Holdninger til gullfisker.

Hva mener dere om hold av slørhaler, disse golballefiskene, utvekstfiskene osv?
Har veldig lyst til å holde et eget kar med bare slørhaler, men er så usikker på responsen jeg blir å få.
Jeg ville personlig aldri kjøpt de mer ekstreme variantene, siden dette støtter en industri som med vilje avler frem misdannede dyr.

Jeg er ikke sikker på om fiskene har det så fælt som folk skal ha det til da, for de kjenner ikke til noe annet og hvis de får et kar som er tilpasset behovene deres tror jeg de kan ha det ganske bra.

Vanlige slørhaler regner jeg ikke som en ekstrem variant, jeg har noen av disse selv, og de klarer seg ganske bra sammen med cometer, men personlig synes jeg at cometene og de 'normale' gullfiskene er mye penere enn slørhaler og mer ekstreme varianter. (Jeg fikk mine slørhaler gratis fra venner av typen som ikke kunne ha de lenger.)

Så det er jo opptil deg da, men hvis du vil skaffe deg slike varianter så anbefaler jeg at du skaffer deg fra privatpersoner som vil kvitte seg med dem, for da gir du ikke penger til industrien, men et hjem til en fisk som allerede finnes og trenger det.

Har ikke noe i mot gullfisk i seg selv, men jeg er enig med Mvjnz når det gjelder extrem variasjonene. Minstekrav er at dem skal vere svømmedyktige.

Men når det kommer til stykket, så er gullfisk ikke egnet til å holde i akvarier av flere grunner.

Hvis du ønsker å holde gullfisk, kan det vere en god ide å ordne seg hagedam (hvis du har hage til sånt). Helst så stor og dyp at dem kan overvintre der. Hvis ikke trenger man et stort akvarie til overvintring.

Hakke
Men når det kommer til stykket, så er gullfisk ikke egnet til å holde i akvarier av flere grunner. Hvis du ønsker å holde gullfisk, kan det vere en god ide å ordne seg hagedam (hvis du har hage til sånt). Helst så stor og dyp at dem kan overvintre der. Hvis ikke trenger man et stort akvarie til overvintring.

Kan du utdype dette litt?

Jeg ser i fiskebasen at minstekravet til akvarium for gullfisk er satt til 200 liter.

Utdype hva?

At et 200l kar er stort til å ha stående kun for overvintring for gullfisk, når det er for kaldt til å gå i dam... Vel og merke hvis dammen ikke egner seg for overvintring.

Eller at dem ikke egner seg som akvariefisk..

Utdype hvorfor de ikke egner seg som akvariefisker og hvorfor de trenger en hagedam når det står 200 liter i fiskebasen (veit jo at fiskebasen ikke er ufeilbarlig da).
Gullfisk
gullfisk og koi egner seg best i damm,. men slørhaler og alle de "kunstige" formene egner seg best i store akvarier.
men når det er sagt syns jeg at slike fisker ikke bør holdes, pgs av defektene som er skapt kun for at "vi" syns det er pent.

At en fisk ikke egner seg for akvariehold, betyr ikke at den ikke kan holdes i akvarier (som f.eks. Pangasius sanitwongsei, hvis man ikke har et kar på størrelse med et svømmebaseng.). Og det har ingenting med plassen den krever å gjøre. Det er vel det enkleste kravet den har å oppfylle. Nå gidder jeg ikke å gå i detaljer, men ta f.eks. at den trives best i lavere temp. en du har på stua di. Så hvis man skal holde gullfisk i en oppvarmet leilighet eller hus og gjøre det på fiskens premisser bør en helst ha kjøler på karet. Men det er slett ikke umulig. Det samme gjelder egentlig koi også (men det er det ingen sim stusser av.).

Når det gjelder å holde dem i dam, er det vel det beste om dammen er laget slik at fiskene kan overvintre i dem (både for fisk og folk..).

Gullfisker er ikke kaldtvannsfisker, de trives i mange forskjellige temperaturer. Min hagedam blir aldri kaldere ann 13-14 grader om natta om vinteren, mens om sommeren ligger tempen rundt 28-30 om dagen. Fiskene trives helt fint, de ser ikke ut til å plages av varmen i det hele tatt og har formert seg i dammen.

Jeg har også kjørt varmekur på gullfisk der tempen kom opp i 35 grader, og de så ikke ut til å plages i det hele tatt.

Det er en myte at gullfisker er kaldtvannsfisker, de er det som kalles 'eurythermal', som betyr at de trives i alt fra 5 til 38 grader.

Så de kan fint holdes i kar på stua, så lenge karet er stort nok.
Plussmedlem
Slenger meg på her og sier at også jeg drar grensen for akseptabel gullfisk ved slørhaler. Det er ikke en defekt som i utgangspunktet gir fisken andre plager enn at den svømmer dårligere enn sine naturlige slektninger. Slike mutasjoner forekommer også naturlig, men siden disse da er svakere enn sine friske slektninger, vil de bli spist av bytteetere.
200 liter funker til ung fisk, men ser ikke for meg en fullvoksen slørhale i 200 liter. Den vil jo da måle halve lengden av akvariet.

Så til isabelan vil jeg si at om du holder slørhaler i et dertil egnet kar, vil du ikke få noe stress fra meg i hvert fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap