Da er ett 250 liters i hus! :d litt spørsmål...

Men får nok ikke pumpen før i morgen, er det mulig å sette i den jeg har i 60 literen? eller dør alle fiskene da?

kan eplesneglene i det uten pumpe? eller må jeg vente til jeg har helt det vannet fra 60 literen over osv?

er enda ny på dette så prøver så godt jeg kan :P

tenkte å sette grus å planter i i dag hvertfall. men hadde vært greit med en malle eller snegler oppi, men vet jo ikke åssen det er om ikke jeg kan ha den gamle pumpen oppi til i morgen...
Har du tenkt å ta pumpen fra 60-literen over i en tom 250-liter og la fisk gå uten pumpe i 60-literen?

Det frarådes på det sterkeste. 1) fisken lider 2)filterbakteriene lider. Filterbakteriene trenger næring for å leve de også, og setter du filteret inn i et tomt kar - et så lite filter, så blir det ikke næring til bakteriene.

Tålmodighet, er mitt råd.

Ikke plasser noen levende dyr i akvariet før du har filterbakterier etablert i et filter som er beregnet for 250 liter. Maller må ha godt med oksygen. Eplesnegler må også ha oksygen. Ingen av dem egner seg som "prøvekaniner" i start av akvarier. Dersom du har maller, bør du forresten vurdere om du ikke heller skal ha sand i bunnen.

Du bør kjøre inn karet skikkelig, både for din og dyrenes del.

Les artikkelen om oppstart av akvarier. Der får du mange gode tips.
å ja, trodde det gikk litt om jeg flyttet" alle" fiskene og pumpen over i det største, så trodde jeg det ikke var så farlig... godt jeg spørte først hehe

så jeg må vente noen uker heller?
trodde det gikk lettere når man hadde en annen pumpe i karet...

har pest snegler i det ene karet, kan jeg ta de over da? hehe

nå har jeg akkurat lagt i grusen... trodde maller fint kunne ha det:S
Helt uenig. Har du ei pumpe som allerede har gått med de samme fiskene vil den kunne rense greit for dem i det store akvariet også.
Flytter du over vannet og fyller på litt etter litt med nytt vann vil du slippe unna uten problemer.
Størrelse på filter går mer på mengden fisk enn antall liter akvarium. For en dag burde det vært helt problemfritt.
Enig med Pål, men jeg tror filterkulturen kan få seg en knekk om vannet er for kaldt i det nye karet. ( og jeg ville ikke brukt varmvann fra springen, heller vannkoker).

Hilsen Ola
takker for svar, men nå hadde de ikke pumpen like vel. så ser ut til at jeg bare må ta utta vannet igjen
en pupme til ett sånn kar koster ven en hel hau
Pål Laumann
Helt uenig. Har du ei pumpe som allerede har gått med de samme fiskene vil den kunne rense greit for dem i det store akvariet også. Flytter du over vannet og fyller på litt etter litt med nytt vann vil du slippe unna uten problemer. Størrelse på filter går mer på mengden fisk enn antall liter akvarium.

Har du egentlig sett hva forskjellen er på disse to akvariene??? Du har ikke engang spurt hva slags filtepumpe trådstarter har i 60 literen. Hvordan kan du da sitte og si at det vil gå "uten problemer"???

Det er enormt stor forskjell! En filterpumpe som kan ta unna forurensningen i 60 liter vann, kan overhodet ikke klare det samme i 250 liter vann. Den er for liten! Den lille filterpumpen greier aldri å dra vannmengden nok antall ganger gjennom filtermediene pr time til å holde forurensningen unna (nitritt o.l.).
nei den er nok får svak, får se om jeg finner en pupme i dag som jeg kan kjøpe så får jeg kickstarte det, også kan jeg vel ha den gamle pumpa også oppi sammitdig etterhvert? hjelper ikke det litt?
Dersom du er på jakt etter et filter til et 250-literskar, anbefales utvendig filter. Da kan du velge feks Eheim Classic 2217 til kr 1062,08 hos Webzoo (billigste jeg fant. Kanskje andre vet om billigere steder). NB: Du må også kjøpe filtermateriale, det kan du få i samme slengen for kr 616,88. Du må også beregne fraktkostnader.

I alt kommer mitt forslag til filter på kr 1680 (runda opp bittelitt). Regner du da frakt på ca kr 125 (servicepakke posten), er du oppe i kr 1905.

Du kan satse på et Fluval eller et Tetratec, men jeg ser ikke at de er særlig billigere enn Eheims classic 2217.

Filtre er dyre, men de varer jo lenge dersom du steller bra med dem - akkurat som fisken. ;o)
ok, takk
men tror jeg går å kjøper ett i butikken her heller
ssilje89
ok, takk men tror jeg går å kjøper ett i butikken her heller :)

Det er ikke billigere, hvis du trodde det Her linker vi til nettbutikker fordi det er billigere å kjøpe på nettet.

Men hvis du velger å kjøpe i vanlig zoobutikk til tross for prisene:
ikke la butikken prakke på deg et billig innvendig filter som de påstår skal holde. Det er ingen vits å ha innvendig filter i et så stort kar, de holder ikke og det vil bare gi deg problemer.
Skal man ha filter til et akvarium over 100-130 liter så må det være utvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap