Fiskerelatert småplukk

En artig samling fiskerelatert småplukk som Stockholms Akvarieforening har snappet opp fra den vide verden. Artig tidsfordriv å lese gjennom

Et eksempel, her handler det for eksempel om en nær slektning av en fisk mange kjenner, sverddrageren: (dette er Cortezi sverddrager)

"Hos en del djur har cancerframkallande gener inte försvunnit genom naturligt urval. Det är naturligtvis ganska förunderligt, och man kan ju undra varför.

För svärdbäraren Xiphophorus cortezi så ger denna cancerframkallande gen även mörk täckning på hanarnas stjärtfenor, och honor faller pladask för just detta.

Nu är det till och med så att hanar som har fått cancer får större mörka fält. Detta gör honorna ännu mer knäsvaga (eller vad man nu blir om man är fisk…). Det betyder att cancersjuka hanar har större chans att få till det under sina sista månader i livet och därmed får fler ungar.

Det är därmed en fördel att få cancer. Hu!

Källa: Notiserna i Nature, 18 september 2008
"

Finner du andre slike nettsider med småplukk som er fiske- eller akvarierelatert, så post gjerne linken her i denne tråden.
Plussmedlem
Noen av disse er vel linket til tidligere på AF, men "til glede for nye lesere"...

Det er vel en som skal opp i Star Wars på "Kvitt eller dobbelt" i kveld.
Mulig han har et R2-D2-kar.

Og hva er vel bedre en lørdagskveld enn å lene seg godt tilbake i en deilig sofa?
Andre foretrekker et behagelig bad på en lørdag. Og på badet finner vi både toalett og håndvask.

Noen skal sikkert ta bussen hjem fra byen i kveld. Hadde da vært fint å hvile øynene sine på noe slikt på bussholdeplassen. (Men mest sannsynlig hadde denne allerede vært tagget, eventuelt knust...)

Diverse mer eller mindre praktiske akvarier...

Japanere klarer det meste.
Men canadiere kan være litt "space" de også.

Disse kan vel neppe være noe særlig praktiske.
Videoklipp av levende fossil-fisk ingen noensinne har sett før er oppdaget på 160 meters dyp i Indonesia. En fisk man trodde var utryddet for millioner av år siden.

.................

Av og til undres jeg med et lite grøss... hva finnes det egentlig skjult på havenes dyp? Det må være utrolig mange levende vesener vi mennesker aldri hadde trodd eksisterte. Groteskt utseende og skumle beist...Skummelt å tenke på, på en fascinerende måte
(jeg har alltid hatt skrekk for dypt vann der jeg ikke kan se bunnen klart, derfor "litt skummelt" for meg, hehe)
nåja, nyoppdaget og nyoppdaget. Dette er vel strengt tatt en fisk som (blant lokalbefolkningen) har vært kjent i lange tider, og regelmessig dukket opp på fiskemarkeder som bifangst. Er vel der forskere først fikk øye på denne da den ble "gjennoppdaget" en gang på slutten av 80-tallet.

Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap