Hva om noe ruster i akvariet?

Hvilke konsekvenser har det om noe ligger å ruster i et akvarium?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har noen sorte steiner (ukjent hva det er for noe) som jeg bruker som dekorasjon.
Disse er ikke kalk eller marmorholdig, men på noen ser det ut som om det er rust (uten at jeg med sikkerhet kan si at det er akkurat det).

Har hatt de i 63-literen fram til nå, uten at det har gitt noen "symptomer" på fisk eller vannkvalitet.

Men hva om det er jern i disse, som ruster, gjør det noe?
Metaller i vannet
ville vært skeptisk til disse steinene,. kan jo ikke si sikkert at det er direkte farlig,. men ville ikke tatt sjangsen.
De er for fine, og passer utseendemessig til min innredning, til at jeg kan kaste de fra meg uten å har forsøkt å finne ut av det først

Er jern/rust farlig i utgangspunktet?
Jeg har og hatt steiner i akvariet som har sett ut som rust. Visste at det ikke var det, men jeg fant ut at det bare var brune alger. Dem ligner rust, men tar du opp steinen, legger den i ei bøtte med vann og vasker den. Hos meg var det slik at dette laget med alger slapp taket lett og steinen ble slik den engang var..
jeg hadde en stein med rust på i et 20 liters LENGE, det skjedde ingenting. tviler på det er noe farlig så lenge ikke vannet får noen farge av det.
Er ikke alger heller. Dette er en del av steinen.

Legger ved et bilde, så er det kanskje lettere å se hva jeg mener
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap