Steiner fra naturen
Hei
Jeg syns det er litt tullete å måtte kjøpe steiner i butikken for mange hundre kroner og lurer på noe: er det skummelt å plukke steiner fra hagen, som har ligget under jorden om jeg koker dem? Jeg har tenkt å finne noen lysere steiner enn det jeg allerede har til mitt 300 l akvarium, men er redd for at dette kan ta livet av malawifiskene mine...
Jeg syns det er litt tullete å måtte kjøpe steiner i butikken for mange hundre kroner og lurer på noe: er det skummelt å plukke steiner fra hagen, som har ligget under jorden om jeg koker dem? Jeg har tenkt å finne noen lysere steiner enn det jeg allerede har til mitt 300 l akvarium, men er redd for at dette kan ta livet av malawifiskene mine...
Postet 28.10.09 kl 12:19
Absolutt ikke. Trenger sikkert ikke kokes spesielt heller. Bare skrubb de rene for jord og annen skitt, skyll de varmt vann så er det bare å sette de oppi.
Men hvis du med "lyse steiner" mener kvarts bør du holde et halvt øye med pH da kvarts noen ganger inneholder kalk, da den ofte er å finne i sedimentære lag i jorda. Kobber- og svovelkis (juksegull) bør også unngås da disse er en oppskrift på fiskedød. Og generelt alle steiner som glimrer og glitrer da disse sannsynligvis inneholder metaller.
Heldigvis for oss akvarister er slike steiner sjeldne. Norge har overflod av inventar, så slå deg løs og spar penger samtidig!
Men hvis du med "lyse steiner" mener kvarts bør du holde et halvt øye med pH da kvarts noen ganger inneholder kalk, da den ofte er å finne i sedimentære lag i jorda. Kobber- og svovelkis (juksegull) bør også unngås da disse er en oppskrift på fiskedød. Og generelt alle steiner som glimrer og glitrer da disse sannsynligvis inneholder metaller.
Heldigvis for oss akvarister er slike steiner sjeldne. Norge har overflod av inventar, så slå deg løs og spar penger samtidig!
Postet 28.10.09 kl 14:20
Mineraler & bergarter
Hmm ja - kvarts (kiselsyre, silisiumoksyd) Si02 innholder ikke noe kalk, så det kan du trygt plassere i kar uten fare for pH økning. Det gjelder forsåvidt alle typer kvartsarter, som f.eks ametysk, citrin, røykkvarts, røkkvarts, tigerøya, agat mm.
Kobberkis og svovelkis bør du som det sies her holde unna karet.
Kalkholdig stein er f.eks kalkspat.
Jeg syns europtive bergarter som f.eks granitt er fint i kar. Her har du mange typer som f.eks drammensgransitt (rødlig type) eller Tronheimitt (hvit type).
Disse inneholder mineralene feltspat, kvarts og glimmer (muskovitt eller biotitt såvidt jeg husker, er en stund siden dette var hobbyen - kanskje 20 år).
Rødhet/hvithet i feltspaten reguleres av forholdet natrium/kalsium.
I et av karene mine bruker jeg Norges nasjonalbergart: Thulitt - hentet fra Leksvika på 80 tallet (er visst forbudt å plukke stein derfra nå, så ikke gjør det
Kobberkis og svovelkis bør du som det sies her holde unna karet.
Kalkholdig stein er f.eks kalkspat.
Jeg syns europtive bergarter som f.eks granitt er fint i kar. Her har du mange typer som f.eks drammensgransitt (rødlig type) eller Tronheimitt (hvit type).
Disse inneholder mineralene feltspat, kvarts og glimmer (muskovitt eller biotitt såvidt jeg husker, er en stund siden dette var hobbyen - kanskje 20 år).
Rødhet/hvithet i feltspaten reguleres av forholdet natrium/kalsium.
I et av karene mine bruker jeg Norges nasjonalbergart: Thulitt - hentet fra Leksvika på 80 tallet (er visst forbudt å plukke stein derfra nå, så ikke gjør det
Postet 28.10.09 kl 14:55
FredG[B]Hmm ja - kvarts (kiselsyre, silisiumoksyd) Si02 innholder ikke noe kalk, så det kan du trygt plassere i kar uten fare for pH økning. Det gjelder forsåvidt alle typer kvartsarter, som f.eks ametysk, citrin, røykkvarts, røkkvarts, tigerøya, agat mm.[/B] Kobberkis og svovelkis bør du som det sies her holde unna karet. Kalkholdig stein er f.eks kalkspat. Jeg syns europtive bergarter som f.eks granitt er fint i kar. Her har du mange typer som f.eks drammensgransitt (rødlig type) eller Tronheimitt (hvit type). Disse inneholder mineralene feltspat, kvarts og glimmer (muskovitt eller biotitt såvidt jeg husker, er en stund siden dette var hobbyen - kanskje 20 år). Rødhet/hvithet i feltspaten reguleres av forholdet natrium/kalsium. I et av karene mine bruker jeg Norges nasjonalbergart: Thulitt - hentet fra Leksvika på 80 tallet (er visst forbudt å plukke stein derfra nå, så ikke gjør det :)
Ja, det er helt greit så fremt man greier å oppdrive en rein krystall, men kvarts opptrer ofte i sedimentære lag sammen med sandstein og skifer og disse kan inneholde kalsium. Som vil bety at hvis steinen er litt porøs kan den avgi kalsium til vannet og dermed øke pH. Men siden dette sjelden er et problem formulerte jeg det med at pime trengte bare holde et halvt øye på pH-nivået.
Postet 28.10.09 kl 15:09
Postet 29.10.09 kl 06:33
Sjekk denne tråden med samme evne.
Postet 29.10.09 kl 07:09
Jeg har en lava stein fra Lanzarote. Det er en sten som har blitt delt i 2. Det er en luftlomme inne med krystaller. Har lenge vurdert å sette denne ned i akvariet. Ser ut som den er laget under høyt trykk og varme før den har blitt til sten. Skal se om jeg får lagt ut et bilde av den.
Har en mistanke om at det er noe giftstoffer i den når den ble laget av moder jord.
Har en mistanke om at det er noe giftstoffer i den når den ble laget av moder jord.
Postet 29.10.09 kl 07:16
Postet 29.10.09 kl 07:32