Rompetroll

hei, er det noen som har erfaring med rompetroll.
går det an å ha de i akvarie, eller blir det for varmt?
hadde vært morsomt å prøvt.
kom med din mening/erfaring`??
det er ikke lov å holde amfibier i akvarium i norge. men går, det gjør det.
Det er ulovlig å ha rumpetroll i fangenskap, men om du alikevel skal ha det, så må vel vannet være forholdsvis kaldt. I naturen spiser de små insekter og mikroorganismer, men det er mulig de kan spise knust flakfor. Husk også på at de må ha landområde slik at de kan krype opp når tiden er inne.

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt rumpetrollene være der de hører hjemme.
Rompetroll
Frosker og rompetroll er fredet- så det er faktisk ikke lov å ta de inn i et akvarie. Men hvis du velger å se bort fra det så prøvde jeg å ta noen rompetroll i akvariet mitt ifjor. De døde temmelig kjapt.
Mener selv at jeg aklimatiserte de godt ( vel tydeligvis ikke godt nok). Tror at de tåler endringer i vannverdier dårlig.Det beste er hvis du kan ta noen egg å legge de i akvariet før de har klekket.Tror det kan være likeså varmt i en liten pytt ute om sommeren.
Frosker er fredet, rumpetroll er fredet. Tror det var en stor diskusjon om dette på Nettakvariet for noen år siden hvis jeg ikke husker helt feil, men uansett, la rumpetrollene være. Hva er liksom poenget med å ta dem inn? Skal du liksom slippe dem ut igjen når de blir store?
Inaktiv bruker
I følge norsk lov er frosk fredet... Det er lov å "låne" dem hvis du slipper dem ut når de blir frosker. (Correct me, if I'm wrong!)

Skal vel ikke ha så veldig høy temp da egentlig! De lever jo i Norge, og man kan ikke akkurat si at Norge er et av de varmeste landene...
Tror nok også at de spiser det de får (i naturen spiser de alger osv)....

Erik
Inaktiv bruker
OJ! brukte jeg såå lang tid på å skrive? Var jo kommet mange nye svar!
hvis det er lov å låne de hadde det jo vært morsomt å gjennomleve barndommen en gang til, fanga alltid rompetroll da. spennende å se utviklingen på de.
Erik Silgjerd
I følge norsk lov er frosk fredet... Det er lov å "låne" dem hvis du slipper dem ut når de blir frosker. (Correct me, if I'm wrong!)

Jeg skal ikke si noe 100% sikkert, men jeg tviler på at det er lov å "låne" rumpetroll. Husker en episode fra Akvariet (i Bergen), der de skulle ut for å hente en klase med egg og et par frosker. De måtte ha tillatelse for å ha rumpetroll.

Lovene er strenge på hva man får lov til å slippe ut i naturen etter å ha hatt dyr i fangenskap, og jeg ville blitt overrasket hvis det var lov å fôre opp rompetroll for så å sette dem ut igjen.
forskrift om innfanging og innsamling av vilt for vitenskapelige eller andre særlige formål
§ 4. Innsamling av vilt uten tillatelse Enhver kan fritt samle inn egg og larver (rumpetroll) av vanlig frosk (Rana temporaria) for forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål.

Rompetrollene må slippes ut igjen på samme sted som man fanget dem.

Se denne tråden:
Rompetroll
Heisann.

Jeg hadde endel rompetroll da jeg var yngre, både ute og inne, i akvarier. De ble tilslutt til små frosker. Husker ikke hvordan det hele endte, men mener å huske det var vanskelig å få froskene til å spise. Tror jeg leste et sted at det er lov å ha rompetroll, men at man må sette de uti naturen når de har blitt frosker!? Står sikkert masse om det på nettet.
Du må for all del ikke putte vannbiller oppi med rompetroll, deg gjorde jeg, og endte opp med et akvarie fullt av rompetrollskjeletter! :O
Fanga slike før og hadde lagde strand og hele pakka. Endte med at jeg slapp dem ut når de begynte å gå på stranda fordi jeg visste lengre hvordan jeg skulle mate dem. Jeg var kanskje 9-10 år gammel når jeg prøvde dette.Om du skulle låne rumpetroll er det viktig å mate dem med mygglarver. Gir du dem brødsmuler f.eks vil de ikke vokse til den egentlige str. Selv om de gjerne spiser det.
takker for opplysende svar..
tror jeg skal prøve meg etter vert, for prøve å lage et naturtro biotop
noe som ikke er vanskelig med alt som er i naturen rundt her.

kan nok glemme å ha de i selskapskaret mitt

Siden det blir stadig mindre av både frosk og andre amfibier i naturen så ville jeg latt de få være der de er. Å holde de i et privat hjem for morro skyld kan neppe gå under betegnelsen forsknings-, undervisnings- og opplysningsformål heller og er dermed på grensen av det som er lovlig.

Det eneste unntaket etter min mening er om du skulle finne pytter som er i ferd med å tørke ut og hvor det derfor ikke utgjør noen forskjell om du redder noen fra døden. Vær obs på at de likevel skal settes ut igjen i akkurat samme området! Dette er ekstremt viktig siden plutselig innføring av en konkurerende art i en sårbar arts område kan ha store konsekvenser.
Plussmedlem
Vil fraråde deg å prøve på det jeg. Det er som tidligere opplyst her forbudt. Og hva er egentlig poenget ditt med å "prøve" på noe du har blitt opplyst om at både er forbudt og lite gjennomførbart...
newfish
takker for opplysende svar.. tror jeg skal prøve meg etter vert, for prøve å lage et naturtro biotop noe som ikke er vanskelig med alt som er i naturen rundt her. kan nok glemme å ha de i selskapskaret mitt:)

Langt ifra umulig, men det blir litt av en jobb. Etter det jeg vet så tilbringer ikke ungfrosken seg mye i vannet. Du må nok bygge yme landskap isåfall hvor grunnen er isolert fra vannet. Så det er mulig å plante planter der med mark og snegler. Den trenger en god plass å gå/hoppe på, den stakkaren. Om jeg ikke husker feil tok det ikke mer enn 3-4 uker før de fikk bein og var på land. Bananfluer kan vel også brukes som mat.. Et av mange problemer er at frosken går i dvale om vinteren, uvisst hva slags effekt det vil få om den dropper det.

Angående temp. I vannet så går det fint med romtemperatur 18-26C. Da blir det også mer fuktighet i lufta. Vannverdier er ikke spesielt viktig for overlevelse av disse. Jeg brukte vann fra dam uten filtrering, og substratet var av jord/blåleire. Selv gjedda (str. 10-15cm) og abboren (str. 20cm) overlevde dette.

Jeg forstår at du interessert å prøve på dette, men jeg vil anbefale deg i å ikke gjøre det. På tanke at de vil mistrives/dø. Om du må prøve så anbefaler jeg på sterkeste at du leser en hel masse om den før du prøver.

Leste litt av dette. La merke til at de har litt informasjons feil, men det er i hvertfall en begynnelse.

http://www.naturarv.no/index.php?id=305347

Jeg vil anbefale at du respekterer lovverket. Frosk og rumpetroll er fredet slik at å fjerne dem fra sitt naturlige habitat er lovstridig. Hvis jeg ikke tar feil så finnes det et unntak fra loven derman kan fange rumpetroll til undervisning, men man må da sette tilbake frosken der man hentet den i fra.

Hvorfor ikke prøve å skape en naturtro habitat for en art som er lov til å holde?
Han nevnte tidligere at han syntes det er spennende å se utviklingen fra rumpetroll til frosk, han nevnte også det ville gi en nostalgisk følelse. Håper det svarer på spørsmålene til dere som lurte på hvorfor han vil dette.

Det er vanskelig å si om han faktisk bryter loven. Vi vet heller ikke enda om newfish, vil sleppe froskene ut når de har utviklet bein.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap