Dyrevenn på nrksuper

Satt sammen med guttungen å kikket på Dyrevenn idag..
De hadde om akvariefisk, og jeg syntes at samtlige akvarier de viste var enten for fulle av fisk eller feil størrelse for arten.
Ene hadde en lite akvarium med en slørhale. Den hadde bodd der i 4 år! Akvariet var mindre enn mitt på 60 liter..
En annen hadde et akvarium ca 20 fisk, deriblandt 3 sølvhai og 2 fisk som lignet på ildhale, men de hadde røde finner på ryggen også. akvariet var utfra hva jeg kunne se ikke større enn 100L.
Og fore fiskene med kattemat? Jaha, hørtes veldig glupt ut..
Greit nok, foreldrene har nok ikke satt seg mye inn i akvastikk, men alikevel.. Synes at ihvertfall programleder kunne opplyst litt om fiskehold, eller snakket med noen som virkelig kunne det.
Ikke god reklame for akvariehobbyen at ungene snakket om fiskehold(som stort sett begrenset seg til at fiskene måtte ha mat og bytte vann iblandt), og forer fiskene med kattemat :S

Synes at hvis de skal vise sånne programmer for barn, hvorfor ikke ha med en fagperson som kan snakke litt om det å gi brukbare tips..

Har jeg grunn til å bli oppgitt?
Ja, så det programmet jeg også. Er så utroooolig mange som ikke skjønner opp-ned på et akvarium...

Men slik er det innefor for alle kjæledyr-arter, dessverre!

Så ikke hele programmet, så så ikke den fisken du nevner som lignet en ildhale bare med røde finner, men det høres ut som en regnbuehai/regnbuelabeo
Linka
Synes at hvis de skal vise sånne programmer for barn, hvorfor ikke ha med en fagperson som kan snakke litt om det å gi brukbare tips.. Har jeg grunn til å bli oppgitt?

Hei.

For alle som skal skaffe seg kjæledyr av noe slag så kreves det av de som anskaffer seg, eller foreldre til barn som ønsker seg dette å sette seg inn i diverse ting om den aktuelle dyregruppen de vil ha.

Nrk kan ikke lastes for dette.
Hva med alle som stiller alskens spm her inne og på andre forum om mange elementære ting vedrørende akvarier?
KRB
[QUOTE=Linka] Nrk kan ikke lastes for dette. Hva med alle som stiller alskens spm her inne og på andre forum om mange elementære ting vedrørende akvarier?

Det jeg tenkte da jeg skrev det var ikke at det skulle legges ut i det vide og det brede, men gi enkle og brukbare tips, f.eks som at en gullfisk trenger større plass en 20L for å trives best, brukbar str på nybegynnerkar og slikt. Lett innføring, og samtidig oppfordre til å undersøke ang de fiskene man ønsker seg, og hva de trenger.
julnil
Ja, så det programmet jeg også. Er så utroooolig mange som ikke skjønner opp-ned på et akvarium... Men slik er det innefor for alle kjæledyr-arter, dessverre! Så ikke hele programmet, så så ikke den fisken du nevner som lignet en ildhale bare med røde finner, men det høres ut som en [URLBLOCK1]

var regnbuehai ja..
jeg sat og så på det det var helt forferdilig.
dyre plageri=gullfisk =lite akvarium=null pumpe plus 4 år på sama akvarium
Men hvem sin skyld er alt dette da??? ville nok si 70 % dyre butikkene sin feil at det blir så inni granskauen feil informert om fiske til akvarie str. og 30 % er nok kjøper sin feil som ikke setter seg inn i hva man skal begi seg ut på.

direkte tragisk men 3 sølvhaier i ett så lite kar, og så mye fisk i ett så lite kar. sukk akk og ve
saffen
Men hvem sin skyld er alt dette da??? ville nok si 70 % dyre butikkene sin feil at det blir så inni granskauen feil informert om fiske til akvarie str. og 30 % er nok kjøper sin feil som ikke setter seg inn i hva man skal begi seg ut på. direkte tragisk men 3 sølvhaier i ett så lite kar, og så mye fisk i ett så lite kar. sukk akk og ve

Dette er jeg ikke enig i.

Det er i beste fall 50/50.

Hvis man går inn på en butikk og ikke vet hva man skal ha eller har undersøkt om varen er den rette for vedkommende så kan man ikke laste butikken og dens medarbeider for å ha gjort hva han skal gjøre, nemlig å selge.
KRB
[QUOTE=saffen]Men hvem sin skyld er alt dette da??? ville nok si 70 % dyre butikkene sin feil at det blir så inni granskauen feil informert om fiske til akvarie str. og 30 % er nok kjøper sin feil som ikke setter seg inn i hva man skal begi seg ut på. direkte tragisk men 3 sølvhaier i ett så lite kar, og så mye fisk i ett så lite kar. sukk akk og ve

Dette er jeg ikke enig i.

Det er i beste fall 50/50.

Hvis man går inn på en butikk og ikke vet hva man skal ha eller har undersøkt om varen er den rette for vedkommende så kan man ikke laste butikken og dens medarbeider for å ha gjort hva han skal gjøre, nemlig å selge.

enig her... Kan ikke bare skylde på butikken. MEN, de skulle kunne rettlede kunden istede for å bare skulle selge. Er tross alt levende vesen det er snakk om.
Linka
enig her... Kan ikke bare skylde på butikken. MEN, de skulle kunne rettlede kunden istede for å bare skulle selge. Er tross alt levende vesen det er snakk om.

Hvorfor skal da NRK ha jobben med å drive voksenopplæring til de som ønsker seg kjæledyr, noe som tråden startet med?
KRB
Hvorfor skal da NRK ha jobben med å drive voksenopplæring til de som ønsker seg kjæledyr, noe som tråden startet med?

De i NRK burde ha vett nok til å forstå at de må passe på hva de sender på TV. Hvis folk ser at det er sånn på TV så kan det godt hende at de tror at det er greit, spesielt barn. Det er nå faktisk slik at det programmet er et program som skal lære barn om dyr og stell av dyr. Så da burde NRK sjekke at informasjonen som de kommer med i programmet stemmer med virkeligheten.
Papirdukke
[QUOTE=KRB] Hvorfor skal da NRK ha jobben med å drive voksenopplæring til de som ønsker seg kjæledyr, noe som tråden startet med?

De i NRK burde ha vett nok til å forstå at de må passe på hva de sender på TV. Hvis folk ser at det er sånn på TV så kan det godt hende at de tror at det er greit, spesielt barn. Det er nå faktisk slik at det programmet er et program som skal lære barn om dyr og stell av dyr. Så da burde NRK sjekke at informasjonen som de kommer med i programmet stemmer med virkeligheten.

nettopp..
Papirdukke

Dette er å skyte spurv med kanon.

Hvilken info skal de sjekke? Den som står i fiskebasen her inne på forumet eller skal de dobbeltsjekke og vurdere opp mot hverandre missvisende info om
temp, Gh, Kh, Ph antall liter, lengde på karet, sammensetning av fisker, antall l/t i sirkulasjon mange maller trives i, sortvann, eikeblad i corydoras kar, osv osv?

Det er en sannhet med modifikasjoner og svært tynn fasitt dette med akvariehold.
KRB
Dette er å skyte spurv med kanon. Hvilken info skal de sjekke? Den som står i fiskebasen her inne på forumet eller skal de dobbeltsjekke og vurdere opp mot hverandre missvisende info om temp, Gh, Kh, Ph antall liter, lengde på karet, sammensetning av fisker, antall l/t i sirkulasjon mange maller trives i, sortvann, eikeblad i corydoras kar, osv osv? Det er en sannhet med modifikasjoner og svært tynn fasitt dette med akvariehold.

Nei, men det blir for dårlig at de viser gullfisker i små boller og haimaller i stappfulle 100 liters kar. Jeg sier ikke at de skal kun ta helt perfekte akvarier med perfekte kombinasjoner, men de burde tenke seg litt om når de velger ut hva de skal sende på TV.

Jeg synes de burde ha noen som kunne en del om akvariehold som vurderte om det og det akvariet var lurt å vise på TV. Det har ikke så mye å si om karet har pH på 6,7 eller 7 så lenge karet ikke er stappfult av haimaller, ildhaler, gibbiceps, neontetra og gullfisk i en stor fiskesuppe. Litt basic informasjon må det da være mulig å klare å skvise ut i et TV-program. Dyrevenn er et program som skal lære barn om dyr, så da ser jeg ikke helt hvordan du kan mene at det er greit at de ikke tar ansvar for at dyrene de lager innslag om har det bra. Hvordan kan vi uffe oss over at mange fiskeeiere kan så lite om akvaristikk, og samtidig si at NRK ikke har ansvar for å sjekke at dyreholdet på skjermen foregår på rett måte?
Papirdukke
Dyrevenn er et program som skal lære barn om dyr, så da ser jeg ikke helt hvordan du kan mene at det er greit at de ikke tar ansvar for at dyrene de lager innslag om har det bra. Hvordan kan vi uffe oss over at mange fiskeeiere kan så lite om akvaristikk, og samtidig si at NRK ikke har ansvar for å sjekke at dyreholdet på skjermen foregår på rett måte?

Det er INGEN andre enn eierne som er ansvarlig for dyrevelferden.
Å laste en produsent av TV program foe dette er meningsløst og for dumt.

Hvordan kan du vite at disse fiskene ikke har det bra og at dyreholdet er feil?
Er det noe du har lest og dermed tatt stilling til er det korrekte svaret?

det er ikke vits og blåse seg så fryktelig opp pga dene tråden..
det som var meningen var å se om andre var enige i at det kunne vært litt mer info ang akvariehold enn at en gutt på 10 år sa at det er lett og ha akvarium og foret fiskene med kattemat.

Siden det virker som at de vil lære unger litt om dyrehold, så hvorfor ikke få med en som har jobbetmed /hatt akvarium som hobby lenge, som kunne tipset en nybegynner om hva som er rett og galt. ikke gå 100% inn på temaet med ph, gh og alle de forskjellige begrepene, men enkle tips og slikt for at de ikke skal ende med mase døde fisk og andre problemer..
KRB
Det er [B]INGEN[/B] andre enn eierne som er ansvarlig for dyrevelferden. Å laste en produsent av TV program foe dette er meningsløst og for dumt. Hvordan kan du vite at disse fiskene ikke har det bra og at dyreholdet er feil? Er det noe du har lest og dermed tatt stilling til er det korrekte svaret?

Å fraskrive NRK alt ansvaret her, blir helt noldus spør du meg. Selfølgelig har eierne ansvaret for sine egne dyr, men NRK burde ha nok vett til å klare å tenke seg til at kanskje ikke eierne vet nok om fiskene sine og vurdere om de skal lage et innslag om karet. Vil tro at nrk har nok ressurser til å kunne leie inn en ekspert et par timer som kunne sett på forskjellige kar og sagt om han/hun synes at karet var greit nok satt sammen til å kunne vises på tv.

Hvis jeg f.eks skulle skrive en artikkel om hvordan man skulle holde marsvin, så hadde jeg hatt ansvaret for at jeg ikke skulle skrive/vise noe som kunne være misvisende. Hvis man ser et bilde av et marsvin alene i et bur f.eks så kan man gjerne tro at marsvin har det fint alene. Noe de i realiteten ikke har.

Greit nok at jeg er ny til akvariehold, men et par ting har jeg fått med meg når jeg har tittet i akvariebøker og lest her på forumet. Haimaller i en 100 liters går ikke an. Eller synes du det kanskje? Eller synes du at gullfisker bør holdes i såkalte gullfiskboller?
Jeg er enig med Linka. Dersom programmets intensjon er å lære barn om sunt dyrehold, så synes jeg det blir feil å filme karr der fiskens eier ikke har tatt hensyn til f.eks fiskens størrelse, og forer fiskene med kattmat! Dette kan da umulig være bra for fisken???? Hær synes jeg det burde blinket en varsellampe for produsenten.

Må tilføye hær; at jeg ikke har sett det nevnte programmet, og baserer min uttalelse på det som har blitt fortalt av TS.
Linka
det er ikke vits og blåse seg så fryktelig opp pga dene tråden.. det som var meningen var å se om andre var enige i at det kunne vært litt mer info ang akvariehold enn at en gutt på 10 år sa at det er lett og ha akvarium og foret fiskene med kattemat. Siden det virker som at de vil lære unger litt om dyrehold, så hvorfor ikke få med en som har jobbetmed /hatt akvarium som hobby lenge, som kunne tipset en nybegynner om hva som er rett og galt. ikke gå 100% inn på temaet med ph, gh og alle de forskjellige begrepene, men enkle tips og slikt for at de ikke skal ende med mase døde fisk og andre problemer..

Tror ikke det er mange som har blåst seg opp, men i en diskusjon er det for/mot som diskuteres. Hadde det ikke vært uenighet hadde det heller ikke blitt diskusjon av det.

For det første så må voksne være de som tar ansvaret ved anskaffelse av kjæledyr til barn. Man kan ikke forvente og tro på at barn besitter den kunskapen som trengs for å starte opp og drifte et akvarie etter alle solemerker.
Om programmet er for barn så er det ikke barnas ansvar og kompetanse som er vektlagt ved anskaffelse av akvarie.

Dette ansvaret er det de voksne som må ta, og da forventer nok de fleste her inne at kunnskap er noe man søker og ikke får servert på fat.

For det andre så er det en sammenheng mellom de enkelte begrepene som jeg nevnte, og som er like viktige for god og sunn fiskeglede.

Så jeg spør deg, hvilke tips mener du de skulle ha kommet med?
KRB
Tror ikke det er mange som har blåst seg opp, men i en diskusjon er det for/mot som diskuteres. Hadde det ikke vært uenighet hadde det heller ikke blitt diskusjon av det. For det første så må voksne være de som tar ansvaret ved anskaffelse av kjæledyr til barn. Man kan ikke forvente og tro på at barn besitter den kunskapen som trengs for å starte opp og drifte et akvarie etter alle solemerker. Om programmet er for barn så er det ikke barnas ansvar og kompetanse som er vektlagt ved anskaffelse av akvarie. Dette ansvaret er det de voksne som må ta, og da forventer nok de fleste her inne at kunnskap er noe man søker og ikke får servert på fat. For det andre så er det en sammenheng mellom de enkelte begrepene som jeg nevnte, og som er like viktige for god og sunn fiskeglede. Så jeg spør deg, hvilke tips mener du de skulle ha kommet med?

Ja, men nå er det slik at mange voksne ikke tar ansvar for slikt fordi "det bare er en fisk". Kanskje barna ville tatt det opp med foreldrene når de lærte litt om akvariehold? For meg så virket det som om programmet var beregnet på barn i 9-13 års alderen, og når man er så gammel så forstår man en god del. Uansett så har NRK ansvar for å vise ting som er riktige, og ikke bare forsterke barna sin tro om at så lenge det er en fisk og den får plass i akvariet, så har den det bra.

Det er ikke vits å dra inn begreper som pH, GH osv. i et barneprogram. Temperatur og størrelse på kar og fisk er noe som de fleste barn vil forstå derimot.

Jeg mener de burde kommet med generelle tips slik som f.eks. at alle fisker har forskjellige behov når det gjelder temperatur, størrelse på kar og andre vannverdier(men kanskje ikke blande inn pH osv. som jeg sa, siden barn sansynligvis ikke kan så mye om de begrepene). De kunne og for eksempel snakket om hvor ofte man bør skifte vann og at det er viktig med variert kost til fiskene og at ikke alle fisker har samme behov når det gjelder mat. Og det at et akvarie først trenger en innkjøringsperiode. Men det måtte ikke blitt for komplisert, for vi snakker trossalt om et barneprogram.

Og om ikke målet er å "fikse" akvarier som allerede står hjemme på barnerommet, så kan helt sikkert sånne små fakta hindre at mange ivrige små akvarister ender opp med at alle fiskene dør etter noen uker pga. nitritt.
Tilfeldig bekjentskap
© May Conny Darup
Reklame for plussmedlemskap