Vasking av stort akvarie

Hei, hei alle sammen!
Etter vel 2 års opphold uten akvarie begynner det å klø i fingrene igjen. Har tidligere bare hatt en 56 l, men nå har jeg sett meg ut ett Jebo 145 liters kar. Men saken er den, at når jeg skal ta en skikkelig storrengjøring, med vasking av sand, skrubbing av kar ute med spylern osv. hvordan skal det gjøres? karet veier helt sikkert 2 tonn! Og hvis det skal ned trappa og ut gjennom utallige dører så aner ikke jeg hvor jeg skal få all den muskelmassen fra. Noen som har tips og erfaring? Vil jo ikke ødelegge det nylagte gulvet heller.
Mvh Elise!
Plussmedlem
Jeg skjønner ikke helt hva du skal gjøre...

Er karet brukt og møkkete?

Eller har du planer om å ta jevnlige storrengjøringer av karet?
Det er storrengjøring ett par ganger i året det er snakk om
Du skal ikke ha storrengjøringer i det hele tatt!

Når du har satt opp karret, skal du kun foreta delvannsbytter noen ganger pr mnd kombinert med slamsuging.

Thats it

Neste gang karret du setter opp skal tømmes, er når du er ferdig å ha fisk i det
huff Jebo... har en jebo "149L". I hele trondheim er det bare En forhandler som har jebo lysrør.
Toppen i jebo karet er laget for innebygget pumpesystem, første problem var å få ett ordentlig utvendig pumpesystem, kontakter osv igjennom de små hullene i toppen.
Det tok ikke lang til før det brannt opp noe i toppen, så det ene lyset fungerer ikke.
I hele Trondheim er det bare En forhandler som fører Jebo lysrør, da Jebo kar har spesielle lysrør lengder.
Skal du ta inn/ut noe stort, så du må ta av toppen, må du også ta ut allt av pumper/kolber osv ettersom ledningene går Gjennom toppen.

Var kjøpt på konkursbo, så ingensteds å levere det tilbake.

På den positive siden kan man få plass til hendene igjennom lukene, også ser jo dette møbelakvariet noe pent ut...

(Blitt temmelig sprø av å ha dette i hus :P)
Plussmedlem
Gery
Det er storrengjøring ett par ganger i året det er snakk om :)

Du kan trøste deg med at dette er noe du ikke skal gjøre.

Som julnil skriver så holder det med ukentlige vannbytter.
Slamsuger gjør jeg aldri.

Hvis karet blir seende så elendig ut at det må ha en total "makeover" hver 6. måned så er det noe som er galt.
Oja! Da blir jo saken noe helt annet Ja, noe feil var det helt garantert. Det var nok derfor jeg slutta med akvarie den gang. Når dere sier det så kommer jeg på hvor elendig utstyret var.. Takk for oppklarte spørsmål
Hehe, har ett spørsmål til; Skal ikke sanda skylles heller? Sånn ett par ganger i året tenkte jeg på.. For å få ut ekle gasser og ulumskheter?
Nei. Ikke ta ut sand, nei. Jeg har sand som har ligget i akvariene i årevis uten rengjøring Men jeg legger penger i et godt filter av et kjent kvalitetsmerke. Da holder det seg rent.

Dette er et biologisk lite undervannsmiljø, og det skal ikke være like reint som stuegulvet ditt Dette er best å la være i fred, så man ikke forstyrrer balansen unødig. Det eneste du skal gjøre er å bytte en fjerdedel til en tredjedel av vannet ca en gang pr uke, og samtidig kan du pusse innsiden av glasset ren for alger hvis det er noe der.
Utenom det skal man kun rense filteret når det er så fullt av møkk at man ser at vannstrålen ut av det er synlig redusert. Da tar man ut filtermassen og skviser det i en bøtte akvarievann til det slutter å komme brune skyer av grums ut av det, og så setter man det tilbake straks og starter filteret igjen.

Jeg er redd du vil ha problemer i vente mht akvariemodellen du har valgt...
Jebo har jeg bare hørt elendighet om. Ingenting av teknikken der virker, og selv om det skurrer og går, så virker det ikke slik det skulle vært. Filteret for eksempel er jo helt tragisk.

Anbefaler absolutt at du investerer i et utvendig Eheim tønnefilter, og bare dropper hele Jebo's filterløsning. For har man et fungerende kvalitets-filter, så er mye gjort! Da kan man nesten ikke trå feil, om man bare passer på å ikke overfôre og ikke ha for mange fisk på for liten plass.

Akvariehold er ganske enkelt. Alt vi trenger å gjøre er å legge forholdene til rette for at dette undervannsmiljøet skal tikke og gå som et urverk uten særlig inngripen fra oss, annet enn noe friskt vann i ny og ne
Takk for svar Mona
Men bråker ikke utvendig filter veldig mye? Skal sette det opp på vårt nyoppusset soverom tenkte jeg! Det vil nok gjøre susen!
Jebo.
-jebo akvarier er ikke laget av sterkt glass,trolig plexistøpning,har ett selv.
du må ikke bruke gryteskrubb eller reingjøringsverktøy på akvarieglasset som kan lage riper.bruk grytevask i plast,det blir mye arbeid.forsøk med andre algedempende metoder.
Kan man ikke bruke slike firstprice skumsvamper?
Svamper går bra så lenge de ikke er harde
Har du lest akvarieskolen?
Den burde du lese mye nyttig info.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap