Nytt kar, men til hva?

Satser på å ha truffet riktig forum her nå, men om noen syns jeg er på feil plass, er det bare å kjefte ivei
Jeg har et 63l hjørnekar jeg gleder meg veldig til å ta i bruk. Problemet mitt er bare at jeg ikke greier å bestemme meg for hva jeg skal ha oppi.
Tenkte lenge på å ha et rekekar (masse lesing), så dukket ideen om Tanganyika opp (enda mere lesing), og nå har jeg jammen fått lyst til å prøve meg på kulefisk. De er jo så kule
Karet er veldig tomt, så jeg står fritt til å velge mtp innredning, substrat osv, men jeg greier altså ikke å bestemme meg. Er det noen som har noen gode ideer, synspunkter eller innsigelser? Jeg er selvfølgelig meget mottagelig for andre ideer enn de jeg har funnet på selv
Det viktigste er egentlig hva slags fisk DU liker Liker du farger eller setter du pris på fiskens naturlige skjønnhet selv om det ikke lyser neon av dem? Liker du bajas-fisk som er høyt og lavt hele tiden? Eller setter du pris på å studere fiskene selv om de er sky, hva de sysler med og driver med hele dagene i fred og ro uten å egentlig være "påtrengende"?

Fisk har ulik personlighet, enkelte grupper av en art er sky hos noen, mens den samme arten ikke finnes sky hos en annen akvarist. Men ofte kan man utifra arten sannsynliggjøre om de vil være fremme mye, eller om de vil være tilbaketrukket. Da kan man velge utifra det, hvis det er viktig for en at fisken ikke er sky. Guppy f.eks. Der er du så godt som garantert fisk som ikke er sky

Så hva tenker du selv om disse faktorene? Hva er det viktigste for deg mht fiskehold, og hva liker du ekstra godt?

Mhm, det er ett godt poeng det der, Mona Problemet mitt er at jeg er så fascinert av så og si ALL slags fisk. De er så vakre på hver sine måter.
Ønsket mitt med det lille karet er vel å ha noe litt spesielt, noe litt utenom det "vanlige". Men hva er "vanlig"? Tror det er lurt å ikke starte den diskusjonen her
Jeg har hatt småkar med så mye rart i i løpet av de årene jeg har hatt akvarier, og nå ønsker jeg meg noe nytt (i hverfall for meg) så jeg kan lære mer om flere arter/typer fisk eller dyr. Har jo aldri hatt rekekar, så tenkte det kunne være gøy. Har noen reker i malawikaret, men det blir jo ikke det samme.
Kulefisk virker som en skikkelig utfordring, og de er jo fantastisk søte da Jeg er sikker på at jeg kan bruke timevis foran karet for å la lille kula se på meg
Tanganyika er bare utrolig vakre i seg selv, og jeg må innrømme at jeg er meget svak for ciklider generelt.
Egentlig er det å ha et kar "til overs" en luksus jeg ikke har hatt på evigheter, og nå vet jeg da altså ikke hva jeg skal gjøre med det. Kjenner jeg meg selv rett, blir det ett av nevnte forslag (eller noe annet) også dukker det vel opp ett kar til om ikke så lenge.....
Du burde ha sand som substrat.

Topp:??

Hovedfisk:??

Bunnfisk: 6++ Corydoras aeneus (metallpansermalle) og/eller ancistrus.

Jeg ville prøvd meg på Tanganyika, sneglehuslekere.
Fine fisker, utrolig fasinerede oppførsel, dekorativt kar (med steiner og sneglehus og noen planter om du ønsker).
Mulighet for oppdrett.

Men Mona har gode poenger, hva er DU ute etter?
Binx
Mhm, det er ett godt poeng det der, Mona :) Problemet mitt er at jeg er så fascinert av så og si ALL slags fisk. De er så vakre på hver sine måter. Ønsket mitt med det lille karet er vel å ha noe litt spesielt, noe litt utenom det "vanlige". Men hva er "vanlig"? Tror det er lurt å ikke starte den diskusjonen her ;) ...... Kjenner jeg meg selv rett, blir det ett av nevnte forslag (eller noe annet) også dukker det vel opp ett kar til om ikke så lenge.....

Kjenner igjen den der. Det var omrtent der jeg var også når jeg begynte å "ta styringen" på ungenes kar. Dårlig gjort, så jeg måtte skaffe meg et eget. Det var da de virkelige utfordingene kom; Nå kunne jeg velge på øverste hylle (og nesten alle andre hyller for den del). Jeg synes prosessen frem til å besteme seg var en utrolig artig øvelse. Mye lesing i bøker og p forum.

Uansett lykke til! Hold oss oppdatert på "annerledes landet" ditt. Det er altid moro!
Takk for innspill
Jeg begynner nok å helle mer og mer mot kulefisk. Det er noe med dem som er så spesielt. Bevegelser, hvordan de bruker blikket, de er nesten "menneskelige" på mange måter. Jeg ser at de potensielt er vanskelige å få til, men jeg liker utfordringer, og har egentlig bestemt meg for at dette skal jeg kunne klare
Samtidig drømte jeg om vakre, sarte Tanganyika i natt, i et perfekt oppsatt kar. Synd jeg ikke kunne ta bilde
Tror kanskje rekekar blir litt "kjedelig" på en måte. Men jeg vet jo ikke siden jeg ikke har hatt det. Dog vet jeg at rekene i malawikaret er fryktelig kjedelige

Til Tobbi: med topp, mener du lystopp? regner med det. Har to deler, en med lysrør (et Gro-Lux som sikkert må byttes) og en mindre del med pære, liten sokkel. Kan nok få bra med lys til planter fra dette.
Hovedfisk er egentlig det vanskelige her

Hva er det JEG liker?? Hmmm.... kanskje jeg bare skulle spørre??
Binx
Til Tobbi: med topp, mener du lystopp? regner med det.

Med "topp" tror jeg han mener øverste sjikt eller øverste nivå i karet. Fisk har ofte preferanser, hvor i karet de pleier å oppholde seg mest eller mesteparten av tiden. Øksefisk f.eks., cruiser rundt i overflaten hele dagen. Andre arter er litt i midten og litt overalt, mens andre som f.eks. Corydoras tilbringer all sin tid i akvariets bunnsjikt, på sanden.

Enkelte velger fisk utifra hvilket nivå fisken bruker å oppholde seg, for de ønsker å se bevegelse og "action" over absolutt hele karet. Ikke noe område skal forbli "tomt".

Det er noe jeg blir jeg stressa av Vil helst se områder i karet der det ikke er stappa med fisk absolutt hele tiden. Det blir liksom så "trangt" om alle nivåer er stappet med fisk. Jeg liker å se at det er ledig rom i karet.
Smaken er forskjellig
Aha, selvfølgelig (følte meg plutselig litt dum )

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det. Tror hovedtanken min var å ha et artskar, men hva slags art eller hvor den svømmer er egentlig ikke viktig. Jeg føler ikke noe sterkt behov for et "fullt" kar, nei.
Fremskritt
Da har jeg endelig bestemt meg!

Det blir kulefisk. Har lest så mye og sett så mange bilder og film av og om disse små, utrolig søte krabatene, at jeg måtte bare gi etter.

Karet er rent og pent, plassering er i boks, så da er det bare resten igjen......
Tror jeg skal bruke sanden jeg har, en ganske finkornet lys sand fra Jamaica. Satser på foliebakgrunn for ikke å spise mere kar enn nødvendig, tror den blir sort. Bortsett fra det, har jeg ingen spesifikke planer. Er nok lurt å få tak i noen veldig hardføre planter som tåler litt (mye) juling. Noen som har noen erfaringer?
Stein har jeg masser av, nyplukket og nyvasket

Jeg gleder meg masse til å få småkuler i hus, dette blir spennende
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap