Hvor mangen og hvilken størrelse får plass i en 60l?

Har et 250L Akvarium, men skal snart flytte så tenker at det da kan være lettere med et mindre akvarie. Så jeg lurte på om det var mulig å industrere de fiskene jeg har inn i 60L eller ett akvrium rundt den størelsen. De fiskene jeg har er :

1x Scalare
3x Guppy Damer.
4x Dalmatiner Molly (+4 yngel og flere i vente)
7/8x Platy.
3x slange lignende bunnfisker.
3x sverdhalefisker
og 3x av den ukjent sort pås tørelse med en Dalmatiner Molly.
Håper noen kan hjelpe meg Hilsen Meg
Jeg tror alle skulle kunne trives i 60l, utenom scalare. Den må ha større plass. I tillegg til det har du alt for mye fisk til en så liten tank. Du burde nok vurdere å kvitte deg med et par arter, eller beholde den store tanken.
Okei, hvor mangen fisker ville du ha anbefalt å ha oppi 60L? Takk for svaret det hjalp veldig
Tja si det du. Nå er jeg ingen ekspert, men om vi tar utgangspunkt i de fiskene du har ville jeg ha gjort slik:

Beholdt molly og guppy ELLER platy. Alle disse trives sånn ca i midtsjiktet, så blir litt mange med alle de du har. Jeg hadde gått for molly og guppy.

Med sverdhalefisker, mener du sverddrager? I såfall må de ha 120l +, så de er det nok best å bli kvitt.

De slangelignende er sikkert Kuhlii-ål. De er jo fine bunnfisker som jeg ville ha beholdt, men du burde kjøpe et par til da de liker å være mange sammen.

Resten ville jeg rett og slett ha kvittet meg med, kansje byttet for en ancistrus eller no??
okei, Tusen takk, Dette var veldig til nytte Syns det hørtes ut som en fin kombinasjon, men tror du det er okei med tre platyer i tilleg? Ja du hadde rett det var Sverddrage jeg mente. Men jeg ante ikke at dem trengte så stor plass,serlig stor er dem jo ikke?, Takk
Hva er den "slange-lignende" fisken?

Er jo rimelig vesentlig om det er en kuhlii- eller en øreål....
Syns det hørtes ut som en fin kombinasjon, men tror du det er okei med tre platyer i tilleg

Ærlig talt så vet jeg ikke. Er egentlig ganske ny på dette, men det jeg tenker er at det lett blir overbefolket!? Du sier du venter yngel på mollyen din, og platy er jo fæl til å få yngel de og. Jeg vet ikke egentlig. Selv syns jeg det er bedre med for få fisk enn for mange. Blir jo fort nitritt og ustabile verdier i 60l dersom det er for mange.

Som julnil sier, du må nesten finne ut hvilken type ål du har. Er det øreål blir de fort veldig store, og passer ikke i 60 l.
Må bare spørre; du har en 250L, og vil kvitte deg med dette og kjøpe en 60L i tro om at det er "enklere"? Det er vanskeligere med et lite enn med et stort akvarium. Dersom du har mulighet til å beholde 250litern, burde du gjøre det. Da kan du i grunn beholde alle fiskene, scalaren burde du dog kvitte deg med. En enslig scalare i et kar med levendefødere er litt stusselig.
det er tre kuhlii-åler
Stine Sofie
Må bare spørre; du har en 250L, og vil kvitte deg med dette og kjøpe en 60L i tro om at det er "enklere"? Det er vanskeligere med et lite enn med et stort akvarium. Dersom du har mulighet til å beholde 250litern, burde du gjøre det. Da kan du i grunn beholde alle fiskene, scalaren burde du dog kvitte deg med. En enslig scalare i et kar med levendefødere er litt stusselig.

Ja, jeg har hørt det, men Scalren våres ser ukke ut til å utgjøre noen serlig stor trussel. Var lite intersert fra dag en. En annen ting er at den liker seg i enerom. Vi hadde to, men det var først etter den enes død at den vi nå har begynte å vokse. Men, hadde jo håpet på beholle det store akvariet, vet det er lettere. Men skal flytte på grunn av studie og har ikke lyst til å kvitte meg med fiskene ( da dem er hobbyen min og jeg har industrert mye penger i det). Men om du har noen gode råd til hvordan man kan forenke situasjonen tar jeg gladelig i mot dem Gode råd er dyre. Tusen takk for informasjonen
Ja, det er det jeg spør om. Jeg vurderer dete på begrunnelse av at jeg skal flytte til høsten på grunn av videre sudie, og det er da ingen hjemme som ønsker å på ta seg ansvaret. Men jeg vill heller ikker gi opp akavriet mitt helt, til det har jeg brukt for mye tid og krefter og penger til. Det er sikkert mulig å få med seg det store dit jeg skal bo, men må og tenker på alternative løsninger. Håper du har noen gode tips.
Skal jeg være helt ærlig, så burde du egentlig selge alt - akvariet og alt innhold. Dette gjør det mye, mye enklere for deg å flytte. Pengene du får for å selge 250 literen kan du ta vare på og spare til senere.
Når du ankommer ny bolig på studie-stedet, kan du i ro og mak finne deg til rette. Og når det er tid og mulighet til det, da kan du dra ut og kjøpe deg et nytt akvarium med nye fisker. Et mindre akvarium altså, et som du garantert har plass til i studenboligen, når du ser hvordan det blir innredet med hensyn til møbler osv der. Dette er den aller beste løsningen.

Kanskje du ender opp med å vente, og heller prioritere andre ting den første tiden på nytt sted. Bli kjent med folk, sette deg inn i bøker osv.

Du vil ikke være den første akvaristen som har lagt akvariehobbyen på hylla for en stund under studietiden Du kan alltids ta den opp igjen senere, eller om savnet blir for stort etter fisker: kjøpe nytt noen måneder etter at du har flyttet inn på nytt sted. Eventuelt kan du kjøpe et nytt brukt akvarie rimelig, et som selges i nærheten av der du skal studere
Jeg tok opp akvariehobbyen min da jeg begynte å studere Var det første jeg brukte studielånet på.
Hadde 180+60 liter inne på en 20kvadrat hybel. Nå har jeg flyttet i leilighet på 60m2, men får ikke lov av samboer å "videreutvikle" hobbyen min:P
Okei, vell tusen takk for rådet, høres fornuftig ut. Får vell sende fiske mine på ferie, dem jeg vill beholde for har noen klare favoritter Tusen takk dette hjalp meg hveldig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap