Sinnsyke mengder bobler i vannet

Nå har jeg jo flytta, og nå er 110 litern i hus. 60 litern er fortsatt i det gamle huset, men de fikk noe mat i dag og lyset er jo satt på automatisk, så da klarer de seg selv en stund til.
Flyttinga var stressende og tok veldig lang tid, så filtergugget var nok i en pose med vann i godt over 1 1/2 time eller 2 timer.. Er redd for at bakteriene er døde, skal jeg bare la være å mate dem de neste ukene/dagene? Fint om noen svarer.

Uansett, det var ikke dette som var hovedspørsmålet. Har faktisk 3:

1) Der hvor jeg bodde før hadde vi ekkelt brønnvann som smaker dritt, men fiskene klarte seg helt fint i det. Nå har vi såkalt "glittre vann" eller noe sånt og det er mye mye mye bedre, i hvertfall for mennesker. Lurer på om det kan være lurt å kjøpe noen strips for å måle vannkvaliteten for fiskene? Har bare ph/nitritt dråpetester, men har så dårlig med penger for tiden. Det blir for dyrt å kjøpe dråpetester. Noen som har forslag til strips?

2) Det er sinnsyke mengder med bobler i vannet! masse, masse, kullsyrelignende bobler over hele akvariet, til og med på noen av fiskene!
Er dette bra? Vet de trenger oksygen, men de kan ikke få for mye av bobler, kan de? Hadde det ALDRI sånn i gamlehuset :/ Så vel egentlig aldri bobler i verken vannglass eller noe der...

3) Da jeg var ferdig med å fylle akvariet oppdaget jeg at jeg hadde satt karet skjevt i forhold til møbelet.. -_-
Selve glasset er innenfor møbelet, men noe av plastramma stikker ut over kanten. Ca en cm eller noe. Gjør dette noe, eller burde jeg fikse det? Det irriterer jo livet av meg, men må jeg tømme 2/3 også flytte karet da? Er det trygt?

Det ble mye!
Korte svar fra meg før jeg stikker å legger meg..

1: Ja, det er lurt å teste vannverdiene. Strips bør du ikke ta mer seriøst enn som en liten pekepinn. Dråpetester er det eneste jeg stoler på.

2: Nettop byttet vann? Normalt. Luftpumpe? Normalt. Plantene produserer mye oksygen? Supert! Filteringspumpen spruter vannet slik at det kommer oksygen sammen med vannstrålen? Bra.

3: Det er VELDIG viktig at det er stabilt. Tøm såpass vann at du klarer å flytte karet til et fornuftig vis, helst nå!

Beklager om dette ikke var utfyllende nok, men jeg sov ikke i går natt - så jeg må bare stikke nå. Lykke til!
Plussmedlem
Tomat-Maria
Nå har vi såkalt "glittre vann" eller noe sånt og det er mye mye mye bedre, i hvertfall for mennesker. Lurer på om det kan være lurt å kjøpe noen strips for å måle vannkvaliteten for fiskene? Har bare ph/nitritt dråpetester, men har så dårlig med penger for tiden.

Vann fra kommunalt vannverk?
Hvis du allerede har dråpetester med pH og nitritt, hvorfor vil du kjøpe ekstra strips?
Du klarer deg normalt med disse to.

Tomat-Maria
Det er sinnsyke mengder med bobler i vannet! masse, masse, kullsyrelignende bobler over hele akvariet, til og med på noen av fiskene!

Jeg skjønte ikke helt dette med fiskene. Hvor er de hen?
Har du kjøpt deg et nytt 110 liters kar?
Du skriver jo at de har fått mat i 60 literen og at de da klarer seg en stund der...
Har du kjøpt nye fisker til 110 literen?

Man bør ikke sette fisker inn i et akvarium som nettopp er fylt opp med 100 % vann fra springen.
Blir bl.a. (som du nå ser) mye luftbobler på alt mulig. Inkludert fiskene.

Det er ikke sikkert at dette skjer med fiskene dine, men jeg har nevnt "gas bubble disease" i en annen tråd.
Tilfeldig bekjentskap
© Sussi Dahl
Reklame for plussmedlemskap