Akvariebord

Jeg har en plan om å få meg et akvarie på ca 300 liter.. Men så har det seg slik at pga plassmangel har vi også bruk for en kommode eller lignende i leiligheten.. Jeg såg på noen ikea møbler at de har en maxgrense på x- antall kg, og vil jo ikke utfordre skjebnen...... Er det noen som vet om møbler som kan brukes til akvariebord?

så litt på denne , men da må man jo eventuelt kappe de nederste beina... Blir den for svak? Andre ideer?
Takker for alle svar

Et akvarie på 300l kan man ikke sette på hva som helst. Det er viktig at det er plant, og at det fordeler vekta mest mulig på underlaget (gulvet). Tror ikke IKEA har laget eller kommer til å lage et møbel som kan brukes til 300l kar. Må huske på at det vil vege godt over 300kg, når det er oppsatt.

Men det går jo an å få laget et møbel som både passer som komode og akvariebord. men det blir jo i en helt annen prisklasse enn ikea og spesialbord til akvarium.

Angstfaktoren
Belastning på et akvariebord er ikke nødvendigvis så stor som mange tror.
Hvis man ser på et typisk alu-understell så består dette av forholdsvis spinke bein. Men det er plasseringen av beina som er viktig, nemlig at beina står direkte under akvariets hjørner. Da får man er veldig direkte overføring av krefter fra akvarie til understellet og videre til gulvet. En kommode eller et skap vil være like effektivt dersom denne inneholder bein/støtter (gjerne av tre) i hjørnene og disse er plassert like under akvariets hjørner.

Problemet med denne IKEA kommoden er at den er bredere enn akvariet. Dermed må vekten av akvariet overføres av skapets topplate og ut til sidene og til bakveggen. Kraften vil på fagspråket bæres av skjær og moment i platen. Det betyr at platen kan få en nedbøyning som ikke nødvendigvis er kritisk, men som vil kunne medføre at skuffer og dører blir vanskelig å få igjen. Ujevne setninger (nedbøyning) under akvariet vil også kunne føre til ujevn belastning av akvariet og det kan være uheldig.

Det jeg prøver å si er at lekfolks angstfaktor når det gjelder akvariebord/stativer på mange måter er sunn, men veldig ofte sterkt overdrevet.

Det er slike som jeg som før eller senere tøyer grensen litt for langt for å oppnå kostnadseffektive konstruksjoner.

Men selv jeg benytter meg av angsfaktoren. Jeg satte nylig opp en 250 liter i en nisje i vaskekjelleren. Den ble satt på braketter som ble skrudd fast i veggene i endene av karet. Jeg regner meg frem til at det ville være tilstrekkelig med et par skruer i hver brakett for å bære vekten av akvariet, men jeg brukte både lim og 10 skruer for å være sikker. I tillegg satte jeg på vertikale understøttelser av brakettene for å føre kreftene ned til gulvet dersom noe mot formodning skulle svikte.

mvh Geir Rolfsnes (spesialist i styrkeberegning)

Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap