70 år siden 2 verdens krig?

he jeg der å diskuterte med en venn idag...

lærern ha nemeligt sagt at det er 70 år siden kriger.

stemer ikke det at der er 70 år siden krigen ?

jaja vis det stemmer så tenk på det 70 åt å oldemor husker det enda som om det var igår xD
Det kommer an på om han mener når krigen startet eller når den sluttet...?

9. april 1940
var dagen krigen startet (offisielt) for da seilte Blücher inn i norsk farvann. Det er akkurat 70 år siden.

8. mai 1945 var frigjøringsdagen, da kapitulerte tyskerne og krigen var krigen slutt. Så det snart 65 år siden den sluttet.
«Aldri mer 9. april!»
Det stemmer det!

9. april 1940 angrep tyske styrker Norge.

<embed src="http://www.youtube.com/v/bIqGMUQ81rc&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed>
Eller, for å pirke, andre verdenskrig startet 1. september 1939. Den kom til Norge med tyskerne for 70 år siden i dag.

Her er et bilde av hvordan det så ut i Bodø 27.05.1940.

[External Image]

Oy
det var ganske rart å tenke på vor gal han var xD plus oldemoren hanse eller mormoren var jo halt jøde :P
For spesielt interesserte, så ble det i dag publisert over 5000 dokumenter fra andre verdenskrig. Sjekk hos arkivverket.no..

Inaktiv bruker
ciklidesyka
det var ganske rart å tenke på vor gal han var xD plus oldemoren hanse eller mormoren var jo halt jøde :P

Er det Hitler du mener her? Det at Hitler hadde jødiske slektninger er bare en myte som ikke har noen rot i virkeligheten. Men det at han var gal, er jeg helt enig i! :P
Han var en mann som var like gal som smart :p
Plussmedlem
Ronny-André
Han var en mann som var like gal som smart :p

Med andre ord, ingen av delene. Adolf Hitler var hverken gal eller spesielt smart. Å si at han var gal, er nesten det samme som å frikjenne han og regimet hans for skyld, siden galskap er en sykdom. Å si han var smart er å strekke de få og små talentene hans litt vel langt. Det vil dog ikke si at han var dum.

Adolf Hitler var en kompleks karakter og det å skulle putte den ene eller andre merkelappen på ham, blir for enkelt. Dessverre for oss var han like mye et menneske som alle oss andre. Man kan kanskje si at han var et ekstremt menneske på noen måter, men han er langt i fra alene om det.

200 000 forsvarsløse kinesere ble henrettet av japanske soldater i Nanking, og russiske straffanger ble beordret å GÅ over minefelt slik at når de tråkket på en mine, ryddet de veien for andre deler av Den Røde Armé.
Romerne kastet mennesker inn til ville dyr for å bli revet ihjel på grunn av deres religiøse overbevisning. Vlad Tepes torturerte tusenvis av tyrkere og bulgarere ved å tre dem på påler.

2. verdenskrig er enestående i sitt omfang, men dessverre for oss er de grusomme handlingene begått i den den langt fra enestående. Heldigvis er det mer godt i mennesker enn ondt, det finnes bare mindre litteratur om det.

Plussmedlem
TrudeHell
Eller, for å pirke, andre verdenskrig startet 1. september 1939. Den kom til Norge med tyskerne for 70 år siden i dag.

Og vi kan pirke litt til også. Japan kapitulerte ikke før 15. august 1945, og de offisielle papirene på kapitulasjonen ble ikke underskrevet før 2.september samme år.
Ja alt mulig tenklige jævlige handlinger er gjort. I Liberia tvingte de folk til spise sine døde familiemedlemmer og tvingte unge gutter til å voldta sine mødre for å så gjøre de til barnesoldater. Verden er full av jævlige ting
Inaktiv bruker
Noen som har lest om Milgrams Behavioral study of obedience (1963)? Det er nok vanskelig for de fleste av oss å skjønne hvordan nazistene (og andre) kunne utføre de forferdelige handlingene de gjorde, men faktumet er at mange av oss ville gjort det samme.

Bakgrunnen for Milgrams studie var nettopp 2.verdenskrig og hva mange forskere i denne perioden utsatte folk for (f.eks. Josef Mengele). Milgram ønsket å motbevise den oppfatningen at det kun var meget spesielle personer som kunne utføre slike handlinger, det viste seg at 2/3 av forsøkspersonene var villige til å gi et annet menneske dødelige støt etter forskerens instruksjoner.

Jeg vil si at Hitler var litt gal, kanskje ikke i ordets rette betydning, men etter min mening var han helt klart stormannsgal. :p

"megalomani (gr.), storhetsvanvidd; psykisk forstyrrelse som ytrer seg ved at pasienten har høye, men uriktige forestillinger om seg selv. Forekommer ved flere typer sinnslidelser." (caplex)

Han hadde kanskje ikke denne sinnslidelsen, men etter min mening har en person som mener han er så mye bedre enn en så stor del av verdens befolkning, at de fortjener å dø, litt for høye tanker om seg selv.

Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap