Blåsesand fra biltema
Platyen min døde for mindre enn en time siden og allerede savner jeg noe sprellende i 22-literen min. Så da tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på kuhlii-ål med tanke på at jeg snart flytter og vil da enten ta i bruk en 54-liter, eller om det ikke går an ha akvarium der, gir vekk akvariebeboerne. Om jeg skal ha kuhlii-ål blir jeg nødt til å skifte til sand og vil da selvfølgelig gjøre det på billigst måte, ergo biltemasand. Er det da denne her: http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/? Hvilken kornstørrelse burde jeg velge?
Postet 13.02.10 kl 20:57
Postet 13.02.10 kl 21:08
Ok, takker for svar
Jeg vil påstå at jeg har nok peiling til å gi en gruppe kuhlii-ål alt de trenger bortsett fra plass, så de vil trives hos meg mens de fortsatt er unge. Har hatt reker og snegler i snart to år, og nå når rekene har blitt utryddet av porselenssyken så synes jeg det blir litt tomt med bare 5 små snegler. Hvis det ikke går bra med kuhlii-ålene den korte tiden de får bo i 22-literen så gir jeg dem selvfølgelig bort. Jeg er ikke nybegynner på området
Forresten, noen anbefalinger på lette fisk jeg kan ha i 54-literen? Har ihvertfall lyst på dverg coryer i tillegg til kuhlii som bunnfisk, om det ikke blir for mye. Så har jeg lyst på en bitteliten gruppe, eller et par med midt-toppsjikt fisk som ikke yngler så forferdelig lett, men som er fine og se på. De må selvfølgelig passe sammen med vannverdiene til kuhlii og cory.
Jeg vil påstå at jeg har nok peiling til å gi en gruppe kuhlii-ål alt de trenger bortsett fra plass, så de vil trives hos meg mens de fortsatt er unge. Har hatt reker og snegler i snart to år, og nå når rekene har blitt utryddet av porselenssyken så synes jeg det blir litt tomt med bare 5 små snegler. Hvis det ikke går bra med kuhlii-ålene den korte tiden de får bo i 22-literen så gir jeg dem selvfølgelig bort. Jeg er ikke nybegynner på området
Forresten, noen anbefalinger på lette fisk jeg kan ha i 54-literen? Har ihvertfall lyst på dverg coryer i tillegg til kuhlii som bunnfisk, om det ikke blir for mye. Så har jeg lyst på en bitteliten gruppe, eller et par med midt-toppsjikt fisk som ikke yngler så forferdelig lett, men som er fine og se på. De må selvfølgelig passe sammen med vannverdiene til kuhlii og cory.
Postet 13.02.10 kl 21:21
Hvis du sier at du har peiling på å gi kuhlii-ål alt di trenger men ikke plass.
Da vil eg si at du ikke har peiling. Man setter ikke inn bevist fisk eller hva det måtte være i et akvarium med viten å vilje når man vet at det ikke er plass nokk.
Dessuten så vil jeg ikke hatt noe annet en kanskje reker i det såkalte akvariet på 22 liter.
Da vil eg si at du ikke har peiling. Man setter ikke inn bevist fisk eller hva det måtte være i et akvarium med viten å vilje når man vet at det ikke er plass nokk.
Dessuten så vil jeg ikke hatt noe annet en kanskje reker i det såkalte akvariet på 22 liter.
Postet 13.02.10 kl 23:42
Postet 14.02.10 kl 01:02
Postet 14.02.10 kl 12:55
Postet 14.02.10 kl 13:24
Postet 14.02.10 kl 14:32
Ildhaledet er mange diskusjoner angående olivinsand frå biltema,hold dere unna biltema å kjøp rådasand da vel.siden olivinsand er både giftig og skarp i kantene.det er sikkert noen som ikke er enig med meg å droppe biltema sin sand,men det blir opp til en og hver.
Det er jo bare tull!
Nå har akvarister brukt blåsesanden fra Biltema i årevis. Biltema har jo flere typer sand, ikke bare den usunne Olivinsanden du tenker på!
Det er selvfølgelig den som passer for akvariebruk som anbefales av alle her på Akvaforum!
Det er ingen her (bortsett fra det innlegget fra et forumtroll som har blitt sletta) som anbefaler noe annet enn Blåsesand artikkelnr 175425. Det er den grove typen.
"Grov" er en sannhet med modifikasjoner, for Biltemasanden er så fin og herlig å ta i. Alle kornene er runde og fine. Finnes ikke skarpe. De er undersøkt under mikroskop av flere, så den tvilen er ryddet tilside for årevis siden.
Her er et mikroskop-bilde Frank Angell la ut i en tråd for et par-tre år tilbake, og det viser de fine, runde kornene i Biltemasanden:
Postet 14.02.10 kl 14:46
Endret: 14.02.10 kl 14:53
Postet 14.02.10 kl 14:47
Postet 14.02.10 kl 14:50
Postet 14.02.10 kl 15:01
Postet 22.03.10 kl 22:59