Bittesmå mark

Hva er dette ? Som har kommet oppi yngelkaret mitt ca 15 L
Det ser ut som bittesmå mark dei lever og kryper rundt på glasset.
Ser ikkje ut til å plage verken malleyngel eller snegler noe vidre.
Oppdaga det i går kveld,ser ut til at dei formerer seg fort som fy.
Har skifta til biltema sand for ca 2 uker siden(ja rett sand) + eg satte inn ei ny rot.Ellers er alt ved det samme.Karret har gått siden i sommer.

Dette er nok planarier. De er ufarlige, men er symptom på overforing. Vannbytte + opprensk i karret er påkrevd. Mindre næringsgrunnlag for disse vil redusere formering og til slutt er de vekk.
Det dukker opp småkryp i de fleste akvarier en eller annen gang, det er helt normalt. Derfor finnes det mange innlegg om samme sak her på AF, hvis man leser overskriftene under "Diverse" forumet Det er mange som lurer på hva det kan være og poster straks en tråd om det. Se på denne tråden for eksempel. Eller denne tråden.
Hei

Tusen takk for svar...det er bare å beklage at eg ikkje såg innlegga på diverse.
Nå har eg støvsuga og vann er bytta og alt ser mye bedre ut allerede
Alle som oppdager slike småkryp i akvariet, tror at de er de eneste i verden som har hatt noe så ekkelt i et akvarium og kaster seg derfor på tastaturet og poster innlegg om det øyeblikkelig Mange er sikker på at de ekle krypene kan være noe som minst må være livsfarlig, og noe som må utryddes fort som svint før de muterer til noen fiskespisende kjempedyr
Før eg posta innlegget leste eg nok en gang i sykdomsbasen men fant ingenting
Vurderte faktisk å sette inn noen av "småfiskene" i yngelakvariet med tanke på at kansje disse kunne spise opp marken.
Men.... som du sier Mona...tenk om dette var noe skrekkelig farlig.. HE HE.. Så ville eg ikkje "ofre" fiskene mine... det var viss nok om både sneglene og alle Ansistrus yngelen skulle dø..
Neste gang noe uventa skjer tar eg nok en ekstra titt på forumet først ja.

God Helg alle sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap