Blåsesand fra biltema

Platyen min døde for mindre enn en time siden og allerede savner jeg noe sprellende i 22-literen min. Så da tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på kuhlii-ål med tanke på at jeg snart flytter og vil da enten ta i bruk en 54-liter, eller om det ikke går an ha akvarium der, gir vekk akvariebeboerne. Om jeg skal ha kuhlii-ål blir jeg nødt til å skifte til sand og vil da selvfølgelig gjøre det på billigst måte, ergo biltemasand. Er det da denne her: http://www.biltema.no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/? Hvilken kornstørrelse burde jeg velge?
Riktig sand, du vil ha den groveste. Skriv ned varenr og dobbeltsjekk før du går til kassa I 22litern ville jeg forsåvidt kun hatt reker/snegler, og heller finne på noe mer spennende (sier ikke at reker og snegler er kjedelige) når 54litern er oppe og går.
Ok, takker for svar

Jeg vil påstå at jeg har nok peiling til å gi en gruppe kuhlii-ål alt de trenger bortsett fra plass, så de vil trives hos meg mens de fortsatt er unge. Har hatt reker og snegler i snart to år, og nå når rekene har blitt utryddet av porselenssyken så synes jeg det blir litt tomt med bare 5 små snegler. Hvis det ikke går bra med kuhlii-ålene den korte tiden de får bo i 22-literen så gir jeg dem selvfølgelig bort. Jeg er ikke nybegynner på området

Forresten, noen anbefalinger på lette fisk jeg kan ha i 54-literen? Har ihvertfall lyst på dverg coryer i tillegg til kuhlii som bunnfisk, om det ikke blir for mye. Så har jeg lyst på en bitteliten gruppe, eller et par med midt-toppsjikt fisk som ikke yngler så forferdelig lett, men som er fine og se på. De må selvfølgelig passe sammen med vannverdiene til kuhlii og cory.
Hvis du sier at du har peiling på å gi kuhlii-ål alt di trenger men ikke plass.

Da vil eg si at du ikke har peiling. Man setter ikke inn bevist fisk eller hva det måtte være i et akvarium med viten å vilje når man vet at det ikke er plass nokk.

Dessuten så vil jeg ikke hatt noe annet en kanskje reker i det såkalte akvariet på 22 liter.
Kuhlii-ålen man får kjøpt i butikken er praktisk talt fortsatt yngel, så en 22-liter vil bli som et yngelkar frem til de får et nytt hjem. Som sagt, hvis de ikke får sjansen til å flytte til noe større etterhvert så skal de slippe å få bo der lenger.
guppyoppdretteren
Uansett så skal de ha olivinsand for å trives, på grunn av at den vanlige har skarpe kanter...

Til orientering er olivinsand "knusesand" og derfor meget skarp i kantene!
det er mange diskusjoner angående olivinsand frå biltema,hold dere unna biltema å kjøp rådasand da vel.siden olivinsand er både giftig og skarp i kantene.det er sikkert noen som ikke er enig med meg å droppe biltema sin sand,men det blir opp til en og hver.
biltema har da ikke BARE olivinsand. Skal da ikke slutte å kjøpe et ypperlig produkt der fordi de selger et annet produkt som ikke er like bra
Ildhale
det er mange diskusjoner angående olivinsand frå biltema,hold dere unna biltema å kjøp rådasand da vel.siden olivinsand er både giftig og skarp i kantene.det er sikkert noen som ikke er enig med meg å droppe biltema sin sand,men det blir opp til en og hver.

Det er jo bare tull!
Nå har akvarister brukt blåsesanden fra Biltema i årevis. Biltema har jo flere typer sand, ikke bare den usunne Olivinsanden du tenker på!
Det er selvfølgelig den som passer for akvariebruk som anbefales av alle her på Akvaforum!
Det er ingen her (bortsett fra det innlegget fra et forumtroll som har blitt sletta) som anbefaler noe annet enn Blåsesand artikkelnr 175425. Det er den grove typen.
"Grov" er en sannhet med modifikasjoner, for Biltemasanden er så fin og herlig å ta i. Alle kornene er runde og fine. Finnes ikke skarpe. De er undersøkt under mikroskop av flere, så den tvilen er ryddet tilside for årevis siden.

Her er et mikroskop-bilde Frank Angell la ut i en tråd for et par-tre år tilbake, og det viser de fine, runde kornene i Biltemasanden:

[External Image]
hei pål jeg er enig med deg,men det som er problemet er att enkelte vet ikke att det finnes to typer sand.en bør vite forskjellen ellers bør en holde seg til rådasand.
Ildhale
hei pål jeg er enig med deg,men det som er problemet er att enkelte vet ikke att det finnes to typer sand.en bør vite forskjellen ellers bør en holde seg til rådasand.

Hvorfor tror du vi forteller produkt/varenummeret da? For å sikre at folk får den riktige.
hei mona du har ett poeng der,det er bra att du opplyser vilken biltema sand en skal bruke,men jeg får håpe att folk her på forumet skjønner forskjellen.men folk som ikke skjønner forskjellen bør holde seg til råda sand.
Varierer vel litt på kass blomster man planter, men
noen som har erfaring med hvordan biltemasanden generellt egner seg til å plante blomster i ?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap