Hjelp! mye alger!

hei!

Jeg har nylig fått tilbake akvariet mitt etter at det har stått stuet bort hos en kamerat i halvannet års tid mens jeg har vært i utlandet.. og i mellomtiden har akvariet bygd opp helt latterlige mengder med alger. Karet ble tømt og røtter etc ble skrubbet da vi flyttet det tilbake til meg men algene kommer tilbake med rekordfart og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

har prøvd sånne dråper som de selger på dyrebutikken men de hjelper lite eller ingenting. Det samme med en liten gjeng algespisere (pansermaller).
bytter ca 10-20% vann med få dagers mellomrom og akvariet står ikke i direkte sollys.

det ligger et grønt "teppe" over planter og røtter etc i tillegg til at vannet generelt er grønt. i tillegg er det en tynn seig hinne på vannflaten. antar at dette er blågrønnalger og har lest at de kan fjærnes med salt men jeg kan vel ikke salte hele akvariet heller? stakkars fisk..

håper noen kan hjelpe meg
hilsen Ranveig
Inaktiv bruker
hjelper kabnskje ikke så mye, men du kan jo ta en titt her

jeg sliter foresten med penselalger, noen med noen gode råd?
hvet ikke hvor de kom fra, mend e dukket mer eller mindre plutselig opp, kan det ha en samenheng med at jeg begynte å tilsette noe "vannlignende" "greier" som skulle skape mer co2 i vannet, pluss at jeg også begynte å tilsette plante gjødning(to ganger i uken, som jeg fikk anbefalt å gjøre i 2-3uker av dyrebutikken, etter dette skulle ejg gå over til en gang i uken) pluss jern tilskud?
Ikke meningen å kuppe tråden din Ranveig S, men så ikke nødvendigheten med å skulle starte en helt lik tråd til.
hehe, det er helt greit. greit å vite at jeg ikke er det eneste algeofferet her

ifølge denne artikkelen her så skal man være litt forsiktig med gjødsel:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693
Inaktiv bruker
Var nettopp i butikken, de hadde do forskjelige alge midler en fra tetra og en fra en annen fabrikant, jeg kjhøpte ingen av de, da de har fått heller dårlige omtaler her før.
jeg prøver nå minimal foring, og ha lyset av i akvariet i en del dager, for så å helle dosere halve doser med co2"vann" og gjødning etter det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap