å måtte gi han vekk.
Bildene viser Wrede 2005, Wrede 2008, og Blodkjeft 2009.
Jeg har vel alltid hatt navn på de fiskene som er litt mer spesielle enn de andre mtp. atferd og slikt; slike fisk blir fort blir yndlinger her i heimen.
Gjengangerene er Wrede, Blodkjeft og Isfrid: f.eks. 'Wrede' (første Bettaen min i Amerika, første Bettaen i Norge, for øyeblikket er det en svart Scalare som har oppmerksomhetssyke av en annen verden) og 'Isfrid' (første hunn-Bettaen min, nå en territoriell Apistogramma sp. 'Abacaxis'-hunn).
Ellers går det gjerne i norrøne navn. Har to artige størmaller, Hugin og Munin, som vanligvis henger ved siden av hverandre hele dagen, men som også innimellom henger opp-ned på flyteplantene. Gøy å se de flyte rundt slik.
Stimfisker og reker får ikke navn.
Var rimelig knyttet til Wrede den første, likte dårlig å måtte gi han vekk.
Bildene viser Wrede 2005, Wrede 2008, og Blodkjeft 2009.
Postet 26.09.09 kl 04:01
Postet 26.09.09 kl 04:11
Odd Magnus: for en flott scalare du har
Det jeg tenkte egentlig, er at folk har jo ellers navn på dyra sine. en hund heter vanligvis ikke Hund eller Retriver til daglig, men heller Fido, Bamse og sånt. For meg er det helt normalt og ha navn på noen av fiskene mine, prater en del med dem også. Kanskje derfor typen ser rart på meg iblandt
en fisk kan ikke koses så mye med, men er jo et husdyr for det...
Det jeg tenkte egentlig, er at folk har jo ellers navn på dyra sine. en hund heter vanligvis ikke Hund eller Retriver til daglig, men heller Fido, Bamse og sånt. For meg er det helt normalt og ha navn på noen av fiskene mine, prater en del med dem også. Kanskje derfor typen ser rart på meg iblandt
en fisk kan ikke koses så mye med, men er jo et husdyr for det...
Postet 27.09.09 kl 00:01
Postet 27.09.09 kl 00:22
Hvis jeg skulle navnet alle dyrene mine så hadde jeg ikke klart å holde styr på alle navnene.. Stokker til tider om på mine tre sønners navn og mine 6 hunders navn.
Hadde hatt veldig mye å navne om alle skulle hatt navn da jeg sikkert har nermere 200 snegler og ganske mange fisker. vet ikke hvor mange da jeg har en rekkeyngel osv. hehe men ja...
Eneste er at jeg har en Diskus vi kaller for bestefaren. (han ser veldig gammel ut) og en vi kaller dummingen. (hun ser ikke ut i måneskin å oppfører seg veldig merkelig og er vanvittig kontakt søkende. jeg er sikker på jeg kunne trent henne opp til mye rart for en liten bit med tetra diskus).
Hadde hatt veldig mye å navne om alle skulle hatt navn da jeg sikkert har nermere 200 snegler og ganske mange fisker. vet ikke hvor mange da jeg har en rekkeyngel osv. hehe men ja...
Eneste er at jeg har en Diskus vi kaller for bestefaren. (han ser veldig gammel ut) og en vi kaller dummingen. (hun ser ikke ut i måneskin å oppfører seg veldig merkelig og er vanvittig kontakt søkende. jeg er sikker på jeg kunne trent henne opp til mye rart for en liten bit med tetra diskus).
Postet 27.09.09 kl 00:34
LinkaOdd Magnus: for en flott scalare du har :) Det jeg tenkte egentlig, er at folk har jo ellers navn på dyra sine. en hund heter vanligvis ikke Hund eller Retriver til daglig, men heller Fido, Bamse og sånt. For meg er det helt normalt og ha navn på noen av fiskene mine, prater en del med dem også. Kanskje derfor typen ser rart på meg iblandt ;) en fisk kan ikke koses så mye med, men er jo et husdyr for det...
Hadde en gang en ancistrus med megabarter, han var 16cm og hadde barter som en skjeldent ser og kalte han "Bartesam", men ser ikke naturlig på at fiskene mine skulle få navn. Den gang hadde jeg kun 2-3 karr gående. Når en har noen hundre fisk, er dette praktisk umulig. Har en derimot et 54L karr med 8-10 guppy el, ja da skjønner jeg at unger setter navn på dem. Blir litt mer personlig for dem ;- =)
Men å prate med dem.... ja da skjønner jeg typen din hehe. Vet ikke hvordan du tolker husdyr, men for meg er husdyr katt, hund, kanin, marsvin etc. I min verden er ikke mine fisk husdyr. Noen som har tolkninger på hva egentlig ordet husdyr innebefatter?
Postet 27.09.09 kl 01:49
Postet 27.09.09 kl 02:47
Med ordet husdyr regner jeg dyr, fugl og fisk som man holder i huset. Enkelt og greit
Joda, litt barnslig er det lov og være. Hadde vært en kjedelig verden hvis alle skulle oppført seg som voksne hele tiden..
For meg er det naturlig å ha navn på favorittene. Og guttene mine er flinke å finne på navn så snart en ny fisk er kjøpt
Joda, litt barnslig er det lov og være. Hadde vært en kjedelig verden hvis alle skulle oppført seg som voksne hele tiden..
For meg er det naturlig å ha navn på favorittene. Og guttene mine er flinke å finne på navn så snart en ny fisk er kjøpt
Postet 27.09.09 kl 12:18
loffaI min verden er ikke mine fisk husdyr. Noen som har tolkninger på hva egentlig ordet husdyr innebefatter?
Slo det opp på Universitetet i Oslo sin ordbok på nettet
HUSDYR:
Bokmålsordboka
husdyr: husdyr tamt dyr som menneskene holder til nytte el. selskap
eks: hunden er menneskets eldste h-
Postet 27.09.09 kl 12:33
Endret: 27.09.09 kl 12:33
Postet 28.09.09 kl 10:42
Inaktiv bruker
Ja, navn prøver vi å ha
Ungene er ivrige til nå finne navn på fisker når vi får de, men det er ikke alltid like enkelt å se forskjell hvis man har flere av en art osv.
Først anskaffet vi oss bl.a. tre kuhlii-åler, og vi tenkte at det passet med navn med "ål" i, så da ble det Njål, Pål og Ståle. Men så har vi fått tre til og vi ser ikke forskjell på de lenger. Så nå heter de bare den "snåle" gjengen.
Vi har også Filip, Vanessa og Spikky (1 hann og 2 hunner av kakadueciklider),
blågjengen (kardinaltetra, 9 stk.) og Dragen (L66-malle). Guppyene har er for mange til å gi navn, men vi har en guppy-yngel og en platy-yngel som nok får når vi ser at de overlever.
Ellers har vi tre honningguramier, 2 platyer og en hel haug med snegler men heller ikke de har navn.
Det er først og fremst for ungene sin del at vi har gitt de navn - blir litt mer personlig og spennende på den måten.
Først anskaffet vi oss bl.a. tre kuhlii-åler, og vi tenkte at det passet med navn med "ål" i, så da ble det Njål, Pål og Ståle. Men så har vi fått tre til og vi ser ikke forskjell på de lenger. Så nå heter de bare den "snåle" gjengen.
Vi har også Filip, Vanessa og Spikky (1 hann og 2 hunner av kakadueciklider),
blågjengen (kardinaltetra, 9 stk.) og Dragen (L66-malle). Guppyene har er for mange til å gi navn, men vi har en guppy-yngel og en platy-yngel som nok får når vi ser at de overlever.
Ellers har vi tre honningguramier, 2 platyer og en hel haug med snegler men heller ikke de har navn.
Det er først og fremst for ungene sin del at vi har gitt de navn - blir litt mer personlig og spennende på den måten.
Postet 28.09.09 kl 15:21
Postet 28.09.09 kl 15:48