Om nestenkatastrofe, ventilforvirring og lettelsens sødmefylt forundring.
Memorandum til skrekk og advarsel. Måtte rense utvendig filter og slanger for noen dager siden. Alt gikk riktig så greit. Pusse, pusse, forsiktig rens og plystr. Koblet til alt og fyrte opp. Alt ser greit ut. Noen dager senere, og med liten oppmerksomhet rettet mot akvariet i mellomtiden, når jeg skal mate kjennes overflatevannet utrolig varmt ut. Helt Seychellene. Alarm. Sjekker pumpa auditivt. Den går. Hva kan det være? Ventilene! Glemt å åpne! Idiot! Panikkskifte av et par bøtter vann. Masse plunder med pumpa. Den ene slangen sprekker mens jeg kaver med å få alt på plass. Viktige bidrag til bannordboka for viderekomne ytres. Etterhvert er alt på plass og sukler og pipler lystig. Fiskene lever, men er de litt dusemente? Ekspressnitritmåling. 0,025 miligram per liter sier Herrn Farbkarte von Jbl. Katastrofen avverget. Må bare følge med fremover. Postulat: Kraner som stenges, må åpnes igjen. Så kan man på den mer seriøse siden undre seg: Hvordan kan filterbakteriene ha overlevd flere dager i noe jeg antok ville være et tilnærmet oksygenfritt miljø - og med en oppvarming av filtervannet til badekartemperaturer etter japansk standard?
Postet 19.03.10 kl 17:24
Postet 19.03.10 kl 17:41
Ja. Har målt ammoniakk og ammonium til 0 og altså NO2 til maks 0,025 ppm (gjentatt 6 timer etter vannbytte) og synes dette er helt uforståelig med bakgrunn i at filteret bare har hatt intern sirkulasjon i flere dager. Kommer som jeg sa tidligere til å foreta jevnlige målinger, men foreløpig er dette forbausende - uten at jeg skal ta "seieren" på forskudd.
Postet 19.03.10 kl 18:08
Postet 19.03.10 kl 19:09
Postet 19.03.10 kl 19:18
Postet 19.03.10 kl 19:22
Postet 20.03.10 kl 09:49
Postet 20.03.10 kl 10:00
Stein LMålte nå amoniakk og nitritt til 0. Utrolig og forbausende. Har noen en god forklaring?
Hell i uhellet kan vise seg å være at du hadde renset filteret. Det var altså ikke proppet med "gjørme" og skitt til nedbryting. Når noe råtner, forbruker det oksygen.
I et nyrenset og rent filter vil det være mer oksygen igjen i vannet til filterbakteriene.
Ved strømstans o.l. er det derfor anbefalt å rense filteret, slik at det ikke er fullt av råtnende materiale som kan "kvele" filterbakteriene.
Det kan kanskje vise seg at du har flaks, tross alt, og nok filterbakterier overlever katastrofen. Men husk at du må måle jevnlig i et par uker.
Postet 20.03.10 kl 11:11
Postet 20.03.10 kl 12:15
Tar frem denne igjen, ifall det kan være til trøst for andre som kløner det til med filteret, og etter alle teorier burde ha drept alt av bakterier. Jeg glemte å åpne ventilene etter å ha skiftet partikkelfilter og gjort en lett rengjøring av utvendig filter. Slik sto det og sluret i tre dager. Forventet det verste, men har kun opplevd en liten nitrittforhøyning som raskt forsvant, og måler nå 0 i amoniakk og nitritt, 10 dager etter at geniet stengte ventilene...
Jeg er både forbauset og lettet, men konkluderer ikke med annet enn at det kan gå bra, og bedre enn fryktet med filterbakteriene, selv om filteret altså ikke har vanngjennomstrømming. Som svært mye annet innen akvariehobbyen er dette kun anekdotisk erfaring, og ikke vitenskap.
Jeg er både forbauset og lettet, men konkluderer ikke med annet enn at det kan gå bra, og bedre enn fryktet med filterbakteriene, selv om filteret altså ikke har vanngjennomstrømming. Som svært mye annet innen akvariehobbyen er dette kun anekdotisk erfaring, og ikke vitenskap.
Postet 25.03.10 kl 13:29