Kan dere gi meg noen tanker på planlagt fiskesammensetning i 540-literen?
Her er en foreløpig (og redigerbar) liste.
Ønsker gjerne tilbakemelding på antall og sammensetning av arter.
100 rødmunntetraer
9 kardinaltetraer (fisk jeg allerede har)
2 ancistrus sp oppdrettsvariant (fisk jeg allerede har)
65 kuhliiål (har 17 stk nå)
2 palettciklider (fisk jeg allerede har)
3-5 SAE
10 corydoras green laser
3 regnbueciklider
3 kakadueciklider
2 apistogramma panduro
2 bovilianske regnbueciklider
Bakgrunnen for denne sammensetningen:
Har lyst på en pen stimfisk, og derfra falt valget på 100 stk rødmunner
De 9kardinalene har jeg fra før, men blir ikke å satse videre på denne arten som stimfisk. De blir værende i karret, men antallet vil ikke økes.
Algespisere trenger man jo Har to ancistrus oppdrettsvarianter. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha noen fler av denne arten, men har nå begynt å vurdere SAE også. Tenkte da å ikke øke antall ancistruser, men heller sette inn 3-5 SAE i tillegg til ancistrusen.
Så alle disse kuhliiålene da Denne fisken liker jeg, og derfor vil jeg gjerne ha mange av disse. Har allerede 17 stk, og tenkte kanskje 50 til ville bli bra i storkarret
Og corydoras er en art jeg ikke likte så særlig mye, trodde jeg iallefall inntil jeg så bildet av green laser. "MÅ" bare ha noen av denne, om den passer inne sammen med de andre artene. Tenkte at det kunne bli en pen stim av 10-12 stk?
Så til sist er det dvergciklidene. Har pr dags dato et ektepar med paletter. Disse skal videre i storkarret. Ønsker fler av disse små, vakre ciklidene.
Har tenkt følgende arter:
2 stk (hann/hunn) av apistogramma panduro da flere skryter av denne arten.
3 stk (1 hann/2 hunn) kakadueciklide
3 stk (1 hann/2 hunn) regnbueciklide
Så er jeg litt usikker på den siste arten, boviliansk regnbueciklide, hadde jo vært morsomt å fått til denne også da, men vet ikke om det blir plass til denne?
Så hva tenker dere om sammensetningen og antallene?
Men kom gjerne med mange kommentarer, tanker og førsteinnskytelser, så har jeg noe å spinne videre på
Corydoraen og SAEn er kommet inn i planene iløpet av de siste dagene, så man kan vel kanskje si at ingen planer er spikret før de er gjennomført
Ønsker gjerne tilbakemelding på antall og sammensetning av arter.
100 rødmunntetraer
9 kardinaltetraer (fisk jeg allerede har)
2 ancistrus sp oppdrettsvariant (fisk jeg allerede har)
65 kuhliiål (har 17 stk nå)
2 palettciklider (fisk jeg allerede har)
3-5 SAE
10 corydoras green laser
3 regnbueciklider
3 kakadueciklider
2 apistogramma panduro
2 bovilianske regnbueciklider
Bakgrunnen for denne sammensetningen:
Har lyst på en pen stimfisk, og derfra falt valget på 100 stk rødmunner
De 9kardinalene har jeg fra før, men blir ikke å satse videre på denne arten som stimfisk. De blir værende i karret, men antallet vil ikke økes.
Algespisere trenger man jo Har to ancistrus oppdrettsvarianter. Hadde i utgangspunktet tenkt å ha noen fler av denne arten, men har nå begynt å vurdere SAE også. Tenkte da å ikke øke antall ancistruser, men heller sette inn 3-5 SAE i tillegg til ancistrusen.
Så alle disse kuhliiålene da Denne fisken liker jeg, og derfor vil jeg gjerne ha mange av disse. Har allerede 17 stk, og tenkte kanskje 50 til ville bli bra i storkarret
Og corydoras er en art jeg ikke likte så særlig mye, trodde jeg iallefall inntil jeg så bildet av green laser. "MÅ" bare ha noen av denne, om den passer inne sammen med de andre artene. Tenkte at det kunne bli en pen stim av 10-12 stk?
Så til sist er det dvergciklidene. Har pr dags dato et ektepar med paletter. Disse skal videre i storkarret. Ønsker fler av disse små, vakre ciklidene.
Har tenkt følgende arter:
2 stk (hann/hunn) av apistogramma panduro da flere skryter av denne arten.
3 stk (1 hann/2 hunn) kakadueciklide
3 stk (1 hann/2 hunn) regnbueciklide
Så er jeg litt usikker på den siste arten, boviliansk regnbueciklide, hadde jo vært morsomt å fått til denne også da, men vet ikke om det blir plass til denne?
Så hva tenker dere om sammensetningen og antallene?
Men kom gjerne med mange kommentarer, tanker og førsteinnskytelser, så har jeg noe å spinne videre på
Corydoraen og SAEn er kommet inn i planene iløpet av de siste dagene, så man kan vel kanskje si at ingen planer er spikret før de er gjennomført
Postet 07.11.09 kl 23:16
Postet 08.11.09 kl 01:59
Jeg synes det kommer til å bli meget trangt på bunnen.
65 kuhlii sammen med alle disse dvergciklidene. Og mellom her en god gruppe corydoras.
Det blir ikke så mye fred å få for noen da er jeg redd for.
Du bør fjerne noe av dette:
2 palettciklider
3 regnbueciklider
3 kakadueciklider
2 apistogramma panduro
2 bolivianske sommerfuglciklider
Ut av dette så blir det mange revirer. Hunnene til trioene dine med apistogramma vil også ha egne revirer.
Skulle det bli egg/yngel på alle sammen så har du Den Store Dvergciklidekrigen gående. Da kanskje også med noen sivile tap av corydoras og kuhlii.
65 kuhlii sammen med alle disse dvergciklidene. Og mellom her en god gruppe corydoras.
Det blir ikke så mye fred å få for noen da er jeg redd for.
Du bør fjerne noe av dette:
2 palettciklider
3 regnbueciklider
3 kakadueciklider
2 apistogramma panduro
2 bolivianske sommerfuglciklider
Ut av dette så blir det mange revirer. Hunnene til trioene dine med apistogramma vil også ha egne revirer.
Skulle det bli egg/yngel på alle sammen så har du Den Store Dvergciklidekrigen gående. Da kanskje også med noen sivile tap av corydoras og kuhlii.
Postet 08.11.09 kl 04:47
Endret: 08.11.09 kl 04:49
Ja, enig at det er trangt på bunnen..
Er veldig greit å sette opp virtuelle akvarium når man er i prosessen men å finne ut hvilke arter man egentlig ønsker, og ikke minst kan ha.
I det øyeblikket man tror man har funnet ut hva man vil, så ser man plutselig en annen art man kunne tenke seg, og så er mølla igang.
SAEne får jeg ikke helt til å passe inn, tror jeg, føler de blir så store og dominerende i forhold til de andre artene. Kuhliiene og ancistrusen blir også tilsvarenede store (lange), men de er ikke å svømmer rundt på samme måte..
Er det noen snegler som tar skjeggalger/penselalger? Eplesnegler kanskje?
Er skjeggalgene som er årsaken til at SAEne kom inn som alternativ, egentlig hadde jeg bare tenkt å ha ancistruser.
Jeg tror jeg har bestemt meg får å selge palettene, de yngler kontinuerlig og tar dermed stor plass ofte.
Er det noen av de andre ciklidene jeg har listet opp, som også er i kategorien "kaniner"?
Er veldig greit å sette opp virtuelle akvarium når man er i prosessen men å finne ut hvilke arter man egentlig ønsker, og ikke minst kan ha.
I det øyeblikket man tror man har funnet ut hva man vil, så ser man plutselig en annen art man kunne tenke seg, og så er mølla igang.
SAEne får jeg ikke helt til å passe inn, tror jeg, føler de blir så store og dominerende i forhold til de andre artene. Kuhliiene og ancistrusen blir også tilsvarenede store (lange), men de er ikke å svømmer rundt på samme måte..
Er det noen snegler som tar skjeggalger/penselalger? Eplesnegler kanskje?
Er skjeggalgene som er årsaken til at SAEne kom inn som alternativ, egentlig hadde jeg bare tenkt å ha ancistruser.
Jeg tror jeg har bestemt meg får å selge palettene, de yngler kontinuerlig og tar dermed stor plass ofte.
Er det noen av de andre ciklidene jeg har listet opp, som også er i kategorien "kaniner"?
Postet 08.11.09 kl 12:34
Kakaduene formerer seg jevnt og trutt så lenge de ikke har naturlige fiender i samme kar mht småyngelen.... i vår gjeng så har ene hunnen okkupert en mallehule og jaget ut L102'en som bodde der... Men hun passer reviret sitt fredelig så det er ikke noen slossing med gjengen Nannacara Anomala'ene som vi også har i samme kar...
Postet 08.11.09 kl 13:11
Postet 08.11.09 kl 16:42
jamlar: da er trolig ikke kakaduene et alternativ, om de er lik palettene i yngling
Ronny-André: får nesten litt prestasjonsangst nå
Da har det vært noe ommøblering iløpet av dagen.
540-literen som har stått til innkjøring, fikk noen beboere tidligere enn antatt.
Planen var egentlig å først sette inn de 100 rødmunnene før jeg hadde nåværende kuhliier (17 stk), 2 ancistruser og 9 kardinaltetrar over i dette karret.
Disse gikk sammen med palettene i 63-literen, men palettene hadde nå blitt så aggressive (eller kan heller kalle det for gode foreldre), at det ikke gagnet noen.
28 beboere har nå blitt satt inn i 540-literen iløpet av de siste dagene.
Ser at kuhliiene utfolder seg på en bedre måte når det ikke er hissige og hysteriske småbarnsforeldre rundt dem hele tiden. Kanskje dvergciklider ikke er det rette i dette karret.
Om jeg setter opp følgende:
100 rødmunner
9 kardinaltetraer
30 Kuhliier
2 ancistruser oppdrettsvarianter
12 Green Laser corydoras
Hva blir neste fisk(er) på listen?
Finnes det noen små ciklidearter som ikke er så aggressive, og ikke yngler kontinuerlig, som kan passe inn?
Guramier vet jeg ikke om jeg har så lyst på.
Ronny-André: får nesten litt prestasjonsangst nå
Da har det vært noe ommøblering iløpet av dagen.
540-literen som har stått til innkjøring, fikk noen beboere tidligere enn antatt.
Planen var egentlig å først sette inn de 100 rødmunnene før jeg hadde nåværende kuhliier (17 stk), 2 ancistruser og 9 kardinaltetrar over i dette karret.
Disse gikk sammen med palettene i 63-literen, men palettene hadde nå blitt så aggressive (eller kan heller kalle det for gode foreldre), at det ikke gagnet noen.
28 beboere har nå blitt satt inn i 540-literen iløpet av de siste dagene.
Ser at kuhliiene utfolder seg på en bedre måte når det ikke er hissige og hysteriske småbarnsforeldre rundt dem hele tiden. Kanskje dvergciklider ikke er det rette i dette karret.
Om jeg setter opp følgende:
100 rødmunner
9 kardinaltetraer
30 Kuhliier
2 ancistruser oppdrettsvarianter
12 Green Laser corydoras
Hva blir neste fisk(er) på listen?
Finnes det noen små ciklidearter som ikke er så aggressive, og ikke yngler kontinuerlig, som kan passe inn?
Guramier vet jeg ikke om jeg har så lyst på.
Postet 08.11.09 kl 23:01
Hei. Tror dette karet blir kjempebra
Jeg ville ikke satset på så mange flere arter enn det du allerede har kommet frem til, men heller øke besetningen. Flere corydoras, for da får du de virkelig frem. Du burde jo kanskje ha flere algeetere... Ancistrus er en art som formerer seg veldig fort, hvis de begynner, og du kan ende opp med et stort problem/ mange små:P
Hvis du ikke vil ha så store algeetere som SAE, som forøvrig er en utmerket fisk, kan du jo gå for Otto som er små og flinke.
Selv synes jeg at du kunne hatt en art som virkelig sto ut, og var større enn de andre. Men man vil jo ikke ha en art som kan spise de andre da.
Jeg er selv forelsket i Værålen som ikke er en art med mange farger, men lager liv i karet og passer utmerket med fine fargerike fisk. Hvis alle fiskene konkurrerer om oppmerksomhet med farger, vil det etter min mening bare bli estetisk rot. (I profilen min har jeg oppsett med bla. Værål og SAE)
Et annet tips: Bruk lang tid på å finne de perfekte plantene, og oppsettet av de.
Håper du skal legge ut bilder
Jeg ville ikke satset på så mange flere arter enn det du allerede har kommet frem til, men heller øke besetningen. Flere corydoras, for da får du de virkelig frem. Du burde jo kanskje ha flere algeetere... Ancistrus er en art som formerer seg veldig fort, hvis de begynner, og du kan ende opp med et stort problem/ mange små:P
Hvis du ikke vil ha så store algeetere som SAE, som forøvrig er en utmerket fisk, kan du jo gå for Otto som er små og flinke.
Selv synes jeg at du kunne hatt en art som virkelig sto ut, og var større enn de andre. Men man vil jo ikke ha en art som kan spise de andre da.
Jeg er selv forelsket i Værålen som ikke er en art med mange farger, men lager liv i karet og passer utmerket med fine fargerike fisk. Hvis alle fiskene konkurrerer om oppmerksomhet med farger, vil det etter min mening bare bli estetisk rot. (I profilen min har jeg oppsett med bla. Værål og SAE)
Et annet tips: Bruk lang tid på å finne de perfekte plantene, og oppsettet av de.
Håper du skal legge ut bilder
Postet 08.11.09 kl 23:33
Kine KristineHei. Tror dette karet blir kjempebra:) Jeg ville ikke satset på så mange flere arter enn det du allerede har kommet frem til, men heller øke besetningen. Flere corydoras, for da får du de virkelig frem. Du burde jo kanskje ha flere algeetere...
Føler at det mangler noe, om jeg "bare" har kuhlii, corydoras, ancistrus, og tetraer...mangler liksom et par som skal bo i hule og lage små yngle (bare ikke for ofte)...
Kine KristineAncistrus er en art som formerer seg veldig fort, hvis de begynner, og du kan ende opp med et stort problem/ mange små:P Hvis du ikke vil ha så store algeetere som SAE, som forøvrig er en utmerket fisk, kan du jo gå for Otto som er små og flinke.
Nei, nei, nei, ikke formere seg fort!! Krysser fingeren for at det er ancistruser av samme kjønn jeg har...
Otto har jeg faktisk ikke hatt i tankene i karret, slo de opp i fiskebasen nå, de kan passe inn. Men om de gjør samme jobb som ancistrusen, så kan jeg heller holde meg til ancistrus?
Yngler ottoen lett?
Tar de skjeggalger og penselalger, eller tar de det samme som ancistrusen?
Kine KristineSelv synes jeg at du kunne hatt en art som virkelig sto ut, og var større enn de andre. Men man vil jo ikke ha en art som kan spise de andre da. Jeg er selv forelsket i Værålen som ikke er en art med mange farger, men lager liv i karet og passer utmerket med fine fargerike fisk. Hvis alle fiskene konkurrerer om oppmerksomhet med farger, vil det etter min mening bare bli estetisk rot. (I profilen min har jeg oppsett med bla. Værål og SAE)
Føler at SAE blir for stor i forhold til alle de andre artene, og at de ikke kommer til å passe inn. Skulle eksistert en art som het dverg-SAE
Kine KristineEt annet tips: Bruk lang tid på å finne de perfekte plantene, og oppsettet av de.
Tror karret er sånn passe innredet nå.
Går for planter av vallisneria-artene, pluss tenellus-gress. Så har jeg satt inn noe hornblad og vasspest for å bekjempe alger, men ser ikke ut til at det hjelper mot skjeggalger foreløpig. Men de vokser som fy, så næring tar de nå til seg
Kine KristineHåper du skal legge ut bilder:)
Skal ta bilder i morgen når det er lys i karret
Ting har ikke blitt heeelt slik jeg hadde planlagt fra starten av, blant annet en rot som jeg ville ha plassert til høyre i karret, men som lettest lot seg plassere på midten (henger ned i vannet). Prøver akkuart nå å finne ut om jeg er fornøyd med det, for du vet: når man har sett noe for seg, og man ikke fikk ordnet etter bildet man hadde i hodet, så må man omstille seg litt...det tar litt tid det
Postet 09.11.09 kl 00:35
Nå kom jeg på noe...
Enn om jeg setter inn kakadueciklider?
1 hann og 3 hunner?????
Står i fiskebasen: "Fredelig liten ciklide, men noe territoriell i lekstiden"
Hva innebærer dette?
Leker de kontinuerlig? Er de av den typen som yngler så lenge de er i et glass med vann?
Kan jo stille de samme spm. når det kommer til apistogramma panduro?
Enn om jeg setter inn kakadueciklider?
1 hann og 3 hunner?????
Står i fiskebasen: "Fredelig liten ciklide, men noe territoriell i lekstiden"
Hva innebærer dette?
Leker de kontinuerlig? Er de av den typen som yngler så lenge de er i et glass med vann?
Kan jo stille de samme spm. når det kommer til apistogramma panduro?
Postet 09.11.09 kl 00:44
Endret: 09.11.09 kl 00:51
Postet 10.11.09 kl 22:24