Får du noen gang dårlig samvittighet av å ha fisk?

Noen ganger føles det nesten litt absurd at jeg stenger fisk inne i en (egentlig) liten glassbeholder. Det er ikke det at jeg har for mye eller for stor fisk i karet (i følge fiskebaser og diverse iallfall) eller ikke legger så godt til rette for fiskene som mulig, men bare det at jeg har stengt inne levende dyr i en "kasse". Selv om en 3 cm lang fisk kan svømme en stund før den når enden av et 120 cm langt kar, er det jo bare snakk om sekunder.

Litt som å ha hund, man går rundt med den i et bånd rundt halsen store deler av tiden.. I alle fall om man bor i by. Men det er jo en annen sak, selvfølgelig..

Føles rett og slett veldig egoistisk noen ganger. Vi mennesker har liksom tatt oss til rette i naturen, drar og fanger inn fisk og sender dem til andre siden av verden for å selge dem. Avler for å få "finest" mulig utseende, selv om enkelte arter kanskje lider på grunn av det.., og tenk på alle fiskene som har altfor lite plass, eller helt feil vannverdier, bunnsubstrat, blir tvunget til å bo sammen med fisk som konstant stresser eller skader dem, osv osv... Er jo bare å se her i medlemsakvariene for eksempel.

Vi kjøper fisk som en sjokolade på butikken, ops, der døde den, så drar vi og kjøper en ny. Dette gjelder selvfølgelig langt fra alle, men mange nok... Hvor mange kjøper ikke et akvarium for et par hundrelapper, fyller vann og putter fisken i. Gjort det selv óg. Er jo bare å snakke litt rundt med folk, så ser man hvilke holdninger folk har. "Hæ??? Det er jo bare en fisk! Man fyller opp med vann og har fisken i?? *himle med øynene*". Og hvor mange har ikke spurt etter hvilke fisk man kan ha i 5-litersboksen bare her på akvaforum? Folk vurderer å ha levende vesener i 5 liter... Det er en halv 10-litersbøtte!!

Har jeg sett for mye Finding Nemo, eller er det flere her som noengang har tenkt noe av det samme?

Hvor ofte ser man en eierløs fisk på gata som trenger et hjem? Fiskene i Sør-Amerika svømmer neppe rundt og håper på å få et nytt hjem. Eller, de trenger neppe et nytt hjem. Altså gjør vi det kun for vår egen del..?
Nå må du også huske at det er forskjell på fisk og mennesker. Fiskene jeg har får mat hverdag, de har nok plass til å svømme på. Forhold til str. på kar og huset til alle fleste mennesker så har faktisk fisken større plass. Et godt tegn på at fisken trives er fargen på dem (Et lysende skjær av en farve). De kommer ofte litt bleike fra butikken, men når de kommer i karet mitt og etablerer seg ser de fort friske og pigge ut igjen.

Det er heller ingen fiender som jager dem rundt, piner dem til døde eller lignende. Hadde jeg hatt en laks eller ål karet hadde jeg tenkt over det siden disse er glad i å reise. Jeg velger bare fisk som trives i de proporsjonene kara mine har.

Når jeg oppdretter maller, dretter jeg dem noen ganger i mindre kar som står beskrevet, men jeg tror neppe de bryr seg om det. Når de sjeldent drar lengre enn få cm. Når de først flytter på seg. For det meste ligger hannen i hulen som har langt mindre dimensjoner enn karet mitt, og hunnen sniker seg jo bare rundt den igjen. Uansett hvor stort kar jeg har vil den fortsatt være i rundt den hulen hvor hannen er. Tolker jeg kroppspråket dens rett så trives den godt selv om.

Vannkvaliteten min er bedre enn vannkvalitet til noen av mine mallers opprinnelige elver hvor de blir utsatt for kvikksølv og andre tungmetaller på grunn av gruvearbeid. Jeg har også tilrettelagt karet mitt for fisken så den skal trives.

Jeg er glad i de fiskene jeg kjøper, så nei det er ikke som sjokolade. Dette håper jeg gjelder med alle som kjøper kjæledyr, at de faktisk er glad i dyret.
Finding Nemo er fiksjon, og samsvarer dårlig med virkeligheten. Uansett er det sett fra menneskers syn med vestlig kulturelle holdinger. Så ikke sammenlign Finding Nemo fisk med ekte fisk.

Fisken tenker ikke på at det finnes et annet hjem. Jeg har aldri spurt en fisk om den trives bedre i sitt naturlige habitat enn i mitt kar. Som sagt ser du ut som det trives siden den vil reprodusere seg, og fordi fargene sier på fisken så.

Jeg har overhode ikke dårlig samvittighet av å holde fiskene mine i kara mine. Nå velger jo jeg fisk med omhu.
Hva med andre dyr? Hamster, marsvin, kanier, hunder, katter, kyr, sauer... Ingen var vel "bygd" for å bo i bur/båser/innendørs. Så lenge vi gjør alt vi kan for å gi kjæledyrene våre det de trenger, så syns jeg ikke vi trenger å ha dårlig samvittighet.
Skal vi ha dårlig samvittighet for noe er det vel storfe få bås. Selv spiser jeg kun organisk kjøtt, egg fra frittgående høer, og gir fiskene mine og mine andre kjæledyr alt jeg kan av plass, mat og "tlc" jeg gan gi dem, og har verdens beste samvittighet.
Hilde008
Hva med andre dyr? Hamster, marsvin, kanier, hunder, katter, kyr, sauer... Ingen var vel "bygd" for å bo i bur/båser/innendørs. Så lenge vi gjør alt vi kan for å gi kjæledyrene våre det de trenger, så syns jeg ikke vi trenger å ha dårlig samvittighet. Skal vi ha dårlig samvittighet for noe er det vel storfe få bås. Selv spiser jeg kun organisk kjøtt, egg fra frittgående høer, og gir fiskene mine og mine andre kjæledyr alt jeg kan av plass, mat og "tlc" jeg gan gi dem, og har verdens beste samvittighet. :)

Dette er riktig holdning
Hilde008
egg fra frittgående høner
Finnes det høns som har det verre enn dem da?
Sjekk ut hvordan hønene til KFC blir behandla
Donald
[QUOTE=Hilde008]egg fra frittgående høner
Finnes det høns som har det verre enn dem da?

Her snakker vi utegående, frittgående. Og joda, det er heller ikke ideelt. Høns er generelt vanskelige å ha uten driftsproblemer. Her snakker vi hakkekylling, amoniakkskader på beina, fjørplukking osv, men skal vi spise kylling må vi velge det beste av to onder. Selv synes jeg det er bedre med frittgåeende høns, og de problemer det fører med seg, enn burhøns med forkrøplede bein og selvskading. Og ja, jeg har sett begge (er tidligere veterinærstudent som ga opp pga dagens dyrevelferd, og defor har startet på fiskehelsestudie istedet). Så ideelt sett med tanke på høns; små grupper av høns, der hakkekyllinger plukkes ut og settes i nye bestander. Praktisk sett? Nope! Vi elsker egg, vi elsker kylling. Masseprodusering av kylling vil alltid skje, men jeg syns uansett (og en hel haug av studier vil backe meg opp på dette) at frittgående er bedre enn burhøns.
Eivind Rønning
Er de i Norge da?
Eivind Rønning

Men KFC selges da heller ikke i Norge. Og det smaker dritt (burkylling... grøss...). Sjekk heller hvordan norske kuer behandles (her snakker vi båsfjøs, som fremdeles er lovlig i Norge, dog bare i noen få år til).
Hilde008
frittgående er bedre enn burhøns.
Det er da mye høyere dødelighet og deformiteter på frittgående?

Med frittgående tenker eg ikke på et idyllisk inntrykk av 7 tupper på et gårdstun, men eg tenker på dem som leverer egg til kjedene...
Vi kjøper kun økologisk kjøtt og egg, for da går de ute, har god plass og spiser ting som er naturlig for dem, noe som betyr at eggene/kjøttet har en mer naturlig sammensetning av næringsstoffer, spesielt forholdet mellom omega 3 og omega 6. Det koster litt mer, men jeg betaler gjerne litt ekstra for dyrevelferd og min egen helse. Bedre for dem, og bedre for meg.

Tilbake til hovedspørsmålet; jeg har ikke dårlig samvittighet for å ha fisk. Jeg er stor tilhenger av få fisker i overdimensjonert kar, og jeg ser på dem at de trives, pga de er ikke sky og gjemmer seg bort, og de uttrykker naturlig adferd.

Har mye mer dårlig samvittighet for fugler i bur, og det var derfor de to undulatene våre (som ble reddet fra sultedøden, ikke kjøpt i butikk) ble flyttet fra et bur inne til en voiler ute.

Har også en anelse dårlig samvittighet for kattene som må holde seg i hagen (vi har kattenetting rundt hele hagen), men har store planer for å tilrettelegge hagen litt bedre for dem, med store klorestolper og klatrestativ, flere trær osv, for å gi dem større overflateområde. Slik hagen er nå har de høyt gress å gjemme seg i, samt trær og busker å klatre i og gjemme seg i. De trives bra, men det blir lissom aldri bra nok, for meg hvertfall. Aller helst skulle jeg gravd opp hele hagen og gjenskapt deres naturlig miljø, med elver, dammer, masse trær osv osv...

Men fisker er ikke så smarte at jeg tror de plages av en litt mindre vannmengde enn det de har i vill tilstand. Det er ikke plass man fokuserer på med dyr i fangenskap, f eks i dyrehager. Det det fokuseres på er at de skal kunne uttrykke naturlig adferd.

Donald
[QUOTE=Hilde008]frittgående er bedre enn burhøns.
Det er da mye høyere dødelighet og deformiteter på frittgående?

Med frittgående tenker eg ikke på et idyllisk inntrykk av 7 tupper på et gårdstun, men eg tenker på dem som leverer egg til kjedene...

Det er store problemer med frittgående i dag, det har du rett i. Det største problemet er at for å være økologisk jordbruk i dagens Norge må du oppfylle EU-kravene, som slett ikke er hensiktsmessige med tanke på dyrevernsmessige forhold, og det skaper problemer. I tradisjonelt kyllinghold går en til fire høner sammen i bur. Du får da høner med skader på bena, samt alvorlige adferdsproblemer og skader i skjellettet, men ikke dødsfall (da det er ganske så umulig å dø i et lite bur). I frittgående bestander er det også mange problemer. Her har du hakkekylinger (endetarmsnapping er et stor problem), sykdomsspreding, slossing om rang og andre problemer, men hadde jeg vært en høne hadde jeg heller ville ha levd sammen med mange enn isolert i et bur.

Uansett, EU-krav gjør at økologisk jordbruk er for restriktert (hva er restricted på norsk? Huff, sånn går det med for mange år utelands), og ikke fokusert på dyrevelferd. For å ha økologiske kyr må man ha fulstendig frittgåede kyr, noe som ikke er ideelt, pga spenetråkk osv. Halv-bås, der de kan gå fritt, men legge seg ned i bås er perfekt, men det er ikke regnet som økolgisk. Men må man velge, syns jeg man burde velge det som man tror er best for dyrene, og jeg tror at økologisk er bedre enn alternativet. Ikke perfekt, men dog bedre.
Mvjnz
Men fisker er ikke så smarte at jeg tror de plages av en litt mindre vannmengde enn det de har i vill tilstand. Det er ikke plass man fokuserer på med dyr i fangenskap, f eks i dyrehager. Det det fokuseres på er at de skal kunne uttrykke naturlig adferd.

Da tar du feil. Fisker er utrolig mye "smartere" en hva vi gir dem credit for. I forsøk viser fisk samme nivå av intelligens som mange av våre vanlige kjæledyr. På veterinærhøgskolen ble det gjennomført forsøk med fisk og hukommelse, og etter førstegangsstimuli husket fisken det og kunne respondere på dette. Noe hunder ofte ikke får til. Men enig med deg; så lenge fisken kan uttrykke naturlig atferd så er det helt ok å ha dem i fangenskap.
Hilde008
EU-krav gjør at økologisk jordbruk er for restriktert (hva er restricted på norsk?
Regulert i dette tilfellet kanskje?

Etter min mening er "økologisk" ofte i beste fall en stor bløff, som du også kommer inn på.
Ikke det at eg har så mye innsikt i det, men eg så nylig en dokumentar om "frittgående" høner (begge parter kom skikkelig til orde, og de virket faktisk å være enige også). Eg kjøper i hvert fall ikke egg fra frittgående høner

Ellers holder vi selvsagt akvariefisker av egen egoisme. Noe annet blir patetisk å hevde. Men vi er pliktige til å behandle dem best mulig, og da ser ikke eg noen betenkeligheter med det.
Donald
[QUOTE=Hilde008]EU-krav gjør at økologisk jordbruk er for restriktert (hva er restricted på norsk?

Etter min mening er "økologisk" ofte i beste fall en stor bløff, som du også kommer inn på.
Ikke det at eg har så mye innsikt i det, men eg så nylig en dokumentar om "frittgående" høner (begge parter kom skikkelig til orde, og de virket faktisk å være enige også). Eg kjøper i hvert fall ikke egg fra frittgående høner

Ellers holder vi selvsagt akvariefisker av egen egoisme. Noe annet blir patetisk å hevde. Men vi er pliktige til å behandle dem best mulig, og da ser ikke eg noen betenkeligheter med det.

Regulert.. Fint, norsk ord. Takker.
Og joda, økologisk er nok delvis en bløff, men til det motsatte er bevist prøver jeg å være på dyrenes side. Og gjennom en del år på veterinærsiden så velger jeg å spise økologisk. Jeg har sett nok av tradisjonelt jordbruk til å ikke ville putte noe slikt i min munn.

Men helt enig. Alle kjæledyr har vi av egoistiske grunner. Katter, hunder, kaniner, fisker; alle har vi fordi de gir oss glede. Og da er det vårt ansvar å gi dem alt vi kan tilbake.
Donald
[QUOTE=Hilde008]EU-krav gjør at økologisk jordbruk er for restriktert (hva er restricted på norsk?

Ellers holder vi selvsagt akvariefisker av egen egoisme. Noe annet blir patetisk å hevde. Men vi er pliktige til å behandle dem best mulig, og da ser ikke eg noen betenkeligheter med det. Er vi ikke alle egoister?
Hilde008
[QUOTE=Mvjnz] Men fisker er ikke så smarte at jeg tror de plages av en litt mindre vannmengde enn det de har i vill tilstand. Det er ikke plass man fokuserer på med dyr i fangenskap, f eks i dyrehager. Det det fokuseres på er at de skal kunne uttrykke naturlig adferd.

Da tar du feil. Fisker er utrolig mye "smartere" en hva vi gir dem credit for. I forsøk viser fisk samme nivå av intelligens som mange av våre vanlige kjæledyr. På veterinærhøgskolen ble det gjennomført forsøk med fisk og hukommelse, og etter førstegangsstimuli husket fisken det og kunne respondere på dette. Noe hunder ofte ikke får til. Men enig med deg; så lenge fisken kan uttrykke naturlig atferd så er det helt ok å ha dem i fangenskap.

Jeg er klar over at enkelte fiskearter er smartere enn hva folk flest tror, men jeg tror det kun gjelder enkelte arter, ikke alle.

Jeg ser på alle fiskene mine som tenkende, følende vesener, og så lenge det ikke er bevist noe annet må man gå utifra at de både kan tenke og føle. Det er bedre å behandle dem bra bare for sikkerhets skyld, og så kanskje finne ut at de er mindre smarte enn man trodde, enn å behandle dem dårlig og så finne ut at de har følt smerte og redsel osv hele tiden.
Nei jeg har ikke dårlig samvittighet for og holde fisker i akvarium.
Jeg streber etter og gi de et godt liv og jeg er kanskje naiv, men tror så absolutt at de fleste fisker hos meg har det bra.
De får mat nesten hverdag, reint vann har de og ikke noen finder i karret, så jo jeg velger og tro at de har det bra.
Viss jeg opplever at noen av fiskene mine ikke har det bra så prøver jeg ihvertfall og gjøre noe, men har ikke noe etiske betenkeligheter til og holde på med fisk.
Dette er mine tanker rundt dette.
Dårlig samvittighet har jeg heller ikke, men jeg er fullstendig klar over at jeg holder dyr i fangenskap - og forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen.

Av meg selv krever jeg derfor at jeg setter meg godt inn i fiskenes behov og leser så mye som mulig om dette. Kunnskap er nøkkelen til godt fiskehold.
Jeg har stort sett ikke dårlig samvittighet for å holde akvariefisk. Jeg gjør det jeg kan for å gi dem et miljø de trives i.

Men....det hender jeg får dårlig samvittighet, når det viser seg at jeg ikke klarte å holde bestemte fisk i live over tid. Da har jeg åpenbart gjort noe feil, og det gjør meg trist og jeg får dårlig samvittighet. For eksempel kjøpte jeg en liten stim på 10 stk viltfangede Nannostomus mortenthaleri for et par år siden. I løpet av noen måneder og frem til ett års tid etter innkjøpet, var alle døde Det sier meg at jeg ikke holdt dem på en optimal måte og gjorde noe feil. Da får jeg dårlig samvittighet, fordi jeg på en måte ved å kjøpe dem faktisk "dømte" dem til døden. Hadde noen andre kjøpt dem ville de kanskje vært i live i dag...?

Sånt gir meg dårlig samvittighet, jeg burde tilrettelagt bedre for dem.

Jeg har planer om å skaffe meg arten igjen men denne gangen skal alt tilpasses dem, og jeg skal gjøre hjemmeleksen min bedre. Mye bedre! Bl.a. mye lavere ph og ingen ciklider eller andre fisk enn Corydoras sammen med dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap