Pakking av anubias!

Hei

Skal selge diverse Anubias planter, men har aldri sent planter før, i hvertfall ikke i kulda. Har bobleplast og akvarieposer men hva mer trengs?

Hvordan skal jeg pakke det og hva vil porto sannsynligvis komme på?
Jeg har sendt endel planter, men ikke når det er så kaldt som det etterhvert blir nå, så akkurat det har jeg ikke erfaring med. Det jeg har gjort er å fukte papir som jeg pakker godt rundt røttene. Er det planter som bladene tørker lett ut på, som sverdplanter, legger jeg et tynt lag fuktig papir rundt hele. Anubias tåler en god del før bladene tørker. Legg deretter planten/e i en plastpose og knyt igjen eller rull den sammen. Jeg ville lagt dem i en isboks hvis du har, siden anubias tar en del plass. Eller du kan bruke tomme melkekartonger. Så kommer vi til det jeg ikke har så mye peiling på, hvor mye skal man pakke inn så plantene ikke fryser? Kanskje aluminiumsfolie beskytter mot kulden? Jeg hadde nok pakket godt inn i avispapir, flere lag. Tynn skumgummi fungerer sikkert også som isolasjon.

Håper dette kan være til hjelp. Som du skjønner, innpakkingen legger til noen gram på portoutgiftene...
Ang portoutgifter... glemte det...

Inntil 100 gram koster som brev 15,50 kr. Inntil 350 gram 25 kr. Inntil 1000 gram 60 kr. Når jeg har sendt til nå, har jeg brukt melkekartonger. Disse kan gå som brev. Det har også en isboks jeg sendte gjort. Det har noe med størrelsen å gjøre. Dette kan du lese om på posten.no. Der står priser og alt, dersom du velger å sende på annen måte. Når jeg har sendt som brev, har de som regel kommet fram dagen derpå....

Lykke til!
Tusen takk for god og utfyllende informasjon, Tootsie. Dette hjalp mye men har ett par spørsmål til:
- Har du da tatt 1 liters melkekartonger og åpnet toppen på de for så å teipe den igjen eller noe slikt?
- Har du pakket melkekartongene inn i avispapir?
- Regner med at man kan bruke 1,5 liters melkekartong?
- Skriver du adresse o.l. rett på kartongen og setter frimerke på den? EDIT: hvis det er så at jeg pakker inn kartongen med avispapir skrives det da rett på avispapiret?
- Evt. pakke isboksen i avispapir og?

Har ikke sendt mye så er helt grønn på det jeg!
Ja, du kan selvfølgelig bruke 1,5 liters kartong. Jeg åpner helt korrekt på toppen og evt fjerner jeg endel av toppen, hvis kartongen er litt for stor. Klipper vekk delen med tuten (vi har tut på kartongene her), klipper snitt ned i hvert hjørne og bretter så ned. Jeg har pakket inn det jeg skal sende i avispapir før jeg putter det i kartongen. Det er nå jeg er usikker på videre pakking, nå som det blir kaldere. Hvor mye mer trenger man å isolere med utenpå kartongen???

Du kan tape igjen og sende kartongen som den er, det er det noen som gjør, men jeg har alltid pakket inn i gråpapir og skriver på den. Gjør det som du synes er best. Det samme med isboks. Den har jeg også pakket inn i gråpapir til slutt. Det er bare fantasien som setter grenser Noen skriver ut navn og adr fra pc'n og limer dette på pakken. Jeg synes frimerker fester best på papir og det er lett å skrive på, derfor gjør jeg det litt mer omstendelig

Tusen tusen takk for god hjelp Tootsie Kommer til å pakke bobleplast rundt kartongen så tar jeg avispapir utenpå der igjen!

Tusen takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap