Nytt kar 180l, men hva skal jeg ha i det?

Har fått et 180l kar, og tenker litt på hva jeg skal ha i det. Kunne tenkt meg å ha maller der, og drive oppdrett av de, er vel artskar dette kalles. Har også tenkt litt på munnrugere eller noe malawi. Men, kan dere komme med forslag, og litt om hver enkelt? Maller kan jeg allerede en god del om, så er bare resten jeg trenger å høre litt om!

På forhånd takk for svar!: )
ei villet ha satset på et cory-kar fine og søte fisker som er lette og drette, og evt. en liten stim kardinaltetra som farger i vannet, men ikke overfyll det med cory og tetra, da vill de ikke legge egg
har tenkt litt, og kom vel fram til at jeg vil ha et mallekar, først og fremst L maller. Også ha noen stimfisker som du sa "farger" litt i karet. Er enda på utkikk etter en type stimfisk jeg vil ha, så kommer vel bilder når karet er i gang tenker jeg!
En "stim"L134 på bunnen og en fargerik stimfisk som liver opp karret litt.
Har selv 10 stk L144, 10 stk L134 og 5 stk L103 og en stim neontetra + noen røde guppy i et 150 l malle karr og det fungere godt.
L134 er den klart flotteste L mallen i den størrelsen, de blir normalt 8-10 cm og er ikke på langt nær så sky som bl.a L46.
Og så kan du jo drette litt slik at du får igjen litt kroner etterhvert da.
Men kjøper du f.eks L134 som yngler så tar det et par år før det blir noe lek, det er ihvertfall min erfaring.
Hadde mine i 3-4 år jeg før de begynte og produsere.
probleme med og ha mer en en stim maller er at de ikke legger egg, de blri rettogslett forstyrret av så mange fisk på bunnen på en gang, du får lettere egg me en liten stim av samme sort, en med flere. og du må ha plenti me hjemmesteder og røter;P
Har tenkt L-144 i første omgang, to par av de tenker jeg. Også enten reker, eller noe stimfisk. Hvis ikke begge?
reker og noen rolige stimfisk skader ikke;P så lenge det ikke blir kobbertetra de er litt for urolige hvist du vil ha de i lek;P
Så du trur ikke rekene blir fiskemat i et såpass stort akvarie? Om vi sier ca 6 L-144, et uendelig antall reker, og 10-20stimfisk, dette blir ikke fôr?: p

Edit: Hvis jeg kjøper varmekabler til karet, trenger jeg da varmekolbe?
neida mallene eter ikke noe som er kjappere en seg selv, vet ikke helt med varmekabel, må nesten sjekke temeraturen etter du har hatt de inn sånn at du ser om de e nok;P
gode nok gjemmeplasser og planter kan hende du får rekebabyer med;P
Mallene spiser ikke reker, det vet jeg. Men tenkte på eventuell stimfisk, om de spiser rekene?
stimfisken du tenker på må da være ganske store får at de ska ete rekene, evt 6 cm og oppover;P
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap