Ferskvannsrokke = problemer

Ferskvannsrokka mi har fått en forkjærlighet for flakfor og malle-tabletter.
Er dette noe jeg bør bli bekymret over?
Han spiser mygglarvene sine som vanlig, i tillegg..
Atte ?? Bekymra for at fiskene dine spiser mat ??
Prøv med små biter av reke (iike reker i lake)
VT
den spiser vel bare maten som den får fatt i. så tviler på at det er noe spesiellt og bekymre seg for da.
Rokker spiser alt og mye..... jeg har selv tre stykker og mygglarver er bare litt dessert ...... begynn med reker og rå sei ( kjøp fersk å frys ned) ..... rokker er på konstant leting etter mat , blåser ned i sanden...... kom innom denne tråden , her er mye kompetanse om rokker....

http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1064737-Ferskvannsrokker.-Råd-og-erfaringer.
Sv:
Takker og bukker Tenkte mest på om det var noe den egentlig ikke skulle hatt i seg. Men da kan jeg sove godt i natt!
Hvilken art er det?
Har du hatt den lenge?
Så lenge rokka spiser, så er det bra. De trenger mye mat, og ofte. Du må derfor være nøye med vannbytte og vannverdier.
Du må også prøve å få den over på kraftigere mat, som rå fisk og reker.

Har selv 4 rokker, av artene P.motoro og P.Castexi otorongo.
Har drevet med disse fiskene i noen år nå, og blir bare mer og mer fasinert av disse.

Mye god info på linken som allerede er nevnt. [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1064737-Ferskvannsrokker.-R%E5d-og-erfaringer.][/URL]
Sv:
Det er her det blir flaut da. Rokka hadde bare det latinske navnet skrevet opp i butikken, og lappen med det har jeg vel lagt et lurt sted... Det ligger ute bilder av den, hvis du (som har bedre peiling på rasene en meg) vil se om du kjenner den igjen?

Har hatt den siden nyttår, og den trives godt.
Var bekymret for at den ikke ville trives i et så lite akvarium, men det ser ikke ut til å plage den. Akvariet er ganske langt, så den har plass til å svømme på.

Jeg har vært inne på tanken med reker, men er usikker på oppbevaring (oppdrett?) osv av dem. Blir glad for råd
Potamotrygon reticulata
Potamotrygon Reticulata
Common Names: Reticulated River Ray, Teacup Ray, Colombian Ray
Distribution: Magdalena and Atrato Rivers, Colombia
Maximum Size (Disc Width): appx. 14"+, females get larger.
*Note: P. Magdalenae have elongated tails, total length adult: 30"
Juvenile Tank Footprint: 48"x18"
Adult Tank Footprint: 72"x30"
Feeding Habits: P. Reticulata tend to very finicky eaters, especially when juvenile. They tend to only eat small live foods, such as ghost shrimp and blackworms for the first few months in captivity. Once acclimated, they can be weaned to other small prepared foods.
Info: Potamotrygon Reticulata is one of the most common and mis-identified stingrays in the aquarium hobby. Often Exported and Imported as 'Teacup' Stingray, a generic term used for a juvenile stingray with no identification. This species is more prone to becoming neglected during shipment, and being of very poor quality once acclimated in a local fish store. Parasites are a very common secondary infection due to stress and improper husbandry while at distributorships.
Confusion: This species comes in a number of different variants, and is commonly referred to as the Reticulated Stingray. It comes in a wide range of color and patterns, but should all be treated as one species.
Variants: P. Reticulata come in a number of different color variants and patterns. Both geographical variations will be noted in the photo gallery, as their is still much confusion to the identification of this particular species. It is believed that their are actually 2 seperate sub-species of P. Reticulkata, with names such as 'Red Reticulata, Potamotrygon sp. "Red", and Colombian Red Ray."
However, R.S Rosa recently hypothesized that P. Reticulata is synonymous with Potamotrygon Orbignyi, and should be classified as such. Hobbyists have noted some morphological differences in what seems to be 2 separate sub-species, such as the tail structure varying from one specimen to the next. It is near impossible to use these physical characteristics in home aquaria as defining parameters in the variations, due to shipping damage of the tail structure. Other defining characteristics in the variations have been noted as well, including the pattern and coloration on the underside of one P. Reticulata, while this characteristic is unfound in some other varieties of P. Reticulata.
Potamotrygon Magdelanae is also consider a stingray synonymous with the reticulated river ray. However, not much information is known about this situation.

mvh steinar
Kan se ut som en Potamotrygon reticulatus, eller P.orbignyi.
Dette er ikke av de enkleste artene, og såvidt jeg vet er det ingen i norge som har greid å holde liv i disse over lengre tid.
Mange har prøvd.

Jeg er av den oppfatning at disse rokkene ikke skulle vært solgt. Men på grunn av at de ikke blir så store, og er av de billigste, så er de desverre ofte på listene, og relativt lettsolgte.
P.motoro er den ultimate nybegynner rokka. Men denne blir betraktelig større, og trenger mye større kar.
Om du får til denne du har, vil også den trenge mye større plass etterhvert.
Litervolum er ikke det viktigste, men bunnflaten i karet.

Rokker generellt er mye mer krevende enn f.eks. discus. Små rokker spesiellt.
Når rokkene når en viss størrelse vil de spise alt av småfisk o.l. som de klarer å fange.

Når vi snakker om reker til fôr, så snakker vi om reker fra frysedisken e.l. Ikke akvariereker. Disse bør forøvrig skylles og deles opp til så små rokker. Mine er så store at de får hele reker med hode og skall. Alt går ned.

Som sagt, så finner du det meste om rokker i den linken som er postet.
Sv:
At den spiser småfisk har jeg sett allerede, det har gått med noen tetraer og gyppyer siden han kom oppi. Men har får ikke tak i de større fiskene, så det ser ut til å gå bra. For øyeblikket...

Når det er sagt var jeg veldig bekymret for at han kanskje ville slurpe i seg noen kuhlii-åler, men det trengte jeg vist ikke tenke på. Ålene legger seg oppå han når han feier over sanda, og kiler han når han feier over dem.
Jeg tillater meg å si at de er kjempesøte når det stikker 3 ålehoder frem fra under Rokka

Skal komme over på reker til han snarest mulig, virker som et bedre alternativ en småfisk og myglarver.
Det var syns at han kanskje ikke vil leve så lenge da, får håpe på det beste.
Hittil ser han ihvertfall veldig fornøyd ut.

Tusen takk for hjelpen!
Hei
ka ga du for den sjønasen?

kone tengt meg en sjøl:P
Sv:
Jeg ga 1500kr. Men det kunne jeg spart meg, rokka mi døde i natt...
Sv:
Jupp. Den lå død på bunnen da jeg sto opp i dag. Som tidligere skrevet på denne tråden, ble det jo spådd at den ikke ville leve så lenge.

Sånn kan det gå... De andre fiskene ser ikke ut til å verken være syke, eller vanntrives, så var nok rokka som var problemet.
Vannverdiene var heller ikke forandret, så... Trist.
hadde en lik rokke selv for ikke så lenge siden, derfor jeg hadde info om den,jeg betalte 595 for den. men den varte ikke lenge den heller. den ble faktisk tatt av dage av discusene mine.
Sv:
Nei, den ble ikke plaget. Tatt i betraktning at jeg hadde sicklider og guramier var det egentlig veldig fredelig. Ingen plaget noen. Sett bort ifra at den ene neon-tetraen mobbet honningguramien (ja, faktisk...) så var det rolig oppi der.

Utrolig trist egentlig, var blitt veldig glad i den lille rokka.
Takk for infoen da, nyttig å ha kunnskapen med seg!
1500,- var en veldig overpris for en liten rokke av denne arten.
Normalpris er 5-700,-

Den ser dessuten utmagret ut på bildene. Til alle som skal kjøpe rokker og ikke har erfaring. Aldri kjøp rokker hvor man kan se konturene av bein under skinnet. Unngå også alle rokker som er mindre enn 10-12 cm på tvers av ryggen. Å kjøpe slike rokker er like smart som å hive penger i toalettet desverre.

Synd at det gikk slik, men som sagt forventet. Disse små artene er forbeholdt erfarne "rokkefolk".

PS: Målte du vannverdier?
All tilstedeværelse av nitritt eller amonium er en sikker død for en liten rokke. Selv om andre fisker i karet er helt upåvirket?
Var den rød under kroppen etter at den var død?

Nitrat kan også være dødelig for små rokker.
Sv:
Bildene ble tatt dagen etter jeg hentet den i butikken tror jeg?
Vannverdiene var egentlig helt fine, eneste var at jeg hadde litt dårlig med næring til plantene en jeg ellers vanligvis har. Men det var en nedgang på 0.5 omtrent...

Den var ikke rød nei, den var hvit(normal)farget til litt lysere rosa.
"fine" vannverdier kan bety så mangt. I rokkeverden, er vannverdier presisjon.
Men som sagt, disse små artene er kjendt for å dø "uten spesiell grunn".
Sv:
Tusen takk for hjelpen iallefall, så vet jeg hva jeg kan gjøre til en eventuell neste gang.

Men hva hadde det betydd om den var rød på magen? O.o
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap