100 rødmunnstetra i et 63-liters kar, i 4-6 uker?

Har i dag et 63-liters kar stående med noen fisk.
Skal nå sette opp et kar på 540 liter.
Dette karret skal blant annet ha 100 rødmunnstetra.

Har tenkt å bruke 63-literen som karantenekar, men er usikker på om det blir for lite til 100 rødmunner?

Burde jeg bruke 540-literen som karantenekar på disse, ved først å kjøre inn disse fiskene, og så etter 4-6 uker sette inn fisk jeg allerede har?

Er det nødvendig med så lang karantenetid som 4-6 uker på oppdrettet fisk?
Er jo mange som ikke kjører karantene i det hele tatt så om det er nødvendig er jo alt etter hva man foretrekker selv.
Jeg tenker slik at det koster å kjøpe fisk, og det koster å medisinere et stort kar, så derfor er karantene et gratis tiltak for å spare seg for penger og frustrasjoner, og forhindre smitte hos eksisterende fisk.
Plussmedlem
100 rødmunntetra i 63 liter går dårlig. Det blir trangt. Veldig trangt.
Hva slags filter hadde du tenkt deg i dette karet?

Hvis du ikke har bestilt tetraene ennå så kan du vel vente til 540 literen er klar for fisk?
La den være karantenekaret.
fisken kommer 4 uker etter at jeg har satt opp karret, så vil kunne bruke dette da ja.

Men hva er en "god nok" karantenetid for oppdrettet fisk?
Er det bare hvitprikk jeg burde gardere meg mot på disse, eller andre parasitter?
Har rødmunnstertra selv & disse kan fort få hvitprikk om de blir stressa..
Når jeg fikk disse hjem var det veldig blekke & hev meg på tlf til dyrebutikken de var kjøp hos, så kan ikke anbefale å flytte rundt på disse.
Som en annen sa 100 i en 63 L blir altfor mye....

Men må bare spørre? Skal du kjøpe alle 100 på engang....
Blir ikke dette en stor belasning for et nystartet karr?
Nei, skal føre de inn i karret i 3-4 runder...så er nå planen iallefall.

Det får bli storkarret da, så får jeg krysse fingrene for at Ugh Store Hvitprikk har andre avtaler i den perioden...
Om storkaret ikke er overbelastet med fisk, så kan du jo tømme ut endel liter vann rett før medisinering, til det er over.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap