Sende egg?

Det er vel mulig å sende egg i posten? I en flaske f.eks..
Regner med du ikke mener hønseegg

Hva slags egg vil du sende?
Vil vel heller motta, egentlig:P..
Tenker på generelt fisk, men er vel stor forskjell på artene kan jeg tenke meg. Skal starte opp med malawi nå, så - kanskje noen malawi arter.
Du er jo en malle-mann, kan disse eggene sendes?
Når det gjelder Malawi er nesten alle munrugere, dvs. hunnen "ruger" ved å ha egg/yngel i munnen. Hun slipper yngelen etter ca 21 dager. Når hun har spyttet som det kalles, er jo ikke egg, men små fiskeyngel. Disse ynglene er svært følsomme for flytting.

Når det gjelder andre arter, vet jeg ikke så mye, men mener å ha hørt att Killiegg kan sendes.
tenkte disse eggene først og fremst ble lagt på en sten f.eks, og senere tatt i munnen for å beskytte dem for å ikke bli spist/skadet. (?)
Ronny-André
tenkte disse eggene først og fremst ble lagt på en sten f.eks, og senere tatt i munnen for å beskytte dem for å ikke bli spist/skadet. (?)

OK, det vet jeg ikke noe om desverre.
for å svare på begge delene:

Noen malawi legger eggene i grusen men man har ikke sjans til å klare å plukke de opp der. Hoa legger noen få egg, så befrukter hannen disse, så blir de plukket opp og slik fortsette de runde for runde til alle eggene er befruktet og i munnen på hoa,

noen malawi gjør omvendt. Hoa slipper eggene i sanden og plukker de opp mens hannen faktisk befrukter dem i munnen på hoa.

Over til det andre spørsmålet ditt fra starten:
Uten at jeg er noen ekspert vil jeg si at ingen egg kan fraktes. Egg trenger konstant gjennomstrømming/bevegelse av vann og tilgang på friskt vann ellers vil det mugne. Det er grunnen til at vanlig eggleggende fisker alltid står over eggene og "vifter" med finnene så ikke eggene skal råtne
Flytting av egg
det går aldri, mange fiske egg tåler ikke engang luft,da dør de. pluss at luft inneholder mye bakterier og virus, samt at de trenger sterile forhold om man skulle finne på å flytte dem,.

Men noen fiskeegg går det faktisk an å sende feks kiliegg..

men uansett sending av egg er å blir en svært vanskelig til nesten umulig oppgave
yngel derimot om de er noen uker/mnd gamle vil kunn gå til en hvissgrad
Aha.. grunn til jeg spørr er fordi det ikke er trygt å sende levende fisk, via posten. tenkte kanskje det ville bli en annen sak når det gjalt egg.. men, takk for svar, da har jeg lært noe nytt \o/
Er vel mange som sender snegle og fiske egg på ebay.
Er jo bare å ha oppi en dråpe med esha 2000 så mugner de ikke, men begynner å bli kaldt ute nå da....

Espen
Transport og sending av fisk
Hei igjen,. transport av fisk er ikke umulig, feks med buss, har fått fiske med feks Norway express uten at det gikk galt,.(discus faktisk) men man må bruke transportkasser som de bruker på dyrebutikken, gjerne med varme stein eller hva det heter..
turen fra Oslo tok ca 8 timer og fisken ble hentet på rutebilstasjonen,. gikk kjempebra, selv midt på vinteren og Is å kulde var på topp,. Spør Betine om hvordan hun gjør det,.
uansett det koster noen kroner 250+ ca å få sendt med bussen,. men det funker langt bedre en med posten som snigler av sted, fra terminal, til terminal,gjerne med fly etc,. Dyrt og fulstendig stressende for fisken..
Jeg mener også at killiegg skal kunne flyttes. Er det ikke noen av artene som leker i torv som derretter skal tas ut i så og så lang tid før det legges i vann og eggene klekker?
Killi egg
joda helt riktig noen fisk er faktisk avhengige av tørke perioder for å klekkes,. merkelig men sant,.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap